Ja kuulkaa, ensimmäinen työ Jumalalla, jos Hänen käsiinsä antautuu, on se, että Hän rupeaa Pyhän Henkensä nuhteiden kautta repimään ihmisestä alas noita onnettomia luuloja. Hän ei tee näin sitä varten, että me hukkuisimme, vaan sentähden, että me raukat tulisimme tuntemaan totuuden. Ensimmäinen asia, minkä Jumala siinä ihmiselle kirkastaa, avatessaan hänen silmänsä näkemään, on se, että hän on helvetin tiellä, onnettomalla polulla. Oletteko te löytäneet itseänne vielä ikinä sieltä, matkalta kadotukseen? Ja kun Jumala saa ruveta paljastamaan ihmiselle hänen todellista tilaansa, joka on vaarallinen tila, niin siinä syntyy kauhea taistelu Jumalan ja ihmisen välillä. Kun herännyt omatunto sanoo, kuinka kadotuksenalainen tila on, niin ihminen alkaa silloin henkensä edestä tarrata kiinni niihin pönkkiin, joiden varassa hän on oppinut muuttumatonta tilaansa puolustamaan, ja Jumala puolestansa alkaa niitä kaataa kumoon toista toisensa perästä. Jos Jumala pääsee työssänsä niin onnistumaan, että saa ne kumoon, niin ihmisen suusta alkaa ruveta kuulumaan valitusta ja huutoa: "Voi minua, minä hukun, minä olen joutunut Jumalan vanhurskaan vihan ja tuomion alle, jotka olen epäuskollani ja suruttomuudellani päälleni vetänyt." Ihminen makaa silloin kuolleena raatona syvyyden pohjalla, itsessään aivan avutonna ja tuomittuna. Oletteko te sieltä koskaan itseänne löytäneet? Siihen, ihmisraukat, täytyy teidän ja minun kerran joutua, ja jollei se armo tapahdu täällä, joudutaan siihen tuolla puolen haudan ja kuoleman virran, se on aivan varma, mutta silloin se on hirmuista. Mutta jos ihminen löytää itsensä siitä tilasta tässä elämässä, ei silloin tarvitse ruveta hänelle tyrkyttämään: "Rupea nyt tekemään parannusta, rupea heräämään, rupea kuulemaan ja tottelemaan Herraa, rupea uskomaan, rupea rukoilemaan!" sillä silloin on jo tuli nurkassa ja kyllä silloin osaa käskemättä ruveta hätäkelloja soittamaan. Ei siinä tarvitse pappia ei lukkaria neuvomaan, sillä kyllä siinä osaa silloin yksinkin ruveta elämäntietä etsimään. Eikä sellainen hätääntynyt syntinen voi pysähtyä, vaikka koko maailma kieltäisi, vaan lähtee henkensä edestä pakenemaan tulevaista vihaa. - No, onko teillä ikään sellaista hätää ollut?
Vilhelmi Malmivaara