Kirjoittaja Aihe: Ilmestyskirja  (Luettu 1463 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 34834
Vs: Ilmestyskirja
« Vastaus #15 : 04.05.25 - klo:08:58 »
Onko ymmärrettävä tämä Johanneksen ilmestys osoitetuksi vain näille Vähä-Aasia seurakunnille ?

Vai profetoiko Johannes koko ihmiskunnalle ?

Yhtälailla kun näissä paikoissa oli erilaisia suurempia tai pienempiäkin vikoja alku-kristittyinä, on yhä meissäkin.

Ilman sinun selkeätä esitystäsi en  ollut saanut  oikein irti  muuta kuin pelottavaa lopun ajan ennustusta.
Sen olen nyt ymmärtänyt ettei Kristuksen toinen tuleminen ole hänen omilleen missään nimessä pelottava. Maailman lopun ennusmerkit , nämä ilmiöt jotka nyt täyttyvät, sen sijaan ovat. Ajattelen rakkaita jälkipolviani jotka jo nyt kärsivät ajan ahdistuksista. Mitä se on silloin kun maa ja taivas järkkyvät ja aurinko pimenee.

Hänen ominaan meillä on usko, toivo ja rakkaus voimanamme.

Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa kalamos

  • Rykäisee alkaakseen seurapuheen
  • Viestejä: 88
Tyatira
« Vastaus #16 : 04.05.25 - klo:09:31 »
Tyatira
uhri

  • Ja
    Tyatiran seurakunnan enkelille
    kirjoita:

Mitä olet nähnyt

  • Näin sanoo Jumalan Poika,
    jolla on silmät
    niinkuin tulen liekki
    ja jonka jalat ovat
    niinkuin kiiltävä vaski:

Mikä nyt on

  • Minä tiedän sinun
    tekosi ja rakkautesi
    ja uskosi ja palveluksesi
    ja kärsivällisyytesi
    ja että
    sinun viimeiset tekosi
    ovat useammat kuin ensimmäiset.

    Mutta se minulla on sinua vastaan,
    että sinä
    suvaitset tuota naista,
    Iisebeliä,
    joka sanoo itseään profeetaksi
    ja opettaa ja eksyttää
    minun palvelijoitani
    harjoittamaan haureutta
    ja syömään epäjumalille uhrattua.

    Ja minä olen antanut
    hänelle aikaa
    parannuksen tekoon,
    mutta hän ei tahdo
    parannusta tehdä
    eikä luopua haureudestaan.

    Katso,
    minä syöksen hänet tautivuoteeseen,
    ja ne,
    jotka hänen kanssaan tekevät huorin,
    minä syöksen suureen ahdistukseen,
    jos eivät tee parannusta
    ja luovu hänen teoistansa;

    ja hänen lapsensa
    minä tappamalla tapan,
    ja kaikki seurakunnat
    saavat tuntea,
    että minä olen se,
    joka tutkin munaskuut ja sydämet;

    ja minä annan teille kullekin
    tekojenne mukaan.

    Mutta teille muille
    Tyatirassa oleville,
    kaikille,
    joilla ei ole tätä oppia,
    teille,
    jotka ette ole tulleet tuntemaan,
    niinkuin ne sanovat,
    saatanan syvyyksiä,
    minä sanon:

    en minä pane teidän päällenne
    muuta kuormaa;
    pitäkää vain,
    mitä teillä on,
    siihen asti kuin minä tulen.

Mitä tämän jälkeen on tapahtuva

  • Ja joka voittaa
    ja loppuun asti
    ottaa minun teoistani vaarin,
    sille minä annan vallan
    hallita pakanoita,
    ja hän on kaitseva heitä
    rautaisella valtikalla,
    niinkuin saviastiat heidät särjetään
    - niinkuin minäkin
    sen vallan Isältäni sain -
    ja minä annan hänelle kointähden.

    Jolla on korva, se kuulkoon,
    mitä Henki seurakunnille sanoo.


