Elias Simojoki teki miehen työn Koirinojan lahdella Talvisodassa päästäessään kituvan sotahevosen kärsimyksistään. Iivana sitten ampui Simojoen siihen samaan paikkaan.
Myös Lapuan lotta, Hurja-Hiljana tunnettu Hilja Riipinen (1883-1966) oli körttiläinen, raittiusnainen, kieltolain kannattaja, isänmaallinen värikäs henkilö, joka oli muun muassa opettaja, lotta, poliitikko, kasvattaja, naisasianainen ja paljon muutakin. Hilja Riipinen oli lapuanliikkeen jäsen, kokoomuksen ja isänmaallisen Kansaliikkeen kansanedustaja, joka vihasi kommunismia ja sosialismia.
Syksyllä 1917 Lapuan kirkkoherra Wilhelmi Malmivaara pyysi Hilja Riipisen johtaman Lapuan naisyhdistyksen järjestämään Lapuan naisille saniteettikurssit, koska Malmivaaran mukaan “suuria tapauksia saattaa olla tulossa”. Kurssit järjestettiin kunnanlääkäri Herman Tiitisen johdolla, josta sitten tuli Suomen valkoisen vapausarmeijan ylilääkäri. Lapuan naisyhdistys taas oli eräänlainen lottien esiaste, ja se koordinoi naisten toimintaa vapaussodan aikana.
Hilja Riipistä pidetään Lotta Svärd-järjestön pääideologina, jolla oli merkittävä vaikutus järjestön syntyyn ja aatemaailmaan. Hän päätoimitti Lotta Svärd-lehteä, kuului järjestön keskusjohtokuntaan ja johti sen Etelä-Pohjanmaan piiriä. Hurja-Hilja oli Lotta Svärdin johtoportaan puhtaimpia idealisteja, josta voidaan sanoa, miten Lotta Svärdin uskonnollis-isänmaallinen perusvire juuri hänessä henkilöityi ja pysyi loppuun asti vahvana.
Vapaussodasta tuli Hilja Riipisen elämässä se ratkaiseva tekijä marxilaisuuden vastustamisesta, josta tuli hänen elämänsä tärkeimpiä ohjenuoria pääsiäisen 1918 jälkeen, jolloin rintamantakaiselle Lapualle tuli todisteita punaisesta terrorista ja punakaartilaisten julmuuksista “Ei löydy saastaisempaa eikä kauheampaa kuin punainen peto ihmishahmossa”.
Vapaussodan jälkeen siveellisyysvaliokunnan päätavoitteena oli saada ryssänmorsiamet pysymään kotonaan, jotteivät he olisi levittäneet haureutta valkoisten sotilaiden keskuuteen. Siveellisyysasat huolettivat Hilja Riipistä kauan vapaussodan jälkeenkin, ja hän kirjoitti sotilasjohdolle Helsinkiin huolestuneena vaaroista, jotka nuoria miehiä kasarmien liepeillä vaanivat, so alkoholinkaupustelijoita ja huonomaineisia naisia. Etupäässä siveellisyysasioita käsitteli Hilja Riipiseltä v.1925 ilmestynyt kasvatusopillinen kirja “Seitsemän kirjettä nuorelle sisarelle”.
Lähteet
Kaarle Sulamaa: Hilja Riipinen-Lapuan lotta
Hilja Riipinen
https://fi.wikipedia.org/wiki/Hilja_Riipinen