Kosolan talon historiaan näyttävät kuuluvan sekä olut- että pommitehdas. Kumpaakin paheksuttiin aikanaan.
Kaukaiselta 1940-luvulta vuoteen 2019 talo oli Herättäjän. Talossa ollut kirjakauppa oli ainakin 1960-luvulla menestynein kirjakauppa koko vanhan Vaasan läänin alueella. Kirjakaupan pomo vuosikymmenien ajan oli mummuni veli Mikko "Miska" Kuoppala. Menestystä oli myös talon muussa toiminnassa.
Väinö Malmivaara, jonka vanhin lastenlastenlapsi olen, piti 1940-luvulla ja 1950-luvulla ( kuolemaansa asti ) osaltaan onnistuneesti tosi vahvaa huolta Herättäjästä. Kuten myös paappani veli Jaakko Ranta. Herättäjästä ja komeasta toimitalosta siis myös.
Tässä vain jotain siitä miksi tiedän lähietäisyydeltä talon menneisyydestä - etenkin silloin kun talo oli Herättäjän - myös siis paperitietoa enemmän.
Riitta-mummi & muut! On faktaa se, että tietyt lapualaiset saivat sekä herännäisyyden että talon toimimaan. Tuo toiminta heijastui koko Suomeen. Vaati kaikki toki myös työtä ja ymmärrystä. Työtä tehtiin, ja ymmärrystä oli. Myös henki kulki. Henki.
Penaa näyttää kiinnostavan talo ennen Herättäjää ja nyt Herättäjän jälkeen. Kuriositeettina kerrottakoon, että Herättäjän menettämä talo on siis tänäisessä markkinoinnissa Kosolan talo, jolla nimellä sitä kapakkavieraille ja muille nyt "myydään". Talon tänäinen markkinointi- ja viestintäihminen kulki 2010-luvulla herättäjäjuhlilla körttiasu yllä ja kirjoitti aiemmin elämäkertakirjan Jaakko Eleniuksesta. Itse en aio takkia kääntää, en aio olla opportunisti. Koen, että minulla on periaatteita, jotka eivät ole myytävänä. Ajattelin/ajattelen olevan koko ikäni ( mahdollisimman) herännyt sekä sisäisesti ulkoisesti. Kun täältä erkanen, niin se on sitten kyvykkäiden havaintojen tekijäin määrä kertoa onko/oliko edes vähimmässä määrin niin.

On kiistaton tosio, että kehys ( talo ) ja sisältö ( henkis-hengellis-toiminnalliset asiat ) toimivat kymmenien vuosien ajan lomittain ja limittäin ja hyvin Herättäjä- Yhdistyksessä. Viime vuosituhannella siis.
Minua ei kiinnosta Penan pommit ja oluet. Minua kiinnostaa se aika ( etenkin 1900-luku) kun talo oli Herättäjän. Se oli sitä noin ja suunnilleen 70 vuotta. Ehkä hieman yli sen/tuon. Se oli pääosin hyvää aikaa.