Minä olen taipuvainen ihmettelemään, miksi Kaikkivaltias loi synnin. Ilman synnin luomista ei olisi syntiä eikä myöskään syntisiä.
Minä kun etsin sitä "maallista tulkintaa" johon Docens omansa päätti näillä sanoilla: " Tästä kai alkanee maallinen tulkinta" palaan kohta pikaa sinne, kuinka itse tuosta ajattelen, eli ihmisen kasvuun.
Tuumin että jos olisimme luotuja muuksi kuin ihmisiksi jotka kasvavat hyvin hitaasti vaikeiden haasteiden kautta kysyisin samaa. Mutta jo siitä varhaisimmasta ongelmasta, luottaako vai eikö, itää tuhoavuus, kateus, ainakin nämä kaksi joihin meillä on valmius.
Simojoki Bros. matkustivat Herättäjäjuhlilta samalla bussilla kotiinpäin ja jompi kumpi sanoi: Raamattu on seimi, johon Jeesus-lapsi pantiin nukkumaan.
Mutta ei tämä vielä kerro muuta kuin että ihminen tarvitsi pelastajan ja myös voidaan pelastaa, niin miltä? Itseltään? Miten sitten? Että viimeisin askel kehityksen polulla olisikin, ei identifikaatio-samaa-sukupuolta-olevasn- vanhempaan ja sarja muuta blaaablaaaata vaan ---- minä mietin ja jatkan! Sitä mitä oli se metanoia, tuleminen kristityksi --- ja ihmiseksi.
Onko synti jotakin joka on luotu?
Kuinka me olemme mitä olemme?
Minä myös palaan tuohon mitä Pena kirjoitti ryhmän identiteetin astumisesta kaiken sen paikalle, mikä meissä tavoittelee, kaipaa ja etsii Jumalan hyvyyttä. Joku sanoo että se korvaa omatunnon, koska on niin paljon helpompaa ja usein turvaa jopa hengen, kun omaksuu sen mitä ryhmä tarjoaa.... Ja silti minä olisin itse se natsi! Jokin minut sai pelkäämään niin, että hellitin otteeni paremmasta.
Viha? Pelko? Halu tuhota joku jolla on paremmin? Kateus? Mahdottomuus seistä yksin oikean puolella?
Jokainen näkee tällaista pienessä ja suuressa.
Johan tämä on eskarissa näkyvillä sanoo sisar. Hän opiskelee myös kuin minä mutta paremmin jatkoa omille opinnoilleen.
Tähän löytyy tietty sivupolku: Onko siis oltava kristitty? Entä muissa uskontokunnissa, kuinka käy?
Jätin tämän kulkematta tällä kertaa, sillä minut asetettiin tähän kontekstiin. Kaivan siitä, missä seison enkä juoksentele siellä täällä.... Jos nyt tuntisin tämän. Ja minä uskon, että kyseessä ovat historialliset todet tapahtumat. Kristus nousi kuolleista siis.
Eikös Docensilla ja Leenalla olekin hauskaa?

Voi sentään, jatkakaa!