Tyatira uhri
- Ja
Tyatiran seurakunnan enkelille
kirjoita:
Mitä olet nähnyt
- Näin sanoo Jumalan Poika,
jolla on silmät
niinkuin tulen liekki
ja jonka jalat ovat
niinkuin kiiltävä vaski:
Mikä nyt on
- Minä tiedän sinun
tekosi ja rakkautesi
ja uskosi ja palveluksesi
ja kärsivällisyytesi
ja että
sinun viimeiset tekosi
ovat useammat kuin ensimmäiset.
Mutta se minulla on sinua vastaan,
että sinä
suvaitset tuota naista,
Iisebeliä,
joka sanoo itseään profeetaksi
ja opettaa ja eksyttää
minun palvelijoitani
harjoittamaan haureutta
ja syömään epäjumalille uhrattua.
Ja minä olen antanut
hänelle aikaa
parannuksen tekoon,
mutta hän ei tahdo
parannusta tehdä
eikä luopua haureudestaan.
Katso,
minä syöksen hänet tautivuoteeseen,
ja ne,
jotka hänen kanssaan tekevät huorin,
minä syöksen suureen ahdistukseen,
jos eivät tee parannusta
ja luovu hänen teoistansa;
ja hänen lapsensa
minä tappamalla tapan,
ja kaikki seurakunnat
saavat tuntea,
että minä olen se,
joka tutkin munaskuut ja sydämet;
ja minä annan teille kullekin
tekojenne mukaan.
Mutta teille muille
Tyatirassa oleville,
kaikille,
joilla ei ole tätä oppia,
teille,
jotka ette ole tulleet tuntemaan,
niinkuin ne sanovat,
saatanan syvyyksiä,
minä sanon:
en minä pane teidän päällenne
muuta kuormaa;
pitäkää vain,
mitä teillä on,
siihen asti kuin minä tulen.
Mitä tämän jälkeen on tapahtuva
- Ja joka voittaa
ja loppuun asti
ottaa minun teoistani vaarin,
sille minä annan vallan
hallita pakanoita,
ja hän on kaitseva heitä
rautaisella valtikalla,
niinkuin saviastiat heidät särjetään
- niinkuin minäkin
sen vallan Isältäni sain -
ja minä annan hänelle kointähden.
Jolla on korva, se kuulkoon,
mitä Henki seurakunnille sanoo.

Ilm 2:18-29
Olemme koko Ilmestyskirjan
keskimmäisessä osiossa
ja samalla
keskimmäisessä pääosiossa
Mikä nyt onja siinä
keskimmäisen seurakunnan
Tyatiran kohdalla.
Seemiläisessä kirjoitustyylissä
se tarkoitta usein huippukohtaa.
Olemme keskellä asian ydintä.
Ratkaisevalla jakolinjalla
hyvän ja pahan taistelussa.
Kun Johannes kirjoitti osion
Mitä olet nähnyt tallentaen kuvauksen Jeesuksesta,
jonka kohtasi Patmos-saarella,
hänen kuvauksessaan
ensimmäisenä mainitaan
Jeesuksen
pää ja
hiukset ja sitten viimeisenä
kasvot ja nämä siis
hohtavana valkeutena ja kirkkautena.
Tuon kehyksen sisältä
Jeesus kiinnittää huomiomme
Hänen tulisiin silmiin
ja hehkuviin jalkoihin
heti tuon raamituksen
alkuosasta.
~ pää ja hiukset
~~
silmät~~~
jalat~~~~ ääni
~~~ oikea käsi
~~ suu
~ kasvot
Hänen kirkkautensa siis
valaisee kaiken alusta loppuun.
Mutta keskikohdan lähestyminen
niin tuossa luettelossa
kuin koko
seurakuntakauden historiassa
merkitsee samalla
tuiman tulisten silmien katsetta
ja hehkuvien jalkojen askelia.
Pimeyden ja Valkeuden
kontrasti on tässä kohden
suurimmillaan.
Jeesuksen Valkeus
valaisee koko maailman.
Hänen kasvojensa kirkkaus
tavoittaa jokaisen.
Mutta kaikki eivät siitä välitä.
Maanpäällisen vaelluksensa aikana
Jeesus sanoi:
- Mutta tämä on tuomio,
että valkeus on tullut maailmaan,
ja ihmiset rakastivat pimeyttä
enemmän kuin valkeutta;
sillä heidän tekonsa olivat pahat.
Sillä jokainen,
joka pahaa tekee,
vihaa valkeutta
eikä tule valkeuteen,
ettei hänen tekojansa nuhdeltaisi.
Mutta joka totuuden tekee,
se tulee valkeuteen,
että hänen tekonsa tulisivat julki,
sillä ne ovat Jumalassa tehdyt.
