Aivan varmasti näin onkin.
Siinä vaiheessa kun sisäiset ristiriidat alkavat tuottaa liikaa kärsimystä, niille kannattaa tehdä jotakin. Samoin, jotta ei sitten kuvittele maailmaa ja koko elämää nähtävän siitä viiltelijäperspektiivistä, sitä kun elää itsekin. Toisinaan kohtuullisen onnellisena.
Onneksi jokainen funtsailija ei näe omaa ongelmaansa kaikkialla. Se tekisi toisten hoitamisesta peräti mahdotonta. Se on pääasiallinen syy vaatia se oma hoito. Ei mene sitten omat ja vieraat myötäönsä sekaisin.
Ajattelusta ja kirjoittelusta tuli Vesan kohdalla hyvällä tavalla subjektiivista, kun hän tutkaili sellaista aihetta josta hän oli ollut pikku pojasta innoissaan. Hänellä riitti taustatietoa. Ja se kirja sytytti niin että ostin kun näin, antikvariaatin ikkunassa Nansenin omat päiväkirjamuistiinpanot. Kävin kyllä usein ensin katsomassa kun niillä oli hirmuinen hinta.
Viime vaiheissa kirja jakautuu kahtia. Nansen lähtee erään toverinsa kanssa hiihtäen tavoittamaan Pohjoisnapaa kun osiittautuu että jäävirta sinä vuonna kulkee etelämpää, Fram-laivan vaiheista jatkaa muistiinmerkintöjä ensimmäinen perämies. He kohtaavat Huippuvuorilla. Nansen ja etenkin se kaveri näyttävät maininnan arvoisilta valokuvissa sillä he talvehtivat syömällä ampumiaan jääkarhuja ja paraastaan nukkumalla eli olivat rotevassa kunnossa. Molemmilla oli vahva karvoitus.
Muuten, kiitos koko kommentoinnista, koskekoon vaikka räntäsadetta. Kyllä tämä jäisi muuten kesken.
Olen seurannut käsitteenmuodostuksen ja kokemisen kehitystä siihen saakka, että kaikki on jokseenkin hyvin.
Nythän voisi jatkaa ja päästä erääseen funtsailuuni.
Jos kerran on, kuten ajattelin ja sitten löysin Fowlerilta, spiritualiteetti kuuluu ihmisen mieleen, sillä on omat kehitykselliset vaiheensa, kasvutapahtumansa, sitä kai koskevat samat kehitystehtävät ja haasteet kuin muutakin kehitystä. ylipäänsähän teoriat ovat vain kuin kysymyksiä; on saavuttu eteiseen josta avautuu monta ovea. Utelias sitten kurkistaa vuorollaan jokaisesta.
Muuan ovi jota koetin avata koski fundamentalismin kehitystä ---- kyselin kyllä olenko oikeassa eteisessäkään, vai pääsisikö perille paremmin eri kerroksesta kokonaan.
Millaisia havaintoja keräsin, vaikutti siltä, että fundamentalismi merkitsi kokonaan uuden oven taakse astumista. En oikein tiedä mitä ihmisen mielessä tapahtuu, mutta yhtäkkiä kaikki kuin oivalletaan uusiksi. Ateismiinkin voi ns. "tulla", ainakin ajatella tulevansa, valinneensa sen autonomisesti ja vihdoin käsittäneensä että häntähän vedätetään kaikilla henkiolentojutuilla. Uskotko Jumalaan kysyi työtoveri. Olin ajatuksissani ja lipsautin että uskon. Yleensä kysyn, kuinka niin.
Seurasi erikoisia. Ai sinä uskot Aatamin... Ja Eevaan... Eli vaihtoehtona oli jotakin mitä itse olen toisin ajoin nimittänyt fundamentalismiksi. Kyse oli syvemmästä, kuin siitä pitääkö Raamattua koettaa tulkita kirjaimellisesti. Kun havahduin ja koetin selittää että näillä on määrättyä eroa, hän oli jo mennyt. Käsitin, mistä syystä työmaalla on viisasta varoa. Potilastyö joka siihen saakka oli sujunut hyvin, alkoi takkuilla. Hän saattoi saada kelpo raivokohtauksen ovellani, ja niin, etten suuttunut takaisin enkä edes pelästynyt. Täydellisen neuvoton kyllä olin, sillä mikään ei oikein ollut korjattavissa. Kahvihuoneessa virisi näyttäviä draamoja kun keskusteltiin uskovaisten typeryydestä. Luin lehteä ja ihmettelin.
Hän oli vihainen, se oli varmaa. Mutta kenelle? Näennäisesti minulle tai jolkekin mitä minun oletettiin edustavan. Koska olin niin kokonaan muualla ne nuolet kyllä ammuttiin ohi.
Muuta kun hänen ajatustapaansa ei saanut olla, eieieiei.
Jotain määrättömän tuhoavaa kyllä kohtasin ja olin pahoillani.
Samoin, mutta toisessa ympäristössä sattui kun eksyin keskusteluun erään entisen nuorisopappimme kanssa.
