Keskustelu > Seuratupa

Herrnhutilaisia juuria

(1/21) > >>

Thomas McElwain:
Tietääkseni, kaikki Suomen herätysliikkeet ovat lähtöisin herrnhutilaisesta diasporasta. Herrnhutilaisuus on noussut vanhasta esiuskonpuhdistuksesta, taborilaisesta hussilaisuudesta. Kreivi von Zinzendorf oli keskeinen hahmo 1700-luvulla ja Siionin virret ovat kreivin virsirunoudesta syntyneet. Elias Lagus käänsi Sions sånger, jotka eivät olleet käännöksi Zinzendorfin virsistä, vaan ruotsalaisten pietistien sepittämiä virsisä samassa hengessä. Vaikka polku on pitkä, voi huomata samaa Zenzendorfin henkeä viimeisissäkin Siionin virsissä.

Thomas McElwain:
Herrnhutilaiset perustivat lähetysasemia Amerikassa jo Kreivi von Zinzendorfin aikana. Kreivi itse kävi Amerikassa perustamassa moravialaisen seurakunnan keskuksen Bethlehem, Pennsylaniaan. Lähetyssaarnajat David Zeisberger ja John Heckewelder tekivät onnistuneesti työtä lenni lenapen kansan parissa lähinnä alueella, josta tuli myöhemmin Ohion osavaltio. Oli useita intiaanikaupunkeja, jossa herrnhutilainen seurakunta hallitsi 1700-luvulla. Eräs lenni  lenape kansan pääliköistä oli Koquethaquechton, josta lopulta tuli myöhässä vaiheessa kristitty.
Vuosia sitten isäni äiti antoi minulle ison perhe Raamatun, jonka hän oli saanut siskoltaan. Siinä on merkattu monet suvun nimet. Raamattu oli kuullut alun perin Mary Cranelle, kaksi sukupolvia aikaisemmin. Mary Crane oli Elizabeth Myersin tytär, ja Elizabeth Myers oli Emily Foxin tytär, ja Emily Fox oli Koquethagechtonin tytär. Näin herännäisyys siirtyi polvesta toiseen vähän niin kuin hussilaisten parissa aikanaan. Kiitos David Zeisbergerille ja John Heckewelderille.

Pena:
Ensimmäinen tunnettu suomalainen lähetystyöntekijä on porvoolainen kirvesmies Matias Nyberg, joka lähti Herrnhutin veljesseurakunnan lähettämänä Surinamiin, Etelä-Amerikkaan vuonna 1756. Hänen työkautensa jäi kuitenkin lyhyeksi sillä hän kuoli pian perille päästyään. 1859 perustetun Suomen Lähetysseurankin juuret ovat siis tavallaan herrnhutilaisuudessa.

luterilainen:

--- Lainaus käyttäjältä: Thomas McElwain - 02.02.21 - klo:12:38 ---Tietääkseni, kaikki Suomen herätysliikkeet ovat lähtöisin herrnhutilaisesta diasporasta. Herrnhutilaisuus on noussut vanhasta esiuskonpuhdistuksesta, taborilaisesta hussilaisuudesta. Kreivi von Zinzendorf oli keskeinen hahmo 1700-luvulla ja Siionin virret ovat kreivin virsirunoudesta syntyneet. Elias Lagus käänsi Sions sånger, jotka eivät olleet käännöksi Zinzendorfin virsistä, vaan ruotsalaisten pietistien sepittämiä virsisä samassa hengessä. Vaikka polku on pitkä, voi huomata samaa Zenzendorfin henkeä viimeisissäkin Siionin virsissä.

--- Lainaus päättyy ---
Perusluterilaisesta näkökulmasta katsottaessa herrnhutilaisuus on lähtöisin pietismistä, josta alkoi kirkon sisältäpäin hajottaminen herätysliikkeiksi. Jos herätysliikkeitä ei olisi, olisiko kirkko yhtenäisempi, elinvoimaisempi sekä raikkaampi kirkko, jonka suurempikin joukko kokisi omakseen?  :017:  :eusa_pray:

Pena:

--- Lainaus käyttäjältä: luterilainen - 02.02.21 - klo:14:14 ---Jos herätysliikkeitä ei olisi, olisiko kirkko yhtenäisempi, elinvoimaisempi sekä raikkaampi kirkko, jonka suurempikin joukko kokisi omakseen?

--- Lainaus päättyy ---

Tätä ei kukaan voi tietää. Ei ole olemassa rinnakkaisia todellisuuksia, joita voisi verrata. Arvailla aina voi. Herätysliikkeitä pidetään varsinkin Suomessa kirkkoa elävöittävinä ja rakentavina ilmiöinä. Kenties ilman niitä kirkkomme olisi yhtenäisempi, mutta elinvoimansa ja raikkautensa menettänyt. Sellaisen voisi suurikin joukko kokea omakseen kuin mummolan seinällä riippuvan kauan sitten pysähtyneen koristeellisen kellon. Kuten kirjoitin, kukaan ei tiedä.

Navigaatio

[0] Viestien etusivu

[#] Seuraava sivu

Siirry pois tekstitilasta