Miksei näin voisi olla Suomessakin. Jollekin maksetaan vuosikausia jotakin korvausta, mutta ei ole vastinevelvoitetta. Jos sovittaisiin, että työ oikeuttaa eläkkeen karttumiseen, niin siinähän olisi loppuelämän homma kasassa.
Onhan niitä olut Suomessakin. Osa johti siihen, että teetettiin turhaa työtä, kuten työmaalla lapiohommia, vaikka kaivinkonekin oli keksitty. Osa johti katastrofiin, kuten suurten nälkävuosien aikana hätäapua vastaan teetetty työ. Taudit levisivät työmaille kootun väen keskuudessa.
Osa on ollut periaatteessa ihan järkevää, ja minäkin olen sellaisia tyytyväisenä saanut tehdä useammankin kerran. Ne vaan vähän pakosta olisivat julkisella sektorilla, jota on pyritty supistamaan. Itse olen ollut mm. Helsingin yliopiston kirjastossa luetteloimassa käsikirjoituskokoelmaa (tarkoittaa yksityishenkilöiden jättämiä kirjeitä, muistilappusia, arkistoja sun muuta sellaista). En ole ihan varma, riittikö asiantuntemukseni. Historiaa opiskellut henkilö siinä olisi pitänyt olla. Mielenkiintoista se kyllä oli, mutta sitä sai tehdä vain puoli vuotta.
Mutta tuo oli 90-luvun laman aikaan. Yhä vähemmän on töitä, joita tekemään voidaan ottaa kuka tahansa - tai halutaan. Yksityiselle työvoima kelpaa niin kauan kuin se on ilmaista. Kunta ja valtio noita hommia aikoinaan teettivät pientä palkkaa vastaan, mutta nythän on jo pitkään pyrkimyksenä ollut päinvastoin supistaa julkista sektoria muutenkin. Poliittinen tahto on ollut, että sinne ei palkattaisi lisää väkeä, vaan että mieluummin ostettaisiin yksityiseltä.
Sitten siinä on vähän se - mitä itse en välttämättä vastustaisi - että jos tuollainen loppuelämäksi osoitetun työpaikan käytäntö yleistyisi, niin sehän olisi vähän kuin Neuvostoliitossa. Siellä taisi olla aika, jolloin ensinnäkin osoitettiin opiskelupaikka (niille joilla oli älliä opintoihin) ja niiden jälkeen jostakin duuni, joka saattoi olla toisella puolen laajaa maata, mutta olipa duuni kumminkin. Eikä siitä helpolla erotettu. Minulle tällaisena päättämättömänä henkilönä tuo olisi sopinut mainiosti, mutt ymmärrän että kaikki eivät tykkäisi. Ja tämä ei ole poliittisesti ollut oikein suosittu idea, kun valtion holhousta muutenkin on haluttu vähentää.