Olen ymmärtänyt, etta sanatarkka totenapitäminen on suhteellisen nuori tapa tulkita niin Raamattua kuin uskontunnustustakin. Se lienee amerikkalaisen rationalismin hedelmää, ikään kuin tieteellisen maailmankuvan kääntöpuoli. Uskonnollisen kielen tulkitseminen vertauskuvina, runollisina ilmaisuina ja mystiikkana on vanhempaa perinnettä ja ainakin minusta rikkaudessaan oikeampaa.
Siinäpä oli vihreä antakaa kaikkien kukkien kukkia toteamus.
Kaunis en kiistä.
Uskontunnustus on minun saamieni tietojen mukaan ollut apostolisen ati alkuseurakannallinen tapa tunnustaa usko.
En tiedä mitä ne siellä jossain katakombeissa tai missä pienissä kodeissa on on tehnyt, mutta joku yhdessä tunnustettu juttu se on ja uudentestamentin ajoilta, siis sen synnystä.
Mitä muuta toi viherpiipetäjä tai minä likainen kapitalisti nyt sitten öö.
Runollinen ja oliko mystinen aikojen takaa tuotu tulkinta amerikkalaisittain.
Siis uskontulkinta perinteenä.
No kyllä kai se on ollut vainojen alla ollut avunhuuto ja voimaannuttaminen sen ajan körteillä?
Totena pitäminen on varmaankin uusi amerikkalainen versus, kuitenkin hyvin hyvä, kuten amerikkalaisten hengelliseen liirunlaarumiin tullut. "todeksi elänyt"
En usko olen sen todeksi elänyt.Ihan höpöähän se kuitenkin on. Siinä on se herätyskristillisyyden pointti, Olen jotenkin enempi kun ja sitten sinun pitää sitä ja tätä.
Amerikkalaiset myyntimiehet osaa ton myyntipuheiden pidon ja saa dollarin sieltä ja täältä.
Heidän takiaan kai kukaan ei halua kuulla edes sanaa uskonnosta, kun ainakin suomalaiset näkee läpi amerikkalaisen uskonnollisen huijauksen..