Kirjoittaja Aihe: Päiväkirjani 2  (Luettu 50703 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Pena

• Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
Vs: Päiväkirjani 2
« Vastaus #90 : 05.11.24 - klo:07:23 »

Poissa PekkaV

• ystäväkansaa
« Vastaus #91 : 07.11.24 - klo:05:40 »

Nyt

Aamu sarastaa

Kiitos juhlista!
Ensi kesänä Salossa, jos Jumala suo.
Kritiikki on arvokasta. Arvokkaampaa on optimismi.
Näillä eväillä huomiseen, rakkaat ystävät:

Vain armo rauhoittaa
sydäntä uskovaa.
Näin jäljessäsi lähden
rakkautesi tähden
kärsimään vaivaa tiellä,
kuljethan itse siellä.

SV 60:6

Poissa PekkaV

• ystäväkansaa
« Vastaus #92 : 15.11.24 - klo:08:15 »

:039:

:023:

:)

:109:

:eusa_clap:
 :eusa_dance: :icon_sunny: :038: :041: :060: :058: :057: :056: :055: :054: :052: :049: :020:
 :eusa_angel:

Kiitos juhlista!

Vain armo rauhoittaa
sydäntä uskovaa.
Näin jäljessäsi lähden
rakkautesi tähden
kärsimään vaivaa tiellä,
kuljethan itse siellä.

Poissa Riitta-mummi

• ystäväkansaa
« Vastaus #93 : 15.11.24 - klo:08:26 »
Kuvakieltä:

8) :-X :075: :084: :117: :eusa_dance: :049: :051: :059: :061: :060: :052: :023: :039:

Tuus : R-m
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa PekkaV

• ystäväkansaa
« Vastaus #94 : 17.11.24 - klo:05:23 »

Herra! Siunaa matkamme!
IPOJAPYHENIAA.

Se on viikko hoidossa Virossa. Enhän minä sitä tarvitse, riski mies
 Mutta siskot halusivat. Harvoin, liian harvoin tulee soiteltuakaan, ei juuri ollenkaan. Mutta ei isänikään soittanut minulle kuin kerran vuodessa, jos aina silloinkaan synttäreiden johdosta. Sellaista se tekee, sotatrauma ainakin toiseen polveen.

Vakavasti kirjoittaen en minä riski ole kuin ehkä taloudellisesti tai silloinkaan, vanha ukko, tai olisin sata vuotta sitten. Nythän kehitys on kehittynyt tässäkin.

Jokohan tässä olis taas postia. Tarve kun on aina itseään ilmineerata ollakseen olemassa. Sitä olenkin miettinyt, olemassaolon rajoja ja ehtoja: fyysinen rappeuminen ei ole vain. Henki vaikuttaa aineeseen ehkä enemmän kuin aine henkeen. Marx kai oli eri mieltä. Vuorovaikutussuhde. Mikä olisi kolmas ulottuvuus. Jumala. Avaruus. Taivas. Tahto. Idea. Pyrky. Perimä. Totuus.
   Mikä on ihminen?
Että Sinä häntä muistat.

Kiitos juhlista!

Vain armo rauhoittaa
sydäntä uskovaa.
Näin jäljessäsi lähden
rakkautesi tähden
kärsimään vaivaa tiellä,
kuljethan itse siellä.

Poissa Pena

• Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
« Vastaus #95 : 17.11.24 - klo:08:01 »
Minä hahmotan ihmisen kolmen ulottuvuuden olennoksi. Ne ovat luonto, mieli ja henki: luonnolliset tunteet, mielekäs ajattelu ja henkiset arvot. Luonnoton, mieletön tai hengetön ihminen on vajaa. Kun henkinen muuttuu hengelliseksi, asiat ovat hyvin.

Poissa Riitta-mummi

• ystäväkansaa
« Vastaus #96 : 17.11.24 - klo:08:48 »
 :023:    :eusa_clap:   :052:

Poissa Riitta-mummi

• ystäväkansaa
« Vastaus #97 : 20.11.24 - klo:10:20 »
Kuinka hienoja palveluita olemme alkaneet saada, eikä maksa paljon.

Siivooja käy, ruoka tulee, lääkäriin pääsee kun tarvitsee ja eilen kuulin apteekissa että hekin toimittavat viiden euron korvausta vastaan lääkkeet kotiin.
Sitäkin voi tarvita silloin kun on sairaana.

Lämpöä ei taloyhtiö jaa kuin lakisääteiset, mutta nyt meillä on edullinen kiinteä sähkösopimus Oomin kanssa, joten lisälämmittimen käytöllä nostamme itse asten-pari tarvittaessa.

Tunnen ihan luissani ja nivelissäni kuinka kivut ovat tämän huolettomuuden ja mukavuuden myötä helpottaneet.

