Eivät taida yhdessä oiken muodostaa harmonista kokonaisuutta.Livekala kaipaa rinnalleen valkokastiketta, pippuria ja herneitä. Glögin kanssa voi popsia piparkakun tai joulutortun.
Mistäpä sitä kokeilematta tietää, kuinka herkullista olisi glögimarinoitu livekala?
Mutta joo, vaikka alkoholijuomiin päin kallellani muuten olenkin, niin lipeäkalasta olen todennut, että sen kanssa toimii parhaiten kivennäisvesi.
Glögit ovat makuuni yleensä turhan makeita eivätkä tosiaan kaipaa enää piparilisää, mutta nytpä alkon myyjä kysyessäni vinkkasi sokeritonta glögiä. Siinä on jotain makeutusainetta, mutta ei kovin paljon, ja maku naamioituu muihin mausteisiin (etenkin neilikka) aika hyvin. Olen tyytyväinen.
Glögillä ja lipeäkalalla on kyllä yhteinen nimittäjä, nimittäin maustepippuri. Itse en ole tottunut valkokastikkeeseen, kun lapsuudenkodissani käytettiin voisulaa.
Hallussani on kimpale lipeäkalaa, joka onkin arvotavaraa, kun se muka on täältä Tampereelta loppu. En usko, mutta samapa tuo: Joskus ehkä alkuiltapäivästä otan sen mukaani ja menen kavereille lipeäkalabileisiin. Heillä kun sitä ei ole, mutta tykkäävät kovasti. Toinen joutui sairaalaan ennen joulua ja pääsi nyt lyhyelle kotilomalle. Lohtakin vien, ja silliä, ja ylimääräisen purkin luumumarmeladia. Ottaisinko sitä pippuriakin pussin? Glögiä emme varmaan juo. Heillä on sitten muita tykötarpeita, eli nyyttäriperiaatteella toimitaan.