Kirjoittaja Aihe: Urheiluhullut, 18. erä  (Luettu 21368 kertaa)

0 jäsentä ja 3 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa Riitta-mummi

• ystäväkansaa
Vs: Urheiluhullut, 18. erä
« Vastaus #15 : 02.08.24 - klo:21:48 »
Sitä minä en jää seuraamaan, olen aivan poikki !
Kyllä, Eveliina Määttänen juoksi hienosti. Hän osaa myös käyttäytyä, sen kyllä näkee
.
Sorry, en tarkistanut Nathalien nimien oikeinkirjoitusta kun oli kiire , muka. :039:

Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa öppiäinen

• ystäväkansaa
« Vastaus #16 : 03.08.24 - klo:01:59 »

Mistä Ruotsi on niitä mitaleita saanut ? Uinneistako ? Näen että muutama himmeämpi on heillekin kilahtanut.

Eikä Norsunluurannikon 35-vuotiasta naissprintteriä, Talou´ta  eikä Jamaikan ikä-tyttöä, 37-v. Shelly-Ann Frazer-Priceá yhtään väsytä. Toinen on 4. ja toinen 5. olympialaisissaan.

Ruotsi on saanut viisi mitalia, kaikki eri lajeista. Kultaa tuli Sarah Sjöströmille sadan metrin vapaauinnista. Sitten on hopeaa ilmakivääriammunnasta ja jostakin purjehdusluokasta, ja pronssia judosta ja maastopyöräilystä. Kas kun ratsastajat eivät ainakaan vielä ole saaneet mitään.

Minä olin luulossa, että nuo kumpikin sprintteri olisivat jo lopettaneet. Ei sitten.  :107:
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa öppiäinen

• ystäväkansaa
« Vastaus #17 : 03.08.24 - klo:02:02 »
Onhan nuo neljääkymppiä lähestyvät ikäneidot melkoisia menijöitä.

Kahtotaan miten käy, tummaihoisia nämä kaikki pikakiiturit, samoin kuin illan Nathalien kilpakumppanit  :023:

Eikös ikäneito tarkoita naimatonta naisihmistä? Nämä ovat kyllä avioituneita!

Nathaliella oli kyllä joku vaalea norski siellä kisakumppanina, ja Australiastakin pari vaaleampaa tapausta. Ja siis on vielä finaalissakin (ausseista vain toinen).

Poissa vn

• ystäväkansaa
« Vastaus #18 : 03.08.24 - klo:10:58 »
Hyvää lauantai-aamupäivää!

Öppikselle kiitokset tarkennuksista, jep, Nathalien norjalainen kilpakumppani, melkein vaalea viikinki, nimi tällä hetkellä minulta kateissa,
rutinoitunut kova juoksija on.
Aika näkyvästi oli esillä Nathalien sanonta "olen minäkin kova juoksija", onhan näin hyvä itsetunto poikkeuksellista Suomessa, valitettavasti sanois Ahtisaari....
Saa nähdä mihin hän vielä yltää kun ikää ja kokemusta karttuu.

Mutta oli miesten 10tonni aivan hurja kisa, joukossa jokunen vaaleaihoinen, mm. kolmonen USA:n Fisher, mahtavaa että tuollaisia, en tiennyt hänestä mitään aikaisemmin

Tänään mm. miesten kuulan ja naisten 100 metrin finaalit

Poissa Pena

• Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
« Vastaus #19 : 03.08.24 - klo:11:25 »
On kai se ymmärrettävää, että kiinnitämme huomiota urheilijoiden väriin. Ovathan entiset selostajalegendat sitä aikoinaan reippaastikin kommentoineet. Niin on kuitenkin, että afrikkalaista valtiota saattaa edustaa hyvinkin vaalea urheilija ja pohjoismaista puolestaan tummapintainen.

Poissa Riitta-mummi

• ystäväkansaa
« Vastaus #20 : 03.08.24 - klo:14:08 »
Nyt ei pestä valkopyykkiä eikä kirjavia kun on olympialaiset. Tuntuu että täällä 'Maailman urheileva nuoriso' ei ole 'hampaat irvessä' toinen toistaan vastassa, vaan kisaillaan. iloisesti ja reilusti Tai niin ainakin aatteel luojan mukaan tulisi olla.
Joissakin MM-kisoissa tai Timanttiliigassa on kovempaa vääntöä.

Totta on tuo Nathalien itsevarmuus. Ei edes Sandra Eriksoon ollut samaa laatua, vaan jotenkin ahdistuneempaa.
Iloinen itsevarma urheija oli minusta Mikaela Indberg. Tosin häne ei taida olla svenska-talande bättrefolk-klaania.