Sain naamakirjan täydeltä äkäistä kirjettä hänen lähipiiriltään, lopulta toiselta nuorisopastorilta kommentin ettei minun psykiatrina pitäisi semmoisia kirjoitella. Mimmoisia? Potilastietoja? Käsittääkseni sellaisia ei ole olemassakaan. Arkaluonteista tietoa mahdollisista ylilyönneistä rippikoulutyttöjen parissa? En minä tiedä mistään sellaisesta. Olin vain eri mieltä jostakin uskon ja elämännäkemyksestä, muistaakseni homoseksuaalusuuden synnynnäisyydestä, mistä muusta se olisi voinut olla. Muustahan on keskusteltu verrattain vähän.
Nämä ovat niin mehukkaita esimerkkejä ettei niitä oikein malta jättää rinnastamatta.
Yhteistä oli ääretön varmuus, vihamielisyys, sekin että keskustelu seisahtui heti alkuunsa. Siitä vain ei tullut mitään.
Kumpikin taho heilutti omia kylttiään. Mahtaisivatko nuo huomata jos ne vaihtaisi päikseen, mietin kerran. Tai poliittiset kiihkoilijat, olivat sitten natseja, uusnatseja, maolaisia tai mitä hyvänsä. Onko sisätö oikeastaan muuta kokonaan, kuin se mistä puhutaan? Onko fundamentalisti sittenkin pääasiassa fundamentalisti, ja vasta sekundaarisesti uskovainen, ateisti, iikolli, kommunisti! Siten, että on lisäksi, ilman tällaista pohjaa, ateisteja jotka toteavatkin usein etteihän sitä tiedä. Jorma Palo, neurologian professori kirjoitti sairastuttuaan melanoomaan, useita kirjoja. Myös uskosta. Hän totesi että haluaisi mielellään uskoa muttei voi pakottaa siihen itseään, ei kerta kaikkiaan vain usko... Koska kristinusko on historiauskonto olettaisin, että hän tarkoitti sen ydinkertomusta, Jeesuksen ylösnousemusta. Samoin tunnen läheltäkin ihmisiä jotka liittävät tähän paljon sellaista mitä otetaan Raamatusta niin suoraan kuin Jeesusta olisi kaiken aikaa seurannut pikakirjoittaja merkitsemässä puheita muistiin, mutta heidän kanssaan ei kehkeydy juupas-eipäs- tilannetta ikinä. He eivät ole vihamielisiä, sietävät sen todiasian ettei jokainen ajattele ihan samalla tavalla ----
Tämän tähden toisinaan mietin, onko fundamentalismi lähtöisin muualta kuin siitä synnynnäisestä taipumuksesta joka meissä etsii Jumalaa. En ollenkaan tiedä, mutta aion penkoa selville mitä minua viisaammat ovat ajatelleet. Tai havainneet.
Sillä uskon syvin ydin on lopulta kaipaus.
Ehkä Klein erehtyi.
Ehkä ensimmäinen affekti ei olekaan annihilaatioahdistus.
Tai ehkä juuri sen ytimessä uinuu hyvin varhainen usko.
Kari Kuula kirjoitti "helvetin historiassa" että varhaisin Raamatun kuva kadotuksesta ei olekaan tulinen järvi, vaan annihilaatio, tyhjiin raukeaminen. Tiedän sitä tavoiteltavan joissakin idän uskonnoissa, ja tietäisin mielelläni niistä enemmän. Millainen sisältö tuolla tyhjiin raukeamisella siis on? Loputon rauha? Olin joskus ihan hupsuna Pentti Ikosen ja Eero Rechardtin artikkeliin "Thanatoksen kohtalot". Eräs ihmisen kaipaus kohdistuu ilman muuta lepoon, jota ei enää mikään murhe, hätä, kipu tai huoli voi häiritä.
Ei se ole lopulta kaukana Requiemin alkusanoista: Anna hänelle iäinen lepo.
Mutta tämäkään ei vielä taida ylettyä johonkin, joka saattaa olla kaikkein syvintä ihmisessä.
Ihminen kaipaa kaikenlaista onnea, mahdollisuutta onnelliseen suhteeseen, omia lapsia, mahdollisuutta työhön, hyvää terveyttä. Sitten ravintoa, puhdasta vettä, rauhaa. Tämä varmistaa yksilön ja lajin säilymisen, joskin parhaiten voivien ahneus saattaa tuhota elämän edellytykset jokaiselta ellei kiihkofundamentalismi ennätä ensin.
Tätä elämää koskevan kaipauksen alla on jotakin joka saattaa olla synnynnäistä niinkuin Fowler ajattelee, tai muuntautua annihilaatioahdistuksesta kaipaukseksi hyvin, hyvin varhain.
Kaipauksestaan ja sen kohteesta selkeästi tietoinen ihminen saattaa tosissaan kirjoittaa:
Jos ahdistuksen tie on edessämme
myös silloin Kristus meitä kuljettaa
Annamme Isön käteen elämämme
Hän itse meille rauhan valmistaa.
Ja karvaan kalkin jos suot juodaksemme
Jos tuska vuotaa yli laitojen
Sen silti voimme rohkeasti juoda:
Kädestäs rakkaasta me saimme sen.
Silloin teodikean kysymys saattaakin olla toinen: Kun minulla on aina ollut kaikki niin hyvin, kykenenkö minä ollenkaan ymmärtämään niitä ihmisiä, joiden elämän täyttää kärsimys?