Nyt tarkastelemme
tämän kahtia jaon
huippuvaihetta
keskellä seurakuntakautta.
Pimeys on valtaamassa maailman.
Vieläpä seurakunnat eli lampunjalat.
Ja niin Jeesus esittäytyy
tuomion hehkussa
käskien Johanneksen mainita
Jeesuksen pään ja hiuksien
valkeuden ja kirkkauden jälkeen
hänen huomioimansa
silmät ja jalat.
- Näin sanoo Jumalan Poika,
jolla on silmät
niinkuin tulen liekki
ja jonka jalat ovat
niinkuin kiiltävä vaski
Noiden silmien
tulen liekki osuu
siihen kauheuteen,
että tuo Tyatiran
seurakunnan johtaja suvaitsee
naista, Iisebeliä.
Alkutekstin ilmaisu
ei tarkoita pelkästään naista.
Se tarkoittaa aviovaimoa.
Kysymys saattaa todella olla
Tyatiran seurakunnan lähettilään
vaimosta.
Joka tapauksessa
tuo nainen pääsi vapaasti seurakuntaan
opettamaan kuin profeetta.
Ja hän opetti seurakuntaa tuntemaan
ei suinkaan
Jumalan Poikaa ja Jumalan voimaa,
vaan saatanan syvyyksiä.
Tässä kohtaa Ilmestyskirjaa
eli Tyatiran kohdalla
olemme niin suuren
ja vakavan ydinkohdan äärellä,
että kysymyksessä on
itse asiassa
siitä paholaisen vallasta
ja paholaisen palvonnasta,
joka alkoi sen jälkeen,
kun Jumala oli vedenpaisumuksella
pelastanut maailman
paholaisen suunnittelemalta täystuholta.
Sen jälkeen paholainen sai ihmiset
rakentamaan Baabelin tornia.
Ja Babylon on oleva huippuroolissa
Raamatun ja siten myös
Ilmestyskirjan loppuun saakka.
Olemme siis syvimmän pimeyden
keskellä.
Valkeuden ja pimeyden
keskinäisessä avioliitossa.
Alkutekstissä
seurakunnan nimen alkuosa
näyttäisi tulevan
kreikan verbistä
θύω = uhrata
thyō
Ja koko alkutekstin sana olisi
Θυάτειρα = uhritiara
thuateira
Siis seurakunta oli
johtajansa avioliiton kautta
naimisissa itse pahan vallan kanssa.
Seurakunta ja maailma oli yhtä,
ja sen valtiaan päätä kruunasi
tuo uhritiara.
Jo Raamatun ensimmäisessä kirjassa
tulemme pian siihen tosiasiaan,
että paholainen lähetti enkelinsä
yhtymään maan tyttäriin,
jotta Jumalan lupaama Vaimon siemen,
ei voisi tulla maailmaan.
Vedenpaisumus pelasti
maailman täystuholta.
Mutta pian oltiin taas siinä tilanteessa,
että koko maailma oli päättänyt
palvoa paholaista ja rakensi tornia
tätä tarkoitusta varten.
Kielten sekoitus esti
tuon toimenpiteen
loppuun viemisen.
Mutta sitten pahan valta
sai aikaiseksi kultin,
joka antoi ymmärtää,
että Jumalan lupaus
vaimon siemenestä olisikin
jo toteutunut.
Ja tämä uskonto oli nyt sitten
levinnyt Pergamoon ja Tyatiraan.
Ei siis ole ihme,
että Jeesus esittelee itsensä
Tyatiran seurakunnan johtajalle
Jumalan Poikana.
- Ja
Tyatiran seurakunnan enkelille
kirjoita:
'Näin sanoo Jumalan Poika
Ja siis Raamatun
ensimmäisestä kirjasta alkaen
viimeiseen kirjan loppunäytökseen asti
käydään taistelua,
jossa näkyvässä ja hallitsevassa
roolissa on
Sen valta katkeaa
vasta vähän ennen
kuin itse paholainen suljetaan
syvyyden kahleilla
tuhanneksi vuodeksi
vankeuteen.
Ja Jumalan Poika tulee
maan päälle ja perustaa
Valtakuntansa.
Ja silloin maan päällä eläviä
hallitsee Kristuksen Morsian,
joka on jo täysin yhtä
Jeesuksen kanssa
taivaassa vihittynä vaimona,
joka kirkkauden pilvenä
tulee Jeesuksen ympärillä
taivaasta takaisin maan päälle.
Ja silloin toteutuu se,
mitä Tyatiran kohdalla
meille kaikille
Jeesuksen ruumiin jäsenille
eli Jeesuksen omille luvataan:
- minä annan vallan hallita