Ilm 2:18-29



Olemme koko Ilmestyskirjan
keskimmäisessä osiossa
ja samalla
keskimmäisessä pääosiossa
Mikä nyt on
ja siinä
keskimmäisen seurakunnan
Tyatiran kohdalla.

Seemiläisessä kirjoitustyylissä
se tarkoitta usein huippukohtaa.

Olemme keskellä asian ydintä.
Ratkaisevalla jakolinjalla
hyvän ja pahan taistelussa.

Kun Johannes kirjoitti osion
Mitä olet nähnyt
tallentaen kuvauksen Jeesuksesta,
jonka kohtasi Patmos-saarella,
hänen kuvauksessaan
ensimmäisenä mainitaan
Jeesuksen pää ja hiukset
ja sitten viimeisenä
kasvot
ja nämä siis
hohtavana valkeutena ja kirkkautena.

Tuon kehyksen sisältä
Jeesus kiinnittää huomiomme
Hänen tulisiin silmiin
ja hehkuviin jalkoihin
heti tuon raamituksen
alkuosasta.

~ pää ja hiukset
~~ silmät
~~~ jalat
~~~~ ääni
~~~ oikea käsi
~~ suu
~ kasvot

Hänen kirkkautensa siis
valaisee kaiken alusta loppuun.

Mutta keskikohdan lähestyminen
niin tuossa luettelossa
kuin koko
seurakuntakauden historiassa
merkitsee samalla 
tuiman tulisten silmien katsetta
ja hehkuvien jalkojen askelia. 

Pimeyden ja Valkeuden
kontrasti on tässä kohden
suurimmillaan.

Jeesuksen Valkeus
valaisee koko maailman.
Hänen kasvojensa kirkkaus
tavoittaa jokaisen.
Mutta kaikki eivät siitä välitä.

Maanpäällisen vaelluksensa aikana
Jeesus sanoi:

  • Mutta tämä on tuomio,
    että valkeus on tullut maailmaan,
    ja ihmiset rakastivat pimeyttä
    enemmän kuin valkeutta;
    sillä heidän tekonsa olivat pahat.

    Sillä jokainen,
    joka pahaa tekee,
    vihaa valkeutta
    eikä tule valkeuteen,
    ettei hänen tekojansa nuhdeltaisi.

    Mutta joka totuuden tekee,
    se tulee valkeuteen,
    että hänen tekonsa tulisivat julki,
    sillä ne ovat Jumalassa tehdyt.

Nyt tarkastelemme
tämän kahtia jaon
huippuvaihetta 
keskellä seurakuntakautta.

Pimeys on valtaamassa maailman.
Vieläpä seurakunnat eli lampunjalat.

Ja niin Jeesus esittäytyy
tuomion hehkussa
käskien Johanneksen mainita
Jeesuksen pään ja hiuksien
valkeuden ja kirkkauden jälkeen
hänen huomioimansa
silmät ja jalat. 

  • Näin sanoo Jumalan Poika,
    jolla on silmät
    niinkuin tulen liekki
    ja jonka jalat ovat
    niinkuin kiiltävä vaski


Noiden silmien
tulen liekki osuu
siihen kauheuteen,
että tuo Tyatiran
seurakunnan johtaja suvaitsee
naista, Iisebeliä.

Alkutekstin ilmaisu
ei tarkoita pelkästään naista.
Se tarkoittaa aviovaimoa.

Kysymys saattaa todella olla
Tyatiran seurakunnan lähettilään
vaimosta.

Joka tapauksessa
tuo nainen pääsi vapaasti seurakuntaan
opettamaan kuin profeetta.

Ja hän opetti seurakuntaa tuntemaan
ei suinkaan
Jumalan Poikaa ja Jumalan voimaa,
vaan saatanan syvyyksiä.

Tässä kohtaa Ilmestyskirjaa
eli Tyatiran kohdalla
olemme niin suuren
ja vakavan ydinkohdan äärellä,
että kysymyksessä on
itse asiassa
siitä paholaisen vallasta
ja paholaisen palvonnasta,
joka alkoi sen jälkeen,
kun Jumala oli vedenpaisumuksella