Kiitos niille tahoille jotka palveluita toimittavat ! ( Ei kiitos, hallitukselle joka nyt jostakin kaivoi 200 miljoonaa  Omalääkärikokeiluun, taas )

Poissa PekkaV

• ystäväkansaa
« Vastaus #98 : 27.11.24 - klo:21:27 »

Herra! Siunaa matkamme!
IPOJAPYHENIAA.

Se on viikko hoidossa Virossa. Enhän minä sitä tarvitse, riski mies
 Mutta siskot halusivat. Harvoin, liian harvoin tulee soiteltuakaan, ei juuri ollenkaan. Mutta ei isänikään soittanut minulle kuin kerran vuodessa, jos aina silloinkaan synttäreiden johdosta. Sellaista se tekee, sotatrauma ainakin toiseen polveen.

Vakavasti kirjoittaen en minä riski ole kuin ehkä taloudellisesti tai silloinkaan, vanha ukko, tai olisin sata vuotta sitten. Nythän kehitys on kehittynyt tässäkin.

Jokohan tässä olis taas postia. Tarve kun on aina itseään ilmineerata ollakseen olemassa. Sitä olenkin miettinyt, olemassaolon rajoja ja ehtoja: fyysinen rappeuminen ei ole vain. Henki vaikuttaa aineeseen ehkä enemmän kuin aine henkeen. Marx kai oli eri mieltä. Vuorovaikutussuhde. Mikä olisi kolmas ulottuvuus. Jumala. Avaruus. Taivas. Tahto. Idea. Pyrky. Perimä. Totuus.
   Mikä on ihminen?
Että Sinä häntä muistat.

No niin. Olihan se. Matka. Nyt on toivuttu, mutta ei täysin entiselleen. En osaa ilmaista, milleen. Mutta kuitenkin tälleen. Avartunut. Että osaa ottaa rennommin.

Kiitos juhlista!

Vain armo rauhoittaa
sydäntä uskovaa.
Näin jäljessäsi lähden
rakkautesi tähden
kärsimään vaivaa tiellä,
kuljethan itse siellä.

Poissa PekkaV

• ystäväkansaa
« Vastaus #99 : 29.11.24 - klo:07:47 »
   No niin. Olihan se. Matka. Nyt on toivuttu, mutta ei täysin entiselleen. En osaa ilmaista, milleen. Mutta kuitenkin tälleen. Avartunut. Että osaa ottaa rennommin.

Matka nimittäin Viroon, suureen hoitolaitoskylpylään, jonka nimeä en saa nyt mieleeni enkä sitä kaupunkia.
   Mistähän huono muisti johtuu? Voiko asiaa nähdä positiivisesti? Onko muistin huonomisessa mitään positiivista, jotta se ei masentaisi, jotta jopa voisi asennoitua siihen myönteisesti, näkisi sen valoisana asiana. Sehän edellyttäisi muistin pitämisen negatiivisena. Iästä riippumatta ihminen karsii muististaan tiedostamattaan paljon. Kaiken muistaminen on mahdottomuus.
   Mutta nyt onkin kyse vain ja yksinkertaisesti ns. "nimimuistin" heikkenemisestä. Miten se suhtautuu muistamiseen yleensä? "Lähimuisti". Asiantuntijat! Apua!
   Voiko sen kompensoida tai korvata jollakin, paikata edes? Viimekädessä tarkoitan henkisen tasapainon ja itsekunnioituksen säilymistä. On kyse vanhenemiseen sopeutumisesta. Kuinka hyväksyä vanheneminen? Positiivista on ulkopuolisuus sikäli, että ainoastaan ulkopuolelta voi nähdä kokonaisuuden. Elämän hahmottaminen, elämän ymmärtäminen mahdollistuu ulkopuolisuuden ansiosta.
   Näin olemmekin päätyneet oivaltamaan kuoleman merkityksen, jonka ymmärtää elämästä.
   Ikuinen elämä on paradoksi, koska ilman sitä on vain kuolema. Tämä elämä on valmistautumista kuolemaan, koska ikuinen elämä on täydellistä. Täällähän on vain osatotuuksia, "kuin kuvastimessa".
   En tiedä. Tämä on raivostuttavaa. Ota tästä nyt selvä. En tiedä enkä ymmärrä.
   Menen pois. Menen muualle. En jaksa. Väsyttää.
Kiitos juhlista!

Vain armo rauhoittaa
sydäntä uskovaa.
Näin jäljessäsi lähden
rakkautesi tähden
kärsimään vaivaa tiellä,
kuljethan itse siellä.

Poissa Riitta-mummi

• ystäväkansaa
« Vastaus #100 : 29.11.24 - klo:10:05 »
Minäkin olen näitä miettinyt. Minulla on sellainen 'kovalevy' aivoissa että se on muistanut lähes kaiken. Nimet, osoitteet, maat, vuodet, luetut ja kirjoitetut, eletyt ja elämättä jääneetkin. Se on aika rankkaa.

