Kirjoittaja Aihe: Kotikokki VIII  (Luettu 5326 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa luterilainen

• ystäväkansaa
Vs: Kotikokki VIII
« Vastaus #105 : 18.09.21 - klo:11:33 »
Raamatullinen hernekeitto valmistetaan linsseistä (Ervum lens). Sen tiedon luin Aapeli Saarisalon Raamatun sanakirjasta.
Aamen! Raamatun ajan ihmisten ruokavalioon kuuluivat linssit ja pavut, koska niissä on paljon proteiinia, kuituja, antioksidantteja ja kivennäisaineita.   :eusa_pray:

"Ota vehnää, ohraa, papuja, linssejä, hirssiä ja vaivaisvehnää, pane ne samaan astiaan ja leivo niistä itsellesi leipää."
 (Hes. 4:9).

"Kerran, kun Jaakob valmisti keittoa, Esau tuli väsyneenä metsästysretkeltään ja sanoi Jaakobille: "Anna vähän tuota ruskeaa, tuota ruskeaa keittoa, minä olen ihan lopussa." Tästä syystä hän sai nimen Edom. Mutta Jaakob sanoi: "Myy minulle ensin esikoisuutesi."  Esau sanoi: "Minä varmaan kohta kuolen. Mitä hyötyä minulle on esikoisuudesta?" Jaakob sanoi: "Vanno minulle ensin." Niin Esau vannoi ja myi Jaakobille esikoisuutensa. Sitten Jaakob antoi hänelle leipää ja papukeittoa, ja Esau söi ja joi, nousi ja meni tiehensä. Niin vähäarvoisena hän piti esikoisuuttaan."
(1.Moos. 25:29-34)

Poissa öppiäinen

• ystäväkansaa
« Vastaus #106 : 20.09.21 - klo:17:36 »
"Ota vehnää, ohraa, papuja, linssejä, hirssiä ja vaivaisvehnää, pane ne samaan astiaan ja leivo niistä itsellesi leipää."
 (Hes. 4:9).

Joo, ruisleipä ei ole raamatullista ollenkaan!
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa Thomas McElwain

• ystäväkansaa
« Vastaus #107 : 20.09.21 - klo:21:59 »
Joo, ruisleipä ei ole raamatullista ollenkaan!

Se voi olla "kamalaa" ja "kuvottavaa", kun kerran sinun mielestä on ihan OK niin kirjoitella täällä foorumille päin naamaan sellaiselle, joka ystävällisenä eleenä kääntää 10.000 riviä vanhoja Siionin virsiä englanniksi. Sanon, että sinä kun julkisesti niin kirjoitit minusta, niin olet itse kamala ja kuvottava.
Voi olla asian vierestä, mutta ketju, jossa niin ylimielisesti kirjoitit on suljettu, koska en saisi puolustautua, kun ihmiset kirjoittavat, että käännöstyöni on kamalaa ja kuvottavaa.

Poissa Riitta-mummi

• ystäväkansaa
« Vastaus #108 : 07.10.21 - klo:13:31 »
Tänään söimme Suppilovahvero-juustokeittoa. Hurjan hyvää tuli,' vaikka itte kehun'.

Mittoja tai määriä en voi antaa, sillä valmistin sen 'tuntumalla'.
Sienet otin pakasteesta, sulatin ja hienonsin .
Sitten silppusin purjon vaaleaa päätä ja
kuullotin em. hetken voissa.

Lisäsin liha-kasvislimikuutioita puolikkaat,
vettä n- 7 dl
1 tlk kermaa,
1/2 Koskenlaskijaa (voikasmakuista ) vasta lopuksi

Maustoin ripauksella suolaa
mustapippuria
valkopippuria
persiljaa
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Riitta-mummi

• ystäväkansaa
« Vastaus #109 : 16.10.21 - klo:11:19 »
Söimme äsken wokki-ruoan. Paistoin broileria toisessa pannussa, toiseesa panin kypsymään pakaste-wokkikasvikset. Katoin pöytään Sweet-chilikastikkeen ja soijakastikkeen.

Siinä sivussa uuni-valmistin Janssonin-kiusauksen iltaruuaksi. Otin myös esiin Homberskojen leipomiseen tarvittavat aineet.

Olen lupautunut leipuriksi Lotan leirikoulun Pulliksiin.Olen joskus aiemminkin auttanut luokkaretki-rahojen keruussa leipomalla korvapuusteja. Siitä on kauan. Ne tein Lotan enolle n 23 v sitten.

Nämä kaikki ovat helppotekoisia.

Poissa Riitta-mummi

• ystäväkansaa
« Vastaus #110 : eilen kello 10:34 »
Kotikokki R-m lähtee nyt keittiöön. Laitan uunin kuumaksi ja ranskanperunat sinne kypsymään. Porsaanleikkeet pannulle paistumaan a´la wieninleike. Ja Matti runsaan salaatin tekoon.