Vaaleat piparkakut....sellaisista olen haaveillut monena jouluna, vaan kun en ole kaupoista sellaisia valmiina löytänyt, joku taikina sentään on kaupan pakastealtaassa ollut. Siispä päätin etsiä netistä ohjeen ja tehdä itse sellaisen taikinan, jossa olisi vaaleaa siirappia.
Sovelsin netistä löytämääni ohjeeseen sen verran, että lisäsin siihen yhden kananmunan.
Taikina maistui hyvältä, mutta tuntui tosi lötköltä. Ohjeessa neuvottiin, että taikina pitää laittaa pakastepussiin ja jääkaappiin yön ajaksi ja leivotaan seuraavana päivänä.
Mutta tänä aamuna se paljastui - taikina oli niin löysää, että ei siitä voinut ajatellakaan kaulitsevansa taikinalevyä.
No, kaavin taikinan pois pakastepussista vatkausastiaan.
Lisäsin ehkä puolitoista desilitraa vehnäjauhoja ja sähkövatkaimeen laitoin taikinakoukut ja vatkasin.
Sekoittuihan se jauho siihen. Mutta kaulittavaa taikinaa - ei sinnepäinkään.
Sitten laitoin työpöydälle leivinpaperia ja siihen muutaman lusikallisen vehnäjauhoja.
Otin lusikalla taikinaa ja pyörittelin siitä pienen pallon näillä lapiokämmenilläni ja litistin sen pikkuleiväksi.
Lusikkaleivätkin kävivät mielessä, mutta en ollut varma, onko kaupan mansikkahillo paiston kestävää, joten se siitä.
Ja sekin kävi mielessä, jotta näistä saattaa tulla kovia kuin legopalikat.
Viimein sain ne uunipellille ja kymmeniksi minuutiksi paistumaan.
Ehkä pientä legopalikka -ilmiötä näyttää olevan, mutta oli mulla konsti siihenkin, mä pyyhin ne hunajalla päältäpäin.
Nyt on vaan se ongelma, että niitä ei voi säilyttää päällekkäin pinottuna sen hunajan vuoksi.
Huvittaakos tumpelon leipurin touhut - hihitä vaa ihan vapaasti, hauskuuttaakseni minä tämän kerroin.