Norjalla ja Virolla menee hyvin. Kalaruoka  tai omega-3 on ehkä se juju. :003:

p.s. Lukemani mukaan Nathalien poikaystävä on Mustave Muuse  IS 6/2024

Poissa öppiäinen

• ystäväkansaa
« Vastaus #21 : 03.08.24 - klo:15:03 »
On kai se ymmärrettävää, että kiinnitämme huomiota urheilijoiden väriin. Ovathan entiset selostajalegendat sitä aikoinaan reippaastikin kommentoineet. Niin on kuitenkin, että afrikkalaista valtiota saattaa edustaa hyvinkin vaalea urheilija ja pohjoismaista puolestaan tummapintainen.

Synnynnäisillä fyysisillä ominaisuuksilla on kyllä tekemistä sen kanssa, miten voi urheilussa pärjätä, ja osin ne ovat perinnöllisiä. Mutta väri sinänsä ei niitä ominaisuuksia ole. Eipä ole vielä kuultu etiopialaisista pikajuoksusuuruuksista, eikä Nigerian edustus pitkillä matkoilla ole ollut kummoinen sekään. Länsi- ja itäafrikkalaiset voivat olla yhtä mustia, mutta muuten täysin erilaisia.

Tilastollista vaihtelua on toki myös, ja kun on Kiinan kokoinen valtio, ihan puhtaan tilastollisesti syntyy lajiin kuin lajiin soveltuvia yksilöitä. Keskimäärin länsiafrikkalaisilla lienee eniten nopeaa sprinttilajeihin soveltuvaa lihassolutyyppiä, mutta sikäläistä perimäähän on sitten viety ympäri maailmaa, ja joskus sitä tyyppiä löytyy muualtakin ihan muuten vain. Suomesta harvemmin. Ja tietenkin tarvitaan myös harjoittelua ja asiantuntevaa valmennusta.

Ja perinnekin vaikuttaa. Tuskin suomalaiset fysiikkansa puolesta erityisen hyvin keihäänheittoon soveltuvat (ollaan liian hitaita), mutta kun sitä on ollut tapana harrastaa...

Itse olen hidas ja raskasrakenteinen, mutta melko kestävä ja minulla on hyvä asentotuntuma. Jos pitäisi löytää laji, jossa minulla on mitään edellytyksiä pärjätä, se olisi varmaan kaikessa rauhassa suoritettava pistooliammunta. Ylipitkien matkojen uinti ehkä myös, tosin ilman vetäisyä voisi edesauttaa avarampi klyyvari.
« Viimeksi muokattu: 03.08.24 - klo:15:10 kirjoittanut öppiäinen »

Poissa Pena

• Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
« Vastaus #22 : 03.08.24 - klo:15:50 »
Eteläisessä Afrikassa näyttää olevan nopeita naisia, joiden ongelmana on liian korkea testosteronitaso. Caster Semenyan lisäksi tiedän kaksi namibialaista, joiden tie kansainvälisille areenoille on tästä syystä hankala.

Poissa vn

• ystäväkansaa
« Vastaus #23 : 03.08.24 - klo:20:41 »
Lyhyesti tuosta ihonväri / urheilu asiasta.
Minun silmään penkkiurheilijana näyttää että tumma / vaaleaihoisten "näkyvyys" on aikalailla lajikohtaista.
Tummaihoisia on mielestäni selkeä enemmistö pikajuoksujen ja pitkien matkojen juoksijoista.
Sen sijaan esim. seiväshypyssä ja kiekonheitossa tummaihoisia ei juuri näy.

No se siitä...

Harmi juttu kun 10-ottelun seiväshypyssä kaksi mitalivauhdissa ollutta jäi ilman tulosta.
Naisten 100 metriä illan kohokohta.

Minulla uinnin seuranta tv 5:lla loppui kun yleisurheilu alkoi.
Tänään ratkeaa miten Suomen mitalihaaveiden kanssa käy.

Poissa Riitta-mummi

• ystäväkansaa
« Vastaus #24 : 03.08.24 - klo:22:17 »
Ikäviä juttuja tänä iltana olivat todella nuo kaksi epäonnistumista 10-ottelun seipäässä. Sitten kuultiin etteu Jamaikan Shelly-Ann Fr aser-Price juoksekaan naisten 100 metrillä. On jotakin tuntemusta, ehkä.

Minusta oli järjestelyjen moka ettei heti alettu kuivata kuularinkiä kun kaksi miestä oli kaatunut sen liukkauden takia. Vasta kun italialainen kilpailija meni 'johtamaan istuvaa orkesteria', toimitsijoita, löytyi kaksi harjaajaa ja yksi valkoinen pyyhe.

Kuulassa oli heti ensimmäisellä työnnöllä selvää  se kuka voittaa. Hopeasta ja pronssista kisailtiin.

Kuuluu olevan nyrkkeily menossa, mutta sitä en siedä katsoa. Jos jaksan, katson vielä kaksi finaalia. Etenkin kymmenottelun 1500 on jännä.