pelastanut maailman
paholaisen suunnittelemalta täystuholta.

Sen jälkeen paholainen sai ihmiset
rakentamaan Baabelin tornia.

Ja Babylon on oleva huippuroolissa
Raamatun ja siten myös
Ilmestyskirjan loppuun saakka.

Olemme siis syvimmän pimeyden
keskellä.

Valkeuden ja pimeyden
keskinäisessä avioliitossa.

Alkutekstissä
seurakunnan nimen alkuosa
näyttäisi tulevan
kreikan verbistä

θύω = uhrata
thyō

Ja koko alkutekstin sana olisi

Θυάτειρα = uhritiara
thuateira

Siis seurakunta oli
johtajansa avioliiton kautta
naimisissa itse pahan vallan kanssa.

Seurakunta ja maailma oli yhtä,
ja sen valtiaan päätä kruunasi
tuo uhritiara.

Jo Raamatun ensimmäisessä kirjassa
tulemme pian siihen tosiasiaan,
että paholainen lähetti enkelinsä
yhtymään maan tyttäriin,
jotta Jumalan lupaama Vaimon siemen,
ei voisi tulla maailmaan.

Vedenpaisumus pelasti
maailman täystuholta.

Mutta pian oltiin taas siinä tilanteessa,
että koko maailma oli päättänyt
palvoa paholaista ja rakensi tornia
tätä tarkoitusta varten.

Kielten sekoitus esti
tuon toimenpiteen
loppuun viemisen.

Mutta sitten pahan valta
sai aikaiseksi kultin,
joka antoi ymmärtää,
että Jumalan lupaus
vaimon siemenestä olisikin
jo toteutunut.

Ja tämä uskonto oli nyt sitten
levinnyt Pergamoon ja Tyatiraan.

Ei siis ole ihme,
että Jeesus esittelee itsensä
Tyatiran seurakunnan johtajalle
Jumalan Poikana.

  • Ja
    Tyatiran seurakunnan enkelille
    kirjoita:

    'Näin sanoo Jumalan Poika


Ja siis Raamatun
ensimmäisestä kirjasta alkaen
viimeiseen kirjan loppunäytökseen asti
käydään taistelua,
jossa näkyvässä ja hallitsevassa
roolissa on

  • maan porttojen äiti


Sen valta katkeaa
vasta vähän ennen
kuin itse paholainen suljetaan
syvyyden kahleilla
tuhanneksi vuodeksi
vankeuteen.

Ja Jumalan Poika tulee
maan päälle ja perustaa
Valtakuntansa.

Ja silloin maan päällä eläviä
hallitsee Kristuksen Morsian,
joka on jo täysin yhtä
Jeesuksen kanssa
taivaassa vihittynä vaimona,
joka kirkkauden pilvenä
tulee Jeesuksen ympärillä
taivaasta takaisin maan päälle.

Ja silloin toteutuu se,
mitä Tyatiran kohdalla
meille kaikille
Jeesuksen ruumiin jäsenille
eli Jeesuksen omille luvataan:

  • minä annan vallan hallita





« Viimeksi muokattu: 04.05.25 - klo:09:38 kirjoittanut kalamos »

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 34834
Vs: Ilmestyskirja
« Vastaus #17 : 04.05.25 - klo:11:09 »

Paavilla on tiara, piispanhiippa on eri asia.  paavi Franciscus ei käyttänyt tiaraa.
Johtaako tämä kohta ennakoimaan paavinistuinta saatanankirkon paikaksi.

Toisaalta Isebel on nainen, mutta paaveilla ei ole vaimoja ( laillisesti )

Vaikeaa pohdittavaa. 
Vyöttäkäämme itsemme Kristuksen sotisopaan ja riippukaamme Hänessä.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa kalamos

  • Rykäisee alkaakseen seurapuheen
  • Viestejä: 88
Vs: Ilmestyskirja
« Vastaus #18 : 04.05.25 - klo:17:27 »