Matti on sellainen 'professori' että ei parempaa. Olemme ominaisuutemme periyttäneet, toinen toiseen, toinen toiseen tyttöömme. Kumpikin pärjää hyvin ominaisuuksillaan, ja mekin pärjäämme vaikka välillä on ollut vaikea ymmärtää toisen ominaisuutta.

Ajattelen, että elämän lopulla käymme kohti sitä tomua josta meidät on luotu.
Muistutamme yhä enemmän syntymäämme, vauvaikää jolloin saimme olla äidin helmoissa.
Lapsena ei huolehdittu, ei vaadittu itseltä eikä keneltäkään. Oli hyvä olla kun oli ruokaa, kuiva vaippa ja hyvät unenlahjat.

Unenlahjoissa olen saanut vihdoin rauhan pahimmilta painajaisilta. Olen saanut käsiteltyä tietyt asiat menneisyydessä, ja se helpottaa nyt paljon.

Tiedä PekkaV, että olet minulle rakas ja läheinen, muistat nimeni eli et.

:052:  Riitta-mummi

Poissa PekkaV

• ystäväkansaa
« Vastaus #101 : 29.11.24 - klo:14:22 »

:052:    :icon_redface:

Kiitos juhlista!

Vain armo rauhoittaa
sydäntä uskovaa.
Näin jäljessäsi lähden
rakkautesi tähden
kärsimään vaivaa tiellä,
kuljethan itse siellä.

Poissa PekkaV

• ystäväkansaa
« Vastaus #102 : eilen kello 05:02 »

Se menee ohi
Kaikki menee ohi

Olen valvonut nyt neljä tuntia. Ehkä nukun vielä pari. Pyrin ajattelemaan, että nukun kun nukuttaa ja valvon kun valvottaa.
   Silitettävää on kertynyt aimo kasa. Milloinkahan saan ryhdyttyä purkamaan? Alku aina hankalaa. Lopussa kiitos seisoo. Miksei istu? Mieluummin istuisi urakan jälkeen.
   Vielä on mielenpäällä, mutta en tunnista tarkemmin, en saa ulos. Pihkeinen!

Kiitos juhlista!

Vain armo rauhoittaa
sydäntä uskovaa.
Näin jäljessäsi lähden
rakkautesi tähden
kärsimään vaivaa tiellä,
kuljethan itse siellä.

Poissa Riitta-mummi

• ystäväkansaa
« Vastaus #103 : eilen kello 09:07 »
Ah, silittäminen. Minulla oli tapana mankeloida paljon ja silittää vähän. Nyt en tee juuri kumpaakaan. Mankeli jäi entiseen kotiin. Silitysrauta ja lauta on, mutta esim. lakanat, tyynyliinat, pyyhkeet (paitsi froteiset ) viikkaan ja panen patjan alle ja istun päälle. Riittää nyky-vaatimuksiini.

Eräs tuttu rouva kertoi oikein kuvien kanssa lehdessä kuinka hän silittää kaiken. Lasten sukkahousut, alusvaatteet ja nilkkasukatkin. Huh !

Joulu on tulossa. Se ei asu komeroissa, joten niitäkään en siivouta.

Omat niveleni eivät suostu toimimaan muualla kunnolla  kuin näillä näppäimillä.
Löysin kirjoittaminen liki kaksikymmentä vuotta sitten. Olen myöhään kehittynyt siksi mitä nyt olen. :003:

R-m, Marttojen opeilla Jouluun   :114:

Poissa PekkaV

• ystäväkansaa
« Vastaus #104 : eilen kello 12:22 »

Käytihin sopalla srk:ssa. Oltiin laulamassa Musiikkitalol männäviikol. Mut se meni vähän mönkeröks, ku juontajan pit aatella mukamas radioyleisöö ja jaaritella ummetlammet ja kuoronkin pit essiintyvä vähän väliä. Eipä siinä meikäläiselle jiänynnä suunvuoroo ku nimeks. Sen verran annan löysiä, et hyvä juontaja ajattelee amatöörilaulajien kurkkuja, et ei ne jatkuvaa hoilotusta tuntia kestä. Sellastakin on ollu.
   Mut hyvä lämmin hellä alkaa kuitennii olla ihmisellä. Onhan täs vielä Kauneimpia tarjolla riittämiin ja ens maanantaina Katupappilas pikkujoulu.
   Ei hätiä mitiä minkäänlaista, kun joulu on jo ovella ja namusia ripustettu kuusen pienten kynttilöiden loistaessa.

Kiitos juhlista!

Vain armo rauhoittaa
sydäntä uskovaa.
Näin jäljessäsi lähden
rakkautesi tähden
kärsimään vaivaa tiellä,
kuljethan itse siellä.