Tämän ketjun otsikko on niin sopiva, että kirjoitan tänne vähän omia mietteitäni julistuksesta. En tiedä, onko tässä kyse varsinaisesti herännäisjulistuksesta, mutta ehkä lievä aiheesta poikkeaminen sallitaan.
Olen potenut lieviä omantunnontuskia siitä, että en ole yrittänyt julistaa kristinuskon sanomaa kenellekään, toisin kuin lähetyskäskyssä selkeästi sanotaan. Selityksenä minulla on se, että en ole itsekään varma omista uskomuksistani enkä katso järkeväksi saarnata muille sellaisesta, mihin en itse usko koko sydämestäni. Tämä tietysti nostaa esiin kysymyksen: voinko kutsua itseäni kristityksi, koska en tunne halua lähteä huutamaan ilosanomaa kaduille ja kujille? Jos uskoni olisi elävää, niin enkö silloin haluaisi kertoa siitä kaikille?
Ratkaisuksi olen keksinyt jotain, mitä kutsun agenttiperiaatteeksi. Se tarkoittaa, että en puhu omista vakaumuksistani, ellei minulta erikseen niistä kysytä; toisin sanoen soluttaudun agentin tapaan ei-uskovien seuraan. Yritän kuitenkin tekemisissäni noudattaa Jeesuksen opetuksia, ja jos joku kysyy, miksi teen niin kuin teen, kerron toimivani kristinuskon periaatteiden mukaisesti, koska pidän niitä oikeina. Mutta oma-aloitteisesti en aio käsityksiäni tuoda julki.
Onko agenttiperiaate hyväksyttävä julistuksen muoto?