Luuletteko liika rohkeaksi teoksi sitä, jos kävisitte Herralle muistuttamaan: "Minä olen luopunut maailmasta, antanut Sinun tähtesi ylön sen ilot ja riemut ja huvit, sen arvon, sen kunnian, sen komeuden, sen koreuden. Minä olen Sinun tähtesi ruvennut Herran pilkan alaiseksi, halvaksi, ylönkatsotuksi, maailman jalkaportaaksi. Minä olen Sinun tähtesi, Herra, ruvennut tekemään sydäntäni Sinulle mieluisaksi, piinaamaan lihaani ja vertani nälällä, ottamaan niiltä pois sitä, mitä ne olisivat tahtoneet pitää, ja antamaan niille tilalle sellaista, josta ne eivät yhtään tykkää. Minä olen, Herra, ruvennut rääkkäämään synninihmistäni, ajamaan sitä kirkkoon ja seuroihin sekä jokapäiväisessä olossa Jumalan sanaan. Vaikka sitä täytyy siihen väkisin taivuttaa, olen sitä sinne vetänyt. Minä olen ruvennut, Herra, panemaan tavarani ja taloni alttiiksi Sinun kansasi palvelukseen. Lihani ja vereni on kyllä kuiskuttanut: "Ei se kannata, siinä tulee häviötä", mutta Sinun tähtesi, Herra, en ole niitä kuunnellut. Minä olen valjastanut hevoseni sinun palvelukseesi, Herra, monta, monta kertaa. Ole varoitellut omaa ahnetta sydäntäni ja antanut sen sinun palvelukseesi. Olen nuoruudessani ja elämäni keväässä jo katkaissut suhteeni maailmaan ja antautunut Sinun omaksesi. Olen, Herra, antanut Sinun kunniaksesi sen, jolla ennen maailmaa kunnioitin. Olen, Herra, koettanut ruveta lapsiani vetämään maailman ja synnin teiltä Sinun tellesi. Olen monta itkua itkenyt, Herra, Sinun tähtesi, monta sotaa sotinut, monta murhetta kantanut, monta kertaa luonut katseeni, Herra, sinun puoleesi." - Mitähän Herra arvelisi, jos kerran koettaisimme tätä virttä Hänelle veisailla? Saisipa nähdä, suuttuisiko Hän? Saisihan sen nyt kerran nostaa tuon alaspainuneen päänsä pystyyn, kerran edes huvin vuoksi, ja lähteä tästä eteenpäin tällä uskalluksella: "Minä uskon Sinulle, Herra, itseni ja sieluni. Sinä voit sen tallella pitää. Juoksen eteenpäin tämän lopun matkaa palkan toivossa, sen armopalkan, mikä on lopulla matkaa matkantekijöille luvattu." Saisihan näin tehdä, vaikka monta kertaa se juokseminen käykin niin, että aivan ovat polvet väärässä, mutta eteenpäin siinä kuitenkin vain mennään.
Vilhelmi Malmivaara