Yöpöydälläni on 16 kirjaa
http://foorumi.h-y.fi/index.php?topic=5139.msg227579#msg227579 Yöpöydän laatikossa oli vielä kolme:
Wilcox: Kallis hunajan pisara
Ruotsalainen: Sisällisen tykökäymisen neuvot
Sanan aika 2016-2017
Murakamin
Komtuuri surman aloitin. Siinä on 821 sivua. Olen jo sivulla 589. Kirjailijan teoksille on ominaista käsittämättömien tapahtumien esiintyminen, sikäli uskonnollisuudelle läheistä.
Kiveen hakattu? -teoksesta etsin sanalle
a l k u p e r ä i n e n selityksiä, koska siitä käydään keskustelua täällä ketjussa
Tyhmiä kysymyksiä http://foorumi.h-y.fi/index.php?topic=5148.0#lastPost. Löytyihän niitä:
Esimerkiksi Juha Pakkala, Heilsingin yliopiston eksegetiikan ja Raamatun heprean yliopistonlehtori ja Vanhan Testamentin eksegetiikan dosentti, kirjoittaa otsikolla
Miksi pyhää ja muuttumatonta Jumalan sanaa muutettiin?:
"... Antiikin ajoista alkaen kristityt ja juutalaiset oppineet ovat yrittäneet arvioida, mikä vaihtoehtoisista lukutavoista (hepreankielinen/kreikankielinen teksti [minun huom.]) on oikea. Päämääränä oli saavuttaa a l k u p e r ä i n e n pyhänä pidetty teksti tunnistamalla myöhemmin tehdyt inhimilliset virheet ja korjaukset. Tieteellinen raamatuntutkimus ja poikkeavien lukutapojen kriittinen arviointi syntyivät kuitenkin vasta 1800-luvulla. Niiden myötä kävi nopeasti ilmi, että kaikkia Raamatun kirjoja oli tarkoituksella muutettu jossain vaiheessa niiden historiaa. A l k u p e r ä i s t ä tekstiä ei ehkä koskaan voida saavuttaa, sikäli kuin a l k u p e r ä i s e s t ä tekstistä voi edes puhua. Tieteellinen raamatuntutkimus on kuitenkin pyrkinyt rekonstruoimaan tekstien historian mahdollisimman hyvin. Tämä on tarpeellista jo raamatunkäännöstenkin vuoksi, mutta tekstien historia tuo myös merkittävää tietoa juutalaisuuden ja kristinuskon varhaisvaiheista. Joissain tapauksissa pienikin tekstiin tehty muutos voi kertoa muuttuneista käsityksista. ..." s.30-31
Oleellista on raamattua tulkittaessa "Pyhän Hengen" vaikutus. Hän ohjaa oikealle. Pyhä Henki syntyy auktoriteetista, joka rakentuu vanhemmuudesta ja oppineisuudesta sekä kokemuksesta. Ihminen on alisteinen "suuremmalle", lapsi vanhemmalle.