AKS (Akateeminen karjalaseura) ja IKL suhtautuivat hieman eri tavalla suomen politiikkaan. Prof. Lauri Haikola muisteli minulle, että minä olin AKS:ssä, mutta en vanhempien kieltojen mukaisesti osallistunut IKL:n toimintaan. 1930-40 vaihteessa kaikki körttikodin poijat oli AKS:ssa. IKL:ää hyvin vähän körttiläiset kannattivat, mutta pohjanmaa ja Lapua olivat päällepäsmäreitä. IKL oli Lapuan liikkeen poliittisempi ja vähän sivistyneempi muoto. Erittäin paljon siinä oli skismaa mm. suomenruotsalaisten kanssa.
Noin poikkitieteellisesti en tiedä asioista.
Sen kuvan olen kuitenkin jostain saanut, että IKL ja körtit olivat aika voimakas vaikuttajat på Finland, siis Suomessa.
Toi pieni kylä Lapua jossain Seinäjoen kupeessa on kyllä kuin gallialaisten kapinallinen kylä Ranskassa ennenmuinoin.
Kovasti ne on vaikuttaneet historiaamme, ei ne aina ole onnistuneet ja saiko nuijasodassa nuijasta ja ei onnistuneet, joku kapina niillä meni persuksilleen.
Erikoinen kylä.
Mitä itse kävin, niin körttikaupan tai kirjakaupan löysin siellä, mutta ihmettelin miten näin pieni paikka voi olla niin täynnä hurjapäitä.
Äh taas poikkesi aiheesta.
IKL sinänsä siis isänmaallinen kansanliike, voinee olla hyvästä, mutta Venäjän kohdalla, niin sitä isänmaallisuutta on ohjattu ajattelemaan ylivertaisuutena, ei oman kulttuurin ylläpitämiselle ja ystävyydelle, jossain jotain meni vikaan, kuten kait IKL tänään Suomessa.