Kiitos Leena tästä. Mulle ainakin selvensi koko termin merkityksen.
En ole jaksanut aiheeseen paneutua. Silloin tällöin täällä vaan tullut esille mielenkiintoisia
kommentteja ja keskusteluja.
Miksi Jumala sallii kaikkea pahaa tapahtuvan maailmassa...on kyllä varsin yleinen
keskustelun aihe palstoilla.
Olen taipuvainen ajattelemaan vaan niin että Jumala sallii syntiselle ihmiselle valinnan ja
toiminnan mahdollisuuden.
Jumala on myös antanut pelastuksen mahdollisuuden.
Niin. Muuan sivujuonne tietty lieneekin, kuinka Jumala estääkään? Suurin osa on ihmisen aiheuttamaa. Koska me emme ole robotteja, koska me niin helposti eri motiivein olemme valmiita pahaan emmekä hyvään, kostoon emmekä anteeksiantoon, ahneuteen emmekä kohtuullisuuteen, pitkämielisyyteen vihassa emme rakkaudessa...
Olen useasti kirjoittanut tänne, etten tiedä kumpi aamulla katsoo peilistä, natsi vai natsin uhri.
Uhriksi joutuminen, olipa syynä sitten sairaus, luonnonkatastrofi, rohkeus vastustaa väärämielisyyttä tai kansanmurhaa, välinpitämättömyyttä, onnettomuutta, johtaa kärsimykseen. Kärsimys puolestaan herättää kysymyksiä, miksi Jumala ei estänyt tätä. Tai miksi minulle piti tapahtua.. Minun lapselleni, isälleni, puolisolleni?
Onko sillä jokin korrelaatio jumalakäsityksen kypsyyteen? Vaikka?
Moni otti kantaa hätäisemmin kuin oikeastaan halusin,
mutten tahtonut sanoa että odottakaas nyt vähän, en minä vuodattele mitään yksityiskärsimystarinaa tänne. Ja täytyy antaa kommentoida! Ei se poukkoilu voi hajottaa ajatusta, tai sitten täytyy kirjoittaa ihan omaa blogia. Oli parempikin, että sain katsottua pysyykö ajatus koossa näin. Ja keskenhän tämä on.
sain mukavan taukopaikan Paavalin sanoista, joita en oikeastaan ole ennen ihan ymmärtänyt.
Mutta toivon voivani liittää uskonkehityksen ihmisen mielen kehitykseen kehittämättä uusia teorioita ---- ja siten että juuri kun ihminen törmää tuohon " miksi" - kysymykseen,,näen todella siinä olevan kohdan jonka kuulolla kenties olisi mahdollista auttaa tervehtymään muutenkin. "Terve mieli, terve usko" on erään kirjan nimi. Kävisikö näinkin: Tervehtynyt usko, terve mieli? En tiedä!
Suurin kysymys kuitenkin koskee tuota, missä ihminen "ei enää näe omiaan, vaan Jumalan kärsimykset maailmassa".