Tarkastakaamme vähän kuningas Daavidia, jolla oli niin äärettömän rikkaat elämänvaiheet. Kuinka suuren ahdistuksen alaiseksi hän joutui silloin, kun kuningas Saul ajoi häntä takaa ja kaikellansa meinasi hänet tappaa säälimättä, vaikka hän oli jo silloin voideltu, Herran voideltu Israelin kuningas. Se pakomatka, mikä hänen eteensä silloin tuli, oli hyvin kamala. Jos nyt pysähtyisimme siinä erääseen kohtaan, joka löytyy 1. Samuelin kirjan 22. luvusta.
Daavid pakeni Saulin vihaa ja pysähtyi Adullamin luolaan. Siinä paikassa, josta hän sinne tuli, oli hän joutunut kovan epäuskon alle, niin että hän oli tehnyt itsensä tyhmäksi pelastaakseen henkensä. Ja sen paikan hallitsija sanoikin: "Mitä te tuota hullua toitte minun eteeni, niinkuin ei meillä hulluja jo olisi kylliksi?" Mutta minä luulen, että meillä on jotain opittavaa tästä. Sinne luolaan asettui hänen heimolaisiansa ym niin että niitä oli siellä neljä sataa. Niistä kerrotaan, että kaikki ne, jotka seurasivat Daavidia Adullamin luolaan, olivat vaivassa ja velassa. Ne olivat velkaista joukkoa, itseensä tyytymättömiä. Mutta sanotaan: "Hän oli heillä päämiehenä." Kun hän oli vaivattu itse, niin hän osasi niitä toisia lohduttaa.
Juho Malkamäki