Minä pyrin kaikilla keskusteluroofumeilla
pyhittämään eli erottamaan
kaikki viestini
Rakkauden ilmapiirissä käytävälle
Jumalaa ja lähimmäistä
kunnioittavalle keskustelulle
Jumalan ilmoituksesta
Hänen Sanassaan ja teoissaan.

Ja niin pyrin tarkoin varomaan,
etten vaan kirjoittaisi minkäänlaista
vihapuhetta tai kiihottamista
ketään ihmistä
tai mitään ihmisryhmää
vastaan.

En salli itselleni
tietenkään minkäänlaista
Jumalan pilkkaamista,
mutta en myöskään salli
ruokokynältäni minkäänlaista paholaisen
tai minkään muunkaan
todellisen tai kuvitellun olennon
herjaamista.

En siis millään tavoin
sivalla ketään,
lyö ketään,
herjaa ketään,
panettele ketään
- puhumattakaan valehtelusta.

En siis keskustele
yksittäisistä ihmisistä tai ihmisryhmistä,
en uskonnoista,
uskonsuunnista enkä uskonryhmistä.
En myöskään keskustele
kenenkään ihmisen
tai minkään ihmisryhmän
oppirakennelmista.

Keskustelen Jumalan ilmoituksesta,
joka käy ilmi
Hänen Sanastaan eli Raamatusta.

En siis edellisessä viestissänikään
kirjoittanut kenestäkään paavista
tai paavin istuimesta.

Minulla ei ole aavistusta siitä,
mitä siltä osin tuleman pitää.

Mutta sitten jos katselen taaksepäin
mennyttä historiaa,
niin kuten ihan hiukan raotinkin,
monenlaisia asioita
on tapahtunut
pimeyden ja Valkeuden
välisessä taistelussa.

Ja näistä on siis kerrottu
ihan Genesiksen alkupuolelta lähtien.

Ja näistä tosiasioista
tietenkin voisi keskustella.

Mutta kun Ilmestyskirja
ei varsinaisesti kerro mitään
sen kirjoittamista ennen
historiassa tapahtuneista asioista,
niin ehkä tässä keskustelussa
niihin syventyminen sotkisi
Ilmestyskirjan teeman avaamista?

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 34834
Vs: Ilmestyskirja
« Vastaus #19 : 05.05.25 - klo:06:35 »
Huomaan kyllä poikkeuksellisuutesi. Olet ihanteellinnen ja siksi tekstiäsi voi lukea kuka vaan ärsyyntymättä.

Minä olen syntinen ihminen ja minua kiinnostaa verrata nykyaikaa Raamatun iloittamiin ennusteisiin.  Onhan kehotettu valvomaan.
Kun aika on mennyt yhä pimeämmäksi, ovat monet sitä mieltä että olemme lähellä Ahdistuksen aikaa ja antikristuksen ilmestymistä. Sen olomuodoksi on arveltu paavin istuinta. Ihailin Paavi Franciscusta hymaanina ihmisenä.

Kuuntelen tässä samalla Jukka Norvannon luentoa. Hän lainasi juuri Efesolaiskirjettä:' Suuri on Efesin Artemis !' Käynti Artemiksen temppelin raunioilla ei merkinnyt minulle sen suurempaa, mutta kun Norvanto rohkeni äsken lausua aikamme epäjumalista esimerkiksi 'Amerikan dollarin'  koin väristyksen.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa kalamos

  • Rykäisee alkaakseen seurapuheen
  • Viestejä: 88
Vs: Ilmestyskirja
« Vastaus #20 : 05.05.25 - klo:18:56 »
Hyvän ja pahan
välinen taistelu
alkoi
Jumalan Valtaistuimen äärellä.

Ja se huipentuu
siihen pahan vallan
huipentumaan,
että antikristus
asettuu istumaan
Jumalan maassa
