91
Seuratupa / Vs: Aamuhartaus 27
« Uusin viesti kirjoittanut Pena 04.06.25 - klo:08:26 »Synnin soraäänet soivat
sielussamme yhtenään.
Mitäpä ne muuta voivat
tällaisissa tehdäkään?
SV 16:3*
Lapsuudestani muistan kirjasen, jonka nimenä oli "Sibyllan ennustuskirja". En enää muista kirjasen juonta, jotakin yksityisiä säkeitä vain. Siinä puhuttiin mm "Aadamin hirrestä" (ilmeisesti hyvän- ja pahantiedon puusta), jota sittemmin yritettiin sovittaa Jerusalemin temppelin rakennuspuuksi. Mutta se hirsi oli: "välist liian lyhyt, välist pitkä, välist väärä". Se ei sopinut tarkoitukseen.
Sibyllan vanha ennustuskirja palautui mieleeni seuratessani eräiden ihmisten tapaa käyttäytyä - vai käyttäytyisinkö toisinaan itsekin samalla tavoin?
On niitä, joiden tuntuu olevan mahdotonta sopeutua elämään yhdessä toisten kanssa. Heillä on jatkuasti moitteita toisia vastaan. He ovat alati tyytymättömiä osaansa, vaikka kaiken järjen nimessä siihen ei näytä olevan mitään syytä. Kun tällainen ammattityytymätön, itsekeskeinen ihminen, joutuu esim. seuramatkalle muiden kanssa, pulputtaa hän jatkuvasti ikävää makua kaikkeen. Hän on kuin Aadamin hirsi, joka on sopimaton yhteiseen taloon. Hän kuvittelee, että koko matka on järjestetty vain hänen oikkujensa toteuttamiseksi.
Yhteisellä elämänmatkallamme tarvitsemme kykyä sovittautua muiden mukaan. "Joka on muita suurempi, on muita pienempi", sanoo Bereshit Rabba**.
Ehkä voimme silti kärsiä keskuudessamme vääriäkin hirsiä, kun muistamme, mitä Vapahtaja kärsi meidän takiamme. Sibyllan ennustuskirjan mukaan Aadamin hirrestä lopulta tehtiin Kristuksen risti. Siksi se soveltui.
Jaakko Haavio
*198:3
**Genesis (tai Bereshit) Rabbah on uskonnollinen teksti juutalaisuuden klassisen ajanjakson ajalta, luultavasti kirjoitettu välillä 300-500 jKr., johon on lisätty joitain myöhempiä lisäyksiä.
sielussamme yhtenään.
Mitäpä ne muuta voivat
tällaisissa tehdäkään?
SV 16:3*
Lapsuudestani muistan kirjasen, jonka nimenä oli "Sibyllan ennustuskirja". En enää muista kirjasen juonta, jotakin yksityisiä säkeitä vain. Siinä puhuttiin mm "Aadamin hirrestä" (ilmeisesti hyvän- ja pahantiedon puusta), jota sittemmin yritettiin sovittaa Jerusalemin temppelin rakennuspuuksi. Mutta se hirsi oli: "välist liian lyhyt, välist pitkä, välist väärä". Se ei sopinut tarkoitukseen.
Sibyllan vanha ennustuskirja palautui mieleeni seuratessani eräiden ihmisten tapaa käyttäytyä - vai käyttäytyisinkö toisinaan itsekin samalla tavoin?
On niitä, joiden tuntuu olevan mahdotonta sopeutua elämään yhdessä toisten kanssa. Heillä on jatkuasti moitteita toisia vastaan. He ovat alati tyytymättömiä osaansa, vaikka kaiken järjen nimessä siihen ei näytä olevan mitään syytä. Kun tällainen ammattityytymätön, itsekeskeinen ihminen, joutuu esim. seuramatkalle muiden kanssa, pulputtaa hän jatkuvasti ikävää makua kaikkeen. Hän on kuin Aadamin hirsi, joka on sopimaton yhteiseen taloon. Hän kuvittelee, että koko matka on järjestetty vain hänen oikkujensa toteuttamiseksi.
Yhteisellä elämänmatkallamme tarvitsemme kykyä sovittautua muiden mukaan. "Joka on muita suurempi, on muita pienempi", sanoo Bereshit Rabba**.
Ehkä voimme silti kärsiä keskuudessamme vääriäkin hirsiä, kun muistamme, mitä Vapahtaja kärsi meidän takiamme. Sibyllan ennustuskirjan mukaan Aadamin hirrestä lopulta tehtiin Kristuksen risti. Siksi se soveltui.
Jaakko Haavio
*198:3
**Genesis (tai Bereshit) Rabbah on uskonnollinen teksti juutalaisuuden klassisen ajanjakson ajalta, luultavasti kirjoitettu välillä 300-500 jKr., johon on lisätty joitain myöhempiä lisäyksiä.