Milläpä muulla sitä voi mitata, kuin rahalla?
Oletko keksinyt jonkun muun tavan? Olen kiinnostunut kuulemaan siitä.
Miltäs tämä kuulostaisi: enpä mittaisi kahden kaupungin välimatkaa pelkästään kilometreissä?
Ainakaan vielä kukaan ei liene keksinyt muuta yksiselitteistä tapaa, kuin joku pituusyksikkö.
Siis ihmisen taloudellisen arvon mittaamisesta on kysymys.
No siis olen tässä koko ajan koettanut selittää, että tilanteessa jossa mietitään, minkä verran työn perässä Suomeen muuttaisesta kiinnostuneen tulisi ansaita jotta hän saa tänne muuttaa, niin käyttäisin vähän toisenlaista mittaria. Eli ottaisin huomiooon myös joidenkin alojen työvoimatarpeen.
Ja sitten itsekin olet myöntänyt, että lapsia tarttis täällä tehdä jotta on työvoimaa. Eikö nyt voisi pikkuisen laskea ihmiselle taloudellista arvoa siitäkin että sellaisia maailmaan pykää? Jos vaikka sen takia joutuu jonkin aikaa olemaan työelämästä pois, niin laskeeko se taloudellista arvoa jotenkin?
Ja kai se veronmaksukykykin voisi olla jotain? Maksetaanhan veroja pääomatuloistakin, ja mm. perinnöstä. Ei töitä tehdä tarvitse ollakseen veronmaksaja. Tai arvonlisäveroa kun jotain ostetaan. Kai kotimaassa shoppaileva on valtiollemme arvokkaampi kuin rahansa ulkomailla humputteleva?
Sinä vielä mainitsit sellaisenkin kuin yhteisen kakun kasvattaminen, ja siihen riittää, että on omaisuutta. Minä en tätä näkemystäsi kyllä jaa. Mutta oletin, että sinusta ihmisellä on taloudellista arvoa, jos hän kasvattaa yhteistä kakkua, ja sitten kai olit sitä mieltä, että ihmisen yksityisomaisuuskin on sitä kakkua.
Mutta tuosta etäisyyden mittaamisesta vielä niin eihän se kilometreissäkään mittaaminen ole yksiselitteistä. Voidaan mitata ns. linnuntietä tai pitkin maanpintaa tai tarkemmin sanottuna vielä jotain kulkuväylää siellä. Jälkimmäinen tapa on jopa ihan yleinen. (Matematiikassa käsitteelle etäisyys on sitten oma määritemänsä, jonka perusteella voidaan kehitellä jos jonkinlaisia etäisyysmittoja eli metriikoita kaupunkien välille, tai minkä tahansa joukon alkioiden välille. Joskaan ei ihan minkälaisia tahansa; esim. tuo mainitsemani matka-aikaan perustuva etäisyys, joka olisi eri ylä- ja alamäkeen mentäessä, ei kelpaisi.)