Isänmaatakin on joskus voinut rakastaa. Kansallista itsetuntoa on tarkastellut mm. Martti Siirala.
“Kansalaissota naamioitiin vapaussodaksi leimaamalla punaiset eli ainakin kolmannes kansakunnasta rikollisiksi tai harhaanjohdetuiksi. Toisen maailmansodan jälkeen kieltäydyimme tunnustamasta saavutuksiamme eli itsenäisyyttämme ja suremasta menetyksiämme – kuolleita ihmisiä ja kuollutta maakuntaa.
Vuoden 1918 tapahtumien jälkeen hävinneiden oikeudet kiellettiin täysin. Punaisia armahdettiin, mutta heidän asiaansa ei tajuttu. Aikuinen pystyy ymmärtämään sellaistakin, mihin ei itse yhdy.
Vuosien 1939-1944 tapahtumien jälkeen sama toistui. Suomalaiset määräsivät itselleen puhdistautumisseremoniat. Molemmilla kerroilla teimme sen itse. Se on sairautta, ja se sairaus jatkuu yhä irvokkaana suhtautumisena elinkeinoihin, elinympäristöön ja kieleen, jota olemme.”
(Jukka Kemppinen kirjasta Syvissä raiteissa. Kansallisen itsetunnon matka. Siirala Martti, Kulonen Sirpa. WSOY, 1991. HS kulttuuri 11.8.1991)
En pysty antamaan laajempaa katsausta Siiralan syvällisestä ja monisyisestä ajattelusta, mutta erilaiset taakat ja niiden sijaiskantajat, vaikeneminen, sensuuri ja itsensuuri pienissä, suuremmissa ja koko kansakuntaa koskevissa asioissa sekä kipeiden kokemusten totaalinen kohtaamattomuus, joka näkyy esimerkiksi siinä, miten uskonnon motivoimaa hengellistä väkivaltaa ja seksuaalista hyväksikäyttöä on meillä päin – jätetty käsittelemättä; siinäpä joitakin aineksia kokonaishahmotukseen.
“Körttien Jumala oli ankara ja liikkeessä oli epäkohtia, mutta periaatteessa se tarjosi myönteisen kanavan omien puutteiden käsittelyyn. Nykyään ei ole mitään sellaista tarjolla.
Nykykulttuurin nimetön ja vaikeasti tunnistettava, mutta juuri siksi niin musertava ahdistavuus, normaaliuden, menestymisen ja hallinnan pakko on Siltalan koko analyysin pohja.
Jonkinlaiseksi ihanteeksi hän asettaa ihmisen, joka myöntää itsessään sekä riippuvuuden että itsenäisyyden ja joka pystyy näkemään epätäydellisen ja poukkoilevan elämänsä myös kasvun ja kehittymisen kenttänä.
Vastaavasti hyvään kansalliseen identiteettiin kuuluu epäkohtien myöntäminen. Pahan ulkoistaminen johonkin itsestä poikkeavaan on fasismin ydinaineksia.”
(Eero Ojanen kirjasta Suomalainen ahdistus. Siltala Juha. Otava, 1992. HS kulttuuri 11.11.2992)
Mitäpä tähän olisi vielä lisättävää? (paitsi että nämä arvioit on kirjoitettu pitkälti yli 20 vuotta sitten...) arvioija lopettelee:
“Hajoaminen oli Siltalan mukaan kaksinainen prosessi. Liikkeen autoritaarisuudesta ja murskaavan pelottavasta jumalakuvasta vapautuminen mahdollisti autonomian, oman moraalisen harkinnan varaan perustuvan kypsän elämän.
Samalla ulkoinen menestys ja normaalius, siis porvarillinen elämä, alkoivat nousta hyvän uskovaisen mitaksi. Siirryttiin protestanttiseen etiikkaan, joka on aivan eri asia kuin Ruotsalaisen oppi, vaikka hän ja Luther olivat monessa mielessä sukulaissieluja.
Tästä nousi 1900-luvun alussa körttiläisyyden uusi isänmaallinen vaihe, jonka Siltala totutusta ehkä poiketen näkee varsin erilaisena ja myös kielteisempänä kuin alkuperäisen liikkeen.
Äitisymbioosista siirryttiin isän alaisuuteen.”