Kirjoittaja Aihe: Historia on mielenkiintoista 3  (Luettu 5427 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa öppiäinen

• ystäväkansaa
Vs: Historia on mielenkiintoista 3
« Vastaus #15 : 25.10.24 - klo:18:51 »
^^ Ristikkoharrastajana tuolla on tullut käytyä kerran jos toisenkin! Useinhan vihjeenä on vaakuna. Tai osa vaakunaa. Tai vaakuna, johon on lisätty jotakin (kun piirtää Auran vaakunan ylle K-kirjaimen, sehän on tietysti kaura).

Lapsena luin ahkerasti Otavan isoa tietosanakirjaa, ja sen värikuvaliite kunnanvaakunoista oli suosikkejani. Myös valtioliput ja sotilasunivormut kiinnostivat. (Nyt tuskailen, otanko sarjan itselleni vai en. Ehkä en.)
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa Riitta-mummi

• ystäväkansaa
« Vastaus #16 : 25.10.24 - klo:19:20 »
Minun ensimmäinen tietokirjani oli Pikku Jättiläinen. Olin silloin n. 7-9 -vuotias. Jouluksi isälle ostettiin aina Mitä-missä-milloin-kirjat. Kun jalka oli oman pöydän alla , sai kirja yyjä minut kiinni Aleksanterinkadulla, ja suostutteli viereiseen kahvilaan kahville ja myi Fackta-tietosanakirjat, joita makselin kuukausittain. Kirjat tipahtelivat osa kerrallaan.

Sama tuttu kirjojen kauppamies myi minulle myös monta muuta suursarjaa. Harvoin enää mitään niistä avaan, sillä netistä löytyy kaikki tarvitsemani.

Kuvaristikot ovat näön heikentyessä jääneet, mutta Älypäästä löytyy paljon kivaa.
Kuvapelejä kaipaan enemmän.

Tänään oli viikkolehdessä E-SS:ssa artikkeli siitä kuinka muistia voi etukäteen huoltaa. Me molemmat tehdään sitä, on tehty jo kauan. Ja vielä se on suurimmaksi osaksi tallella. :039:
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Riitta-mummi

• ystäväkansaa
« Vastaus #17 : 27.11.24 - klo:11:57 »
Löysin kivan sivun Suomen kaupunkien ikäjärjestyksestä:

https://fi.wikipedia.org/wiki/Luettelo_Suomen_kaupungeista_perustamisvuoden_mukaan

Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)