On kai se ymmärrettävää, että kiinnitämme huomiota urheilijoiden väriin. Ovathan entiset selostajalegendat sitä aikoinaan reippaastikin kommentoineet. Niin on kuitenkin, että afrikkalaista valtiota saattaa edustaa hyvinkin vaalea urheilija ja pohjoismaista puolestaan tummapintainen.
Synnynnäisillä fyysisillä ominaisuuksilla on kyllä tekemistä sen kanssa, miten voi urheilussa pärjätä, ja osin ne ovat perinnöllisiä. Mutta
väri sinänsä ei niitä ominaisuuksia ole. Eipä ole vielä kuultu etiopialaisista pikajuoksusuuruuksista, eikä Nigerian edustus pitkillä matkoilla ole ollut kummoinen sekään. Länsi- ja itäafrikkalaiset voivat olla yhtä mustia, mutta muuten täysin erilaisia.
Tilastollista vaihtelua on toki myös, ja kun on Kiinan kokoinen valtio, ihan puhtaan tilastollisesti syntyy lajiin kuin lajiin soveltuvia yksilöitä.
Keskimäärin länsiafrikkalaisilla lienee eniten nopeaa sprinttilajeihin soveltuvaa lihassolutyyppiä, mutta sikäläistä perimäähän on sitten viety ympäri maailmaa, ja joskus sitä tyyppiä löytyy muualtakin ihan muuten vain. Suomesta harvemmin. Ja tietenkin tarvitaan myös harjoittelua ja asiantuntevaa valmennusta.
Ja perinnekin vaikuttaa. Tuskin suomalaiset fysiikkansa puolesta erityisen hyvin keihäänheittoon soveltuvat (ollaan liian hitaita), mutta kun sitä on ollut tapana harrastaa...
Itse olen hidas ja raskasrakenteinen, mutta melko kestävä ja minulla on hyvä asentotuntuma. Jos pitäisi löytää laji, jossa minulla on mitään edellytyksiä pärjätä, se olisi varmaan kaikessa rauhassa suoritettava pistooliammunta. Ylipitkien matkojen uinti ehkä myös, tosin ilman vetäisyä voisi edesauttaa avarampi klyyvari.