Vapahtaja asetti hyvin tunnetun kuvan sen ajan kansan eteen puhuessaan kahdesta rukoilijasta. Toinen niistä oli fariseus ja toinen publikaani.
Me saimme edellisestä puheesta aihetta ajatella fariseusta. Hänessä ei täyttynyt Jumalan ajatus, vaan ihmisajatus, se syntyperäinen turmelus, se jonka me olemme jokainen perintönä tuoneet, synnynnäinen ylpeys. Hänen jumalisuutensa, kaikki, mitä hänessä oli, perustui kokonaan siihen perittyyn ylpeyteen, jonka hän oli syntyessään tuonut mukanansa ja joka ei ollut Jumalan ajatus, vaan johtui muusta. Ja me olemme jokainen, niin monta kuin meitä on, tämän saman surkeuden tuoneet mukanamme, meissä on niin erinomainen liittymiskohta tämän olennossamme asuvan synnin olemuksen kanssa. Meissä on niin äärettömän paljon sellaista, vaikka olisimme Jumalalta jo muutakin saaneet, joka sieltä ei ole lähtenyt pois. Se oli erinomaisen kaunis luettelo, mitä fariseus oli tehnyt, kuinka hän oli paastonnut, kuinka uskossa ja rakkaudessa puuhannut - oli ollut niin äärettömän paljon puuhassa, ettei siinä itseänsä oikein kehuessa malttanut olla viittaamatta siihen toiseen raukkaan, joka oli hänen mielestänsä niin kovin huono.
Juho Malkamäki