Jumalan temppeliin
ja julistaa olevansa jumala.

Mutta lähellä määränpäätä
oltiin jo 2000 vuotta sitten,
kun Smyrnassa oli
saatanan synagooga,
Pergamossa
saatanan valtaistuin
ja Tyatirassa
saatanan syvyyksiä
opetettiin seurakunnan keskellä.

Mutta koska kaikki tämä
sai alkunsa jo
Raamatun ensimmäisen
alkurivin jälkeen
niine seurauksineen,
jotka voidaan lukea
Raamatun toisesta jakeesta,
päätin avata
uuden raamattupiirin
Raamatun ensimmäisestä kirjasta
otsikolla Genesis.

Mutta toki on niin,
että koko Raamattu on
yksi yhtenäinen kokonaisuus
alusta loppuun saakka,
ja tuota samaa asetelmaa
tulemme käsittelemään
myös tässä
Raamatun viimeisessä kirjassa
loppuun asti.

Olemme nyt päässeet
seurakuntakautta kuvaavan
osion puoleen väliin,
ja seurakunnan tilanne
on siinä kohden niin hirveä,
että voiko enää hirveämmäksi mennä.

Kyllä voi.

Kun seuraavaksi avaamme
Sardeen seurakunnan enkelille
lähetettyä viestiä,
niin huomaamme,
että olemme kohdanneet
ensimmäisen kerran
seurakunnan johtajan,
joka ei saa mitään kiitosta.

Jatketaan tästä
murhenäytelmästä
tässä ketjussa
ja etsitään vastauksia
syntyihin syviin
tuossa toisessa
raamattupiirissä.

Poissa kalamos

  • Rykäisee alkaakseen seurapuheen
  • Viestejä: 88
Sardes
« Vastaus #21 : 07.05.25 - klo:07:52 »
Sardes
perkaus

  • Ja
    Sardeen seurakunnan enkelille
    kirjoita:

Mitä olet nähnyt

  • Näin sanoo hän,
    jolla on ne
    Jumalan seitsemän henkeä
    ja ne seitsemän tähteä:


Mikä nyt on

  • Minä tiedän sinun tekosi:

    sinulla on se nimi,
    että elät,
    mutta sinä olet kuollut.

    Heräjä valvomaan
    ja vahvista jäljellejääneitä,
    niitä,
    jotka ovat olleet kuolemaisillaan;
    sillä minä en ole havainnut
    sinun tekojasi täydellisiksi
    Jumalani edessä.

    Muista siis,
    mitä olet saanut ja kuullut,
    ja ota siitä vaari ja tee parannus.

    Jos et valvo,
    niin minä tulen kuin varas,
    etkä sinä tiedä, millä hetkellä
    minä sinun päällesi tulen.

    Kuitenkin on sinulla Sardeessa
    muutamia harvoja nimiä,
    jotka eivät ole
    tahranneet vaatteitaan,
    ja he saavat käyskennellä
    minun kanssani
    valkeissa vaatteissa,
    sillä he ovat siihen arvolliset.


Mitä tämän jälkeen on tapahtuva

  • Joka voittaa,
    se näin puetaan valkeihin vaatteisiin,
    enkä minä pyyhi pois
    hänen nimeänsä elämän kirjasta,

    ja minä olen tunnustava
    hänen nimensä
    Isäni edessä
    ja hänen enkeliensä edessä.

    Jolla on korva,
    se kuulkoon,
    mitä Henki seurakunnille sanoo.



Ilm 3:1-6



Olemme ohittaneet
puolivälin seurakuntakautta
kuvaavassa Ilmestyskirjan osiossa.

Ja tilanne on niin dramaattinen,
että edes seurakunnan johtaja
ei ole elävä.
Hän on kuollut.
Ei vielä ruumiillisesti,
mutta hän ei vielä ole
edes kokenyt uudestisyntymistä
ylhäältä Hengestä.

Siksi Jeesus esittäytyy
Sardeksen seurakunnan lähettiläälle
