Tämä sama laulu tuo minulle aina muistoja, jotka eivät ole hyviä, mutta laulusta on lohtuakin. Kaksi vanhinta veljeäni oli 1974 Ruotsissa raksahommissa. Vanhin veljeni Juhani oli vihellellyt aamulla monta kertaa ennen töihin lähtöä Laulua taivaasta. https://www.youtube.com/watch?v=nrk1clsrhXA
Toinen veljeni Esa oli ihmetellyt mielessään tätä, kun Juhani ei koskaan ennen ollut vihellellyt tätä laulua tai mitään virsiä.
Töihin ajaessaan he olivat osuneet onnettomuuspaikalle, jossa rekka-auto oli ajanut hirven päälle. Hirvi lojui tiellä vahingoittuneena ja veljeni Juhani oli mennyt hirveä lopettamaan tuskistaan. Ruotsalainen iäkäs pariskunta ajoi 100km/h veljeni ja hirven päälle seurauksella, että 29 vuotias veljeni kuoli heti. Häneltä jäi alle 7 vuotiaat pojat isättömäksi ja ruotsalainen vaimo leskeksi.
Kyllä tälläinen tragedia vaikutti syvästi meidän elämään monella tavoin.
Elämä ei ole koskaan itsestään selvää ja hallittavissa vaikka moni itsekkäästi niin luulee ja uskomuksineen huutelee.
Voi kuinka tosi järkyttävää koko perheelle. Ei ollut ajatuksena jatkaa surullisilla tarinoilla, mutta auttamatta ajattelem enoani. Tapani oli joskus vakuutellut, ettei ainakaan liikenteessä kuole, sanoi lopuksi ettei ainakaan rusteyskolarissa, mutta oli mennyt omituisen hiljaiseksi vaikkei kukaan väittänyt vastaan.
Vietimme silloin kaikki kesät Enäjärvellä, äidinisä oli ostanut sieltä pikkutilan kesänv iettopaikakseen jiokseenkin 1930. maatilan nuorimpana sai sisarosuusrahoja, ja he olivat myös sotaa paosssa siellä. Koska paikka tuli Vainion lapsille rakkaaksi, kesänviettoja jatkettiin kun osalla jo oli omia lapsia. Olimme sinä kesänä siellä, oli jo elokuu, ja saunailta. Odotimme Tapania ja hänen nuorinta sisartaan ja veljeään, hotka olivat kaupungissa töissä.
Illansuussa saapui Ojalan talosta nuorin tytär pyörällä ja jäi katselemaan, mihin rakennukseen suunnistaisi. Tämä oli vähän outoa, ja isäni meni kysymään mikä hätänä.
Tapani oli lähtenyt Helsingistä sisarjustensa kanssa, tie oli tyhjä mutta kun hän lähti kohti Kouvolaa, Hesasta päin tuli auto niin mittarit kaakossa kuin mahdollista, ajoi suoraan kylkeen, Tapani ja Jarmo oli viety Töölön sairaalaan, Tuula Mariaan. Tapanin vaimo Riitta ja kaksi pientä poikaa, 6 ja 4, olivat jo maalla ja olivat olleet koko kesän, Riitalle tuotiin Töölöstä sana, jos tahtoisi tavata vielä, pitäisi lähteä nopeasti.
Tapani eli vielä päivän, mutta vammat olivat sen verran vakavat ettei mitään toivoaq ollit. Pojat jäivät orvoiksi isästään.
Äitini ei oikein toipunut veljensä kuolemasta, Riitta ai etenkään, eivätkä lapset. Suku piti parhaansa mukaan kaikista hulta, koska olin vanhimman pojan ikätoveri ja paras kaveri vietin paljon aikaa Helsingissä ja Matti meillä, njuorempi tyttöserkkujeni luona, mutta veljeksiä ei haluttu erottaa kokonaan toisistaan. Enäjärven kesäpaikassa oli koti jossa heillä oli kaiken aikaa ympärillään omaisia.
Itselleni Tapanin kuolema oli salaisen surun aihe, sillä olin tiennyt pienestä että minussaa eio ole kaikki okei. Odotin että Tapani kertoisi minulle, mikä on vikana, Tapani oli lääkäri ja oli jo vauvana lähettänyt minut kahdesti Lastenklimnikalle kouristelun ja itkuisuuden ja muitten oireiden takia. Nyt ei kukaan tiedä eikä kerro, ajattelin vaikka tuskin niistä olisi osattu ihmeempiä siihen aikaan sanoa.
'..................
'
Suruja ja menetyksiä tiedän täällä monen kokeneen, läheisempiäkin kuin eno. Ilman Enäjärven kesiä enot ja tädit tuskin olisivat aivan yhgtä läheisiksi tulleetkaan, vaikka alkuun asiuttiin samassa kaupungissa. Äiti muisti Tapanin omituisen vaikenemisen, kun oli keskusteltu liikenneonnettomuuksista. Aiutot alkoivat yleistyä, liikenne vilk,astua.
Tapanin kanssa kolaroinut mies oli umpihu,malassa, promilleja niin paljon kuin mittari näytti, eikä tietääkseni saanut kuin mustelmia.
---------------
Aloitimme koulun sinä syksynä, Matti ja minä. Sanotaan että ensimmäistä koulupäivää ei kukaan unohda. Itse en muista koko ensimmäisestä kouluvupodesta juuri paljoa, eivätkä muistoni liity kouluasioihin. Siltä vuodelta mieleeni kaivertui lopullisesti virsi, Ah, herää sydämeni, uskomaan toivomaan.