Teodikean määritelmä on kaikille tuttu, ja nousi omaksi tutkimusaiheekseni, kun seminaariesitelmäni joutui pursumustilaan ja pursusi ensimmäisenä tätä. Tutkielma tai mikä hän on, piti kuulua
Jumalarepresentaatiot Dietrich Bonhoefferin lyriikassa
(koska sellainen oli minulla valmiina).
Käytin siinä Matti Hyrckin väitöskirjan jumalarepresentaatiota kun valmis mittari on, ynnä eräitä psykoanalyytikouden muita mittareita koska Hyrckiltä puuttuu aikuisuuden gereratiivisuus-lamaannus jolloin tosin voi kysyä puhutaanko runossa Jumalasta vai Hänen antamastaan kutsumuksesta, kun Docens
sekoitti kaikki käsitteet.
Tääl Docens! Mitä kirjoitetaan?Minä totean kuinka tullaan ihmiseksi ja kristityksi. Ottakaa varas kiinni.
Jos jumalakäsitys on ns skitsoparanoudisen position (unohtakaa) varhainen ja primitiivinen houkuttaja, ei koko kärsimys voi mahtua kuvaan. Houkuttajahan lupasi pelkkää hyvää. Teodikea on todella mahdoton. Sen ongelmallisuus kaataa jumalan.
Jos se on vaatija, kärsimys tulkitaan rangaistukseksi joka saadaan ansaitusti.
Jos vetäytyjä, niin jumalalla vain on liikaa muuta tehtävää, eikä hän piittaa siitä mitä täällä tapahtuu. Siten jumala ei ole vastuussa, muttei tule avuksikaan. Joku joka tuntee Leenan saattaa nyt vähän
Jos tuon väliportaan vetäytyjän jälkeen päästään pysyvämmin depressiivisen position (unohtakaa) maaperälle, jumala saa lopulta parantajan olemuksen.
Siinä oli välissä minusta yksi, mutta se työ on toisella koneella. Parantajan yhteydessä myös metanoia saa uuden merkityksen, syvemmän ja rikkaamman. Parantajan perusolemus näyttää sisältyvän uskollisuuteen,
kärsimyksen pitkittyessä alussa innoissaan paikalle rynnistäneet ihmiset kyllästyvät. Tällöin on uskollisten hetki, he jäävät. He verhoavat kärsimyksen ihmeteltävään kauneuteen, ylimaalliseen loistoon, sillä kärsijä katsoo heitä ja ihmettelee uskollisuuden olemusta. Sen jälkeen uskollisuudesta tulee kauneinta mitä hän tietää, parantavinta ja ihmeteltävintä, ja niin hän kuvailee jumalaakin juuri uskolliseksi, jokaisessa runossa tämän jälkeen (onni ja onnettomuus).
Loppuhypoteesiksi itse työstä jäi että joko meillä on ennakkotapaus terveestä ihmisestä joka on kristitty, ja tämä kaataa nurin positivismin ihmiskäsityksen, sen ei pitänyt olla mahdollista. Luonnollisesti on mahdollista esittää hypoteesi että olisi oikeasti olemassa Jumala
eikä Docens niin tervekään, sinänsä.
Tästä siis alun perin oli kysymys, ei ollut tarkoitus tutkia teodikeaa muttta yllä oleva syntyi siinä puhdetyönä ja lähtee kohta Jennille.
Kirjoitin siitä kuitenkin tänne. Tämä on ensimmäinen ihan itse tekemä
innovaatio, väitöskirjaakin tehdessä minulla oli koko ajan Jopi Lönnqvist siinä. Tai oli kai se innovaatio mutta paljon paljon tylsempi.
Tuli siitä muitakin sivupuroja kuten generatiivisuus jota ei voi lyödä lyttyyn olosuhteilla ja kysymys vastarinnan muodosta jota teologit ovat miettineet. Minä osaan kirjoittaa siitä sitten kolmannen luvun. Ehkä joulun jälkeen. Nyt minun pitäisi miettiä kerkiänkö mitenkään kreikan välikokeeseen. Ja toinenkin luku on vaiheessa, hyvin hyvin vaiheessa, ja ensimmäinen ehkä liian tipluinen.