muistuttaen siitä,
että Hänellä on seitsemän Henkeä.

Hän voisi herättää eloon
tämän seurakunnan johtajan,
joka ei vielä koskaan ole herännyt.

Eli ensin meidän täytyy herätä.
Emme voi valvoa,
jos nukumme.

Jeesus sanoo Sardeksen (Perkaus)
seurakunnan enkelille:

  • Heräjä valvomaan


Kuolleet taimet ja oksat
perataan pois.

Mutta nyt tilanne on nurinkurinen.
Juuri hän,
jonka pitäisi varjella taimia,
on kuollut,
eikä ole vielä herännyt
uuden elämän aamuun.

Sardes oli kaupunki,
jota oli perattu ja ankarasti.

Se oli kaksi kertaa
joutunut vihollisen valloittamaksi.

Ja niin se oli enää vain
mitätön kaupunkipahanen.

Mutta aikoinaan se oli ollut
Lyydian kuningaskunnan
mahtava pääkaupunki.

Ja vastaavasti myös
Sardeksen seurakunta
oli hunningolla.

Samoinkuin kaupunginjohtajan
pitäisi huolehtia asukkaidensa
hyvinvoinnista,
pitäisi seurakunnanjohtajan
huolehtia omiensa hyvinvoinnista.

Mutta tämä suurlähettiläs
onkin kuollut.
Ei pelkästään huonovointinen,
vaan kuollut.

Hänen nimensä on toki vielä
Elämänkirjassa,
jossa se on ollut maailman
perustamisesta asti,
mutta jos mitään ei tapahdu,
niin kerran se pyyhitään pois.

Hänellä on vain se nimi,
että hän olisi elävä,
mutta hän on edelleen kuollut
ja nukkuu synnin unta.

Hänen on korkea aika
herätä eloon,
ja käydä sitten herättämässä
muutkin kaltaisensa
tuossa seurakunnassa.

Siis muutkin sellaiset,
jotka eivät vielä ole koskaan
tulleet eläviksi.

Alkutekstissä oleva adjektiivi
monikkomuotoisena
pitäisi kääntää niinkuin
se on käännetty
vanhimmissa suomennoksissa
vuosilta 1548 ja 1642.

  • Ole walpas ia wahuista
    nijte muita
    iotca coolemallans ouat


  • Ole walpas ja wahwista
    nijtä muita
    jotca cuolemallans owat.


Siis tuossa seurakunnassa oli
tuon johtajansa lisäksi
suuri joukko jäseniä,
jotka samoin olivat vain
nimikristittyjä,
eivätkä ole vielä herätetyt
kuolemasta elämään.

Heidänkin nimensä on vielä
elämän kirjassa
niinkuin kaikkien nimi
on sinne kirjoitettu
jo ennen maailman perustamista,
mutta se pyyhitään pois,
jos koskaan tämän elämän aikana
ei tapahtu kääntymystä.

Jeesuksen toimintaohje
on siis yksiselitteinen
tämän seurakunnan johtajalle
ja muille kuolleille.

  • käänny


Tuo seurakunnan enkeli eli lähettiläs
oli toki saarnannut Sanaa,
ja seurakunta kuunnellut
ja tiesi asioista.

Mutta mitään mielenmuutosta
ja pahoista teoista luopumista
ei ollut tapahtunut.

  • minä en ole havainnut
    sinun tekojasi täydellisiksi
    Jumalani edessä.

    Muista siis,
    mitä olet saanut ja kuullut,
    ja ota siitä vaari
    ja tee parannus.


Ja silloin odote muuttuu täydellisesti.
Jeesuksen kohtaaminen on ihana asia.

Mutta jos kääntymystä ei tapahdu,
niin Jeesuksen kohtaaminen
on oleva kauhea asia.

  • minä tulen kuin varas,
    etkä sinä tiedä,
    millä hetkellä minä
    sinun päällesi tulen


Kaikesta edellä kerrotusta huolimatta
