Tunnen jossakin määrin hyvin Evankelisiin Mariasisariin nuorina liittyneet Marianne Janssonin ja Riitta Lemmetyisen, Riittahan on samasta kaupungista kuin itse olen. He lähtivät sieltä, opiskelivat aikuisina teologeiksi ja työskentelevät Akaasia ry:ssa, eli uskontojen uhrien parissa.
Gradutyöstään mariasisarten teologiasta he kirjoittivat myös kirjan, Kun luostarin muurit murtuvat.
He ottavat siinä esille kysymyksen omatunnosta tavalla joka kenties on täällä ja tässä rakentava. Kun nuoruudesta oleskelee tiukan vaativassa ja hengellisesti tunkeilevassa yhteisössä (se kirja) ei aivan inhimillinen yliminä pääse aikuistumaan.
Siten sekoitetaan kaksi käsiteparia, sallittu ja kielletty / oikea ja väärä joka on lähempänä kultaista sääntöä, joku sanoisi eettinen tai epäeettinen, joku että Jumalan tahto tai ei-tahto.
Sallittu ja kielletty, he kertovat, oli ongelma alkuun. Joku selväpäinen sielunhoitaja auttoi, ja selvitti että he kuuntelivat kaiken aikaa Mutter Basileian eivät suinkaan Jumalan ääntä, noin yleistäen.
Itse olen kokenut kuinka mahdoton oli suurissakaan elämänvalinnoissa tietää mikä olisi Jumalan tahto. Lopulta minua auttoi Dosentin

selväpäinen ajattelu, mene tiedä sainko aawekörtin hyllyyni majailemaan sellaiseksi avuksi jonka piti riittää oman vastuunoton ohella. Raamattu ei vastaa suoraan minun kysymykseeni. Eipä edes mutkan kautta. Tarvittiin paljon Raamattua lukenut poikkeusolojen tempaisija.
Silti vastuu on omani.
Jokin ajatus jonka mukaan me "saatamme erehtyä. Me saamme erehtyä. Vaarallisinta on välinpitämättömyys, koska se sallii pahan jatkuvan " on merkinnyt suuria. Omatunto on kreikan sanoista syn ja eido juuret muistaakseni eikä tämä kirjoita kreikkaa tämä läppäri, siis pikemmin yhteistunto kuin oma. Moni kieli kääntääkin sen paremmin kuten samvete. Useimmiten siis yhteisö tulkitsee oikean ja väärän, ja ottaa isän ja äidin paikan opettaessaan mikä on sallittua ja mikä kiellettyä.
Siitä kai sittenkin täytyy voida myös ajoittain ja hetkittäin irrottautua. Joskus on jäätävä yksin ja yritettävä saada se sam-vete hiljaisuudessa ihmisistä riippumatta Jumalan kanssa. Mutta vain joskus.
Sen sijaan on lupa tarkastella sen yhteisön sam-vete-meininkiä josta sen itse ammentaa.
Ei se ole syntiä että kysyy sanoiko Jumala noin -- vai sanooko saarnamies.