En tiedä sitten, kuuluuko tämä siihen mistä alussa puhuin, tuomitkaa itse, ystävät. Päästä menemään sisälle ahtaasta portista joka vie elämään - siitä on nyt ollut kysymys tänä iltana. Ja se portti on, kuulemma, elämäntien alkupääsä, niinkuin Raamattu sanoo. Se on ahdas se portti, sillä siinä on jätättävä maailma, otettava risti ja seurattava Kristusta.
Kun tästä asiasta on jo tänä päivänä puhuttu niin paljon ja selkeästi, että maailma on hyljättävä, ei parane nyt enään asia tällä kertaa, vaikka sitä jatkaisinkin. Nyt vain saa itse kukin päättää, tahtooko, vaiko eikö tahdo. Väkisin ei tarvitse kenenkään ahtaasta portista mennä sisälle, joka ei tahdo mennä suosista. Kyllä täällä on tilaisuus omaa valtaansa käyttää, mutta on kuitenkin muistettava, mikä on seurauksena.
Kyllä se on varma, ettei näissä opistoissa ole yhtään, joka ei pyytäisi ahtaasta portista sisälle mennä, mutta on toinen asia, menevätkö. Olisi kysytävä itseltänsä: Olenko minä raukka sellainen, joka kyllä pyydän mennä, mutta en mene.
Juho Malkamäki