saarnattu Sana
oli vaikuttanut joissakin harvoissa
kääntymisen ja uuden elämän.

  • Kuitenkin on sinulla Sardeessa
    muutamia harvoja nimiä,
    jotka eivät ole
    tahranneet vaatteitaan,
    ja he saavat käyskennellä
    minun kanssani valkeissa vaatteissa,
    sillä he ovat siihen arvolliset.


Heissä on vaikuttanut
se Jumalan Henki,
joka heidät on
synnyttänyt uuteen Elämään.

Heidän vaelluksensa on julistanut
Hyvää Sanomaa ympärilleen
sellaisella tavalla,
että Jeesus lupaa oikein
voittopalkinnon heille.

He saavat ikuisuudessa
käyskennellä hyvin lähellä
Jeesuksen ympärillä ja seurassa
suuren kirkkauden ympäröimänä.

Mutta kaikki Jeesuksessa pelastetut
ovat kerran puetut
valkeisiin vaatteisiin.

Ja mikä tärkeintä,
heidän nimeään ei koskaan pyyhitä
pois Elämän kirjasta.

  • Joka voittaa,
    se näin puetaan valkeihin vaatteisiin,
    enkä minä
    pyyhi pois hänen nimeänsä
    elämän kirjasta,
    ja minä olen tunnustava
    hänen nimensä
    Isäni edessä
    ja hänen enkeliensä edessä.


Ihan toisenlaisessa seurassa
tulevat viettämään ikuisuutensa ne,
joiden nimiä ei kerran löydykään
enää Elämän kirjasta,
jonne jokaisen ihmisen nimi
on aikanaan kirjoitettu.

Jokainen ihminen on tarkoitettu
Jumalan yhteyteen.

Kuinka vakava onkaan
tuo viesti
koskien nimen pyyhkimistä
Elämän kirjasta.

Ja sitten tulee päätöslause:

  • Jolla on korva,
    se kuulkoon,
    mitä Henki seurakunnille sanoo.


Tämä kuulemiskehotus
on sijoitettu loppulauseeksi
neljännestä eli keskimmäisestä
seurakuntaviestistä alkaen
eli neljässä viimeisessä kirjeessä.

Kaksi seurakuntaviestiä
on jäljellä.

Ja niissä tulee esiin
hirvittävä kontrasti.

Ja kuvausssarja päättyy siihen,
että Jeesus kolkuttaa ovella.

Toiset kuulevat ja avaavat.
Toiset eivät.

« Viimeksi muokattu: 07.05.25 - klo:07:59 kirjoittanut kalamos »

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 34834
Vs: Ilmestyskirja
« Vastaus #22 : 07.05.25 - klo:08:25 »
Hyvin dramaattinen viesti Sardeksen seurakunnalle, etenkin johtajalle. Lauma seuraa johtajaa ja jos johtaja on harhaanjohtaja siinä kuolee monta lammasta.

Olenko rohkea, oletko sinä rohkea ja saarnaat kääntymystä ja parannusta niille joiden näet olevan eksyksissä ?

Minua ainakin pelottaa se itseeni, mutta ennenkaikkea Kristukseen suuntautuva pilkka, jota on odotettavissa. Vastutus on odotettavissa, siitä saatana pitää huolen.

Miten sitten vien pelastus-viestiä eteenpäin ? En ole esimerkillinen ihmisenä, kaikki tuttavat muistavat kyllä entisen , yli 40 v sitten  silloineläneen riittani.

Vaikka päällyspuolikin on muuttunut, niin sisäistä muutosta ei voi sanoin kertoa.
Ihminen mittaa omalla mitallaan, mutta Jumala näkee sydämen.

Ainoa miten voin Herraani palvella, on kirjoittaa , ja kutsua pöytääni nälkäisiä.

On taitolaji olla apostoli.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)