Körtit kuuluvat luterilaiseen kirkkoon, vaikka eivät usko luterilaiseen oppiin, uskontunnustuksiin eikä Raamattuun, vaan Jumalaan, joka on ilmoitettu Raamatussa. Ovatko körtit kirkon sisäinen lahko, profeettanaan erämaan profetta Paavo Ruotsalainen? Mormonitkin uskovat Jumalaan, joka on ilmoitettu Raamatussa profeettanaan Joseph Smith. Seitsemännen päivän adventistitkin uskovat Jumalaan, joka on ilmoitettu Raamatussa profeettanaan Ellen G. White. 
Tähän ei varmaan kukaan toinen viitsi vastata. On vaikuttanut siltä, että tunnet herännäisyyttä, mutta saatoin erehtyä sillä ei tuntemista ole muutaman joks tuntemattoman ja täällä osalle lukijoista käsittämättömän ja sisällöltään vaikeasti avautuvan vanhan fraasin toistelu. En todella ymmärrä, mitä täällä teet, ellen sitten ollut alkujaan oikeassa kun ajattelin uskovais-Hessua, joka lopun ikäänsä väänsi kättä umpiuskovaisten viidesläisten kanssa, koska siten sai vakuutettua itselleen, ne on kaikki tyhmiä ja pahoja, tein ihan oikein kun häivyin.
Minulla ei ole körttitaustaa sen kummemmin, kuin jokaisella, joka penkoo vinttiään, ja löytää jotkin äidin enon Siionin Virret vuosimallia vilu ja viltti. Tai jonka sukua joku tutkii, ja sieltä löytyy joku kansanvälskäri joka on asettant Laguksen kintun paikalleen kun tämä putosi jonkin seuratuvan tai semmoisen rakennuksen katolta. Niistä ei järin vaikutteita saatu, sillä varsin monenlaista tätiä setää isoenoa on samassa sakissa, että revi siitä.
Sen verran tiedän aivan varmasti, että milloin seurakuntaan on osunut pastori jolla ei erityisemmin riitä sanottavaa niille kuulijoilleen, körttikodeista on menty kirkkoon ja mennään "niin pitkään, kuin siellä luetaan uskontunnustus, Isä Meidän -rukous ja Herran siunaus. " Tämän minä opin, kun varsin satunnaisesti ensin opiskelin musiikkia Joensuussa, ja sitten satuin menemään Espoon Herättäjäjuhlille, jos tuo sattumasta käy.
Olen sen verran itse kyllästynyt kyselemään papeilta sitä sun tätä, että ajattelin jättää ne rauhaan ja lukea itse sitä teologiaa, kai sieltä tulisi vastaan se Lutherkin. Avoimessa yliopistossa sai lukea sangen pitkälle, sen jälkeen olisi päässyt suorittamaan maisteriopinnot päätökseen mutta kun en tarvinnut sitä tutkintoa mihinkään niin opiskelin mitä sai, eli uskontotiedettä ja luin omin päin koko Bonhoefferin tuotannon. Kun peruskurssilla siirryttiin kirkkohistoriasta dogmatiikan kurssiin vaikutti, etten kyllä tästä käsitä mitään, ja päätin tehdä kuten aika kun en ymmärrä, lukea enemmän, ja kun en tiennyt mihin ryhtyä, päätin että otetaan joku dogmaatikko ja luetaan koko tuotanto.
Oli minulla sen verran järkeä päässä että ymmärsin, se ei saisi olla liian tuottelias eli ok, nuorena kuollut, sama kuinka, ja otin selvää ja valitsin Bonhoefferin. Jos tuo valinnasta käy.
En ole ikinä innostunut niistä siirappisista "aikamme täydellisistä kristityistä" tai " aikamme marttyyreista". Sen nyt vaan piti olla kuollut ennen kuin ehti raapaista kuutta hyllymetrillistä kirjoja, kuten niistä useat.
Siihen kurssiin sitten sisältyi myös Tunnustuskirjat -- niistä oli jokin ihan sekava sananselitys, josta syystä luin joka ikisen, todella. En olisi koskaan selviytynyt lääkäriksi saati siitä eteenpäin, ellen olisi menetellyt näin, ja ellen heti ymmärtänyt, opettelin ensin ulkoa. Joka ikisestä tentistä muuten sain sen 5/5, koska kai, ajattelin että luetaan niin kuin lääkiksessä totuin eli ulkoa ja lisäksi sen jälkeen että jotakin on ihan ymmärretty,m siellä kun pääsi keppi miikalla läpi kumn osasi kaksi kolmasosaa tai neljä viidesosaa aineistosta. Hyvä oppi laiskalle koululaiselle.
En tiedä, oletko teologi ja minkä verran olet perehtynyt yleensä mihinkään, mutta en jaksa lukea täältä foorumilta ihan silkkaa typeryyttä. Olet toisinaan huvittava ja välistä muuten naurettava, mutta tavallisesti olen nauranut juttujasi --- tosin olen huomauttanut, ettei samojen fraasien toistelu ainoana muka vitsinä enää huvita täällä kai ketään.
Sen verran tiedän ja siinä pysyn, että jos jokin on luterilaista ja tunnustuskirjojen mukaista oppia, niin heränneitten olkoon etten itsekään ymmärrä, mitä suurin osa noista mitä heittelet vitsinä, on aikanaan tarkoittanut ja tarkoittaa kai yhä joillekin, että jos joku voisi selittää alatien, niin olisin sulaa kiitollisuutta ja saman tien pienen paikan., Kasteen armoa ei tarvita, sen opin sekä luterilaisittain että Calvinilta. Jos voit edes perustella sillkkaa typeryyttäsi. niin tule vaikka kylään niin keskustellaan asiallisesti.
"Moni viskoo sanoja kuin miekanpistoja, mutta viisasten puhe on lääke". Jokseenkin tämmöisen sananlaskun opin Raamatusta kun joskus vielä sitä luin jotenkuten säännöllisesti. Sinä olet nyt miekkaillut niin paljon ja sohinut ja hosunut ja kuka ties mitä kuvittelet saavuttaneesi, mitään järin rakentavaa se ei ole ollut, vaikka aloitit aika älykkäästi joskus, kun aloitit.
...................................
Itse en muuten ikinä ole ns uhannut tyhjällä aseella, jos väitän kenellekään yhtään mitään, tiedän jotakin ja tavallisesti aika lailla.
Odottaisin aivan mielenkiinnolla, jos Sinulla -- tai kukaties puolisolla -- on vahva peruste väittää, että erehdyn suuresti, että herännäisyys todella on kristinuskosta opillisesti ja tunnustuksellisesti irrottautunut lahko, ole ystävällinen. Olen pelkkänä korvana ja silmänä, ja todella kiinnostunut.