Vesi hioo kivet sileiksi aikojen saatossa.
Puutyöpiirissä esineiden näkyvät kulmat ja särmät hiottiin pyöreämmiksi, sileimmiksi.
Ihmisessä on myös särmiä, luonteessa, tavoissa, puheissa, tekemisissä, olemuksessa.
Särmällä on ehkä negatiivinen kaiku? Positiiviset särmät ovat ehkä lahjoja, taitoja,
oivalluksia. Taiteilijat ovat kai usein särmikkäitä persoonia, eikä välttämättä haitallisesti.
Olen kuullut sanottavan että paheiden summa on vakio. Sillä kai tarkoitetaan sitä että
ihminen vaan on tällainen, eikä muuksi muutu, eikä siitä tarvitse välittää.
Tätä usein nuorena kuulin vastaväitteenä sille kun tuotiin sanomaa Jeesuksesta esille,
ja että ihmisen on tehtävä parannusta, pyrittävä parempaan elämään, ulkoisestikin.
Toki ihminen on 100 %:sti syntinen, mutta Jeesuksessa myös 100 %:sti pelastettu.
Koen että minussa on kyllä paljon haitallisia särmiä, haittaavat minua ja läheisiäni.
Siitä huolimatta on näin, vaikka Jeesus on minut saanut pelastaa ja vapauttaa.
Kai olen vuosikymmenten saatossa jotain aina välillä yrittänyt särmien hiomiseksi tehdä.
Oma yritys ei oikein tuota tulosta kuitenkaan....se vaan tapahtuu kun Herra armahtaa...
Oma yritys johtaa siihen että "suo siellä, vetelä täällä"...ja kun yhteen suuntaan kumarran,
toiseen suuntaan pyllistän.
Särmäni ehkä hioutuvat vähitellen, itsestään, ilman omaa yritystä...jos suostun olemaan
hiljaa kuulolla, näkemään, ymmärtämään toisia ja itseäni, ottamaan vastaan.
Särmäni hioutuvat kun en taistele vastaan...varsinkaan silloin kun itse olen väärässä...
Hioutumista tapahtuu kun olen Jumalan yhteydessä, Jumalan Sanaa tutkien,
lähimmäisten kautta, olosuhteiden kautta jne.....
Yksi asia on myös se että opin tunnistamaan minussa olevat haitalliset särmät,
ne ovat muuta kuin luonteen piirteeni ja oma persoonani.
No, mulla yksi esimerkki lienee se että liian herkästi suutun pienistä vastoinkäymisistä....
siinä tulee vastaan anteeksipyytämisen paikka.