Vaan ei kuitenkaan aplikointia. Sehän on tietääkseni eräs laji käsityötaidetta, ja siihen en ole koskaan kyennyt. Onneksi pula-aikana kasvaneelle kaikki ruoka maittoi. Silloin ei ollut lajia mikä ei olisi kelvannut. Eikäpä ole juuri nykyisinkään.
Mutta arviointi, asioiden puolten tarkastelu, ja erittäinkin arvostelu on ehkä synnynnäinen olemukseni.
Jo pikku tyttösenä tiesin mikä väri on kaunis ja mikä ruma. En pitänyt sinisestä enkä punaisesta enkä varsinkaan sinipunaisesta. Vihreä ja ruskea ja valkoinen olivat kauniita ja musta pelottavan juhlava, hautajaisväri.
Jo sanat a r v o, arvottaminen, arvostelu arviointi kalskahtavat minusta jotenkin ylpeiltä, neuvovilta. Jos miehen nimi on Arvo on hyvä jos mies on nimensä mukainen.
Olen tämän ominaisuuteni kanssa kuin synnintunnossa. Tällainen e i saisi olla. Ja kuitenkin ollaan, aika monikin, ainakin salaa.
Minä en pidä salaamisesta, enkä siis salaile. Se on ollut eräs elämäni koetinkivi ja varjo.
Olen siis kriittinen. Tunnustan. Meiltä se luontuu, minulta ja tyttäriltä. Toinen tekee kritiikkejä ammatikseen.
Kritiikki voi olla myös myönteistä ja eteenpäinvievää. Kiitoskrittiikä on mukava antaa, mutta kun pitäisi sanoa huomautuksia onkin vaikeaa.
Pankissa meitä koulutettiin postiivisen kritiikin taitamiseen, etenkin johtajille.
Heidän ' laariinsa' satoi kuulema liian harvoin.
Siis . Kaikki kiittäminen ei ole mielistelyä, kuten arvostelu haukkumista.