Öitä ! :eusa_pray:

Poissa vn

• ystäväkansaa
« Vastaus #25 : 03.08.24 - klo:23:34 »
Kisojen katselupäivä jälleen illassa.

Norja sai sitten ekan mitalin, Suomi ei vielä tänäänkään.
Hienoa että nuori norjalainen voitti kultaa, olisivat varmaan saaneet kaksoisvoiton ilman maanmiehen grande katastrofia, seiväshyppy selkeästi vaatii harjoittelua,
onhan juokseminen huomattavasti helpompaa...

Naisten stasella Julian Alfred aivan ylivoimainen, Richardson jäi jumiin lähtötelineisiin, kiristi kakkoseksi.

Kolmloikka ei kiinnostanut kun Senni Salmiselle kävi huonosti jo ennen karsintaa.

Uinnin seuranta jäänyt teksti-tv:n lukemiseen, tänääm Kate Ledecky jatkoi edelleen pitkien matkojen hallintaa.

Huomenna miesten satanen ja naisten moukarin karsinta, mikä mielestäni Suomen viimeinen mitalimahdollisuus, ellei purjehtijat sittenkin yllätä, yrittäjiä on.... :023:

Hyvää yötä!

Poissa öppiäinen

• ystäväkansaa
« Vastaus #26 : 03.08.24 - klo:23:57 »
Eikä Norsunluurannikon 35-vuotiasta naissprintteriä, Talou´ta  eikä Jamaikan ikä-tyttöä, 37-v. Shelly-Ann Frazer-Priceá yhtään väsytä. Toinen on 4. ja toinen 5. olympialaisissaan.

Nyt taisi väsyttää kumminkin. Ta Lou juoksi ihan vaivatta satasen finaaliin, mutta ei sitten jaksanut enää toista juoksua samana päivänä, eli jäi finaalin viimeiseksi. Näytti että heti alkumatkasta loukkaantui jotenkin, ja loppu reissu meni hölkkäillen. Juoksi siis kuitenkin maaliin. Ehkä lihakset eivät suorituksen jälkeen enää palaudu kuten ennen, se voisi selittää vaikka jonkun pienen revähdyksen.

Minä iloitsen uusista mitalimaista, ja niitä saatiin nyt naisten satasella (Saint Lucia) ja kolmiloikassa (Dominica)! Kumpikin aloitti komeasti kultaisella. Ja sekin kelpasi, että sekaviestissä Hollanti pesi ehkä vähän liian itsevarmana matkaan lähteneen Yhdysvaltain joukkueen. Hollannin naiset uhrautuvasti urakoivat joukkueen eteen, vaikka se voi verottaa suoriutumista henkilökohtaisilla matkoilla.

Poissa Riitta-mummi

• ystäväkansaa
« Vastaus #27 : 04.08.24 - klo:09:20 »
Hyviä huomioita sinulta, sisko .

Samaa meillä puhuttiin noista uusista maista naisten lajeissa. Saint Lucia on maa josta englantilaset tuottavat omaa tv-sarjaa Murha paratiisiaa.

Dominicalla on 72 000 asukasta. Grenagalla on myös olympiavoittaja, Kirani James. Asukkaita siellä on n. 125 000.

Aina löytyy näitä syntymälahjakkaita, joita  USA ssa valmennetaan ja autetaan taloudellisesti.

Ja minäkin todella hurrasin  Hollannin sekaviestin voitolle. Se Femke Bol´n pitkä kiri oli 'hunajaa' katsojalle. Kuinka käynee Femken yksilömatkalle.

Poissa Riitta-mummi

• ystäväkansaa
« Vastaus #28 : 04.08.24 - klo:12:35 »
Ihan onnellisena katsoin meidän lahtelaisten Ilona Monosen juoksua esteissä. Hänen juoksuasentonsa on mielestäni kauneimpia joita on. Ei päässyt finaaliin, mutta juoksi uuden SM-ajan. Haastattelu kertoi kuinka älykäs hän on.

Poissa Riitta-mummi

• ystäväkansaa
« Vastaus #29 : 04.08.24 - klo:14:20 »
Krista Tervo onnistui ! Onnea Kotkaan ja Sunilan kentälle kiitos harkoista.
Myös Rasio saa hymyillä, sillä Silja jaksoi uskoa itseensä.

Tosi hyvä kaksikko nämä Krista ja Silja, tukevat ja tsemppaavat toisiaan kisoissa ja ilmeisesti ulkopuolella kisojenkin.

Suomen Emma Kanerva jatkaa hienosti hevosen kanssa. Hauska juttu tuo Emman hevonen kun hän ( se ) luulee että Pariisin ratsastuspuisto on hänen omansa. Niin Emma K kertoi, että hevonen on aivan innoissaan puitteista.

Onhan se, jos Versailles´n palatsin mailla kilpaillaan.