Tämä on yksi Raamatun historiallisista kirjoista. Minkä keskeisen opin tästä saamme ? Juutalaisten erityisasema Jumalan omana kansana tulee kyllä selväksi.
Onko tämä otollinen kirja raamattupiirin tutkittavaksi ?
Kyllä mielestäni tämäkin on sellainen kirja, jota voi raamattupiireissä tutkia.
Jumalaahan tässä kirjassa ei missään taideta mainita, mutta on tässä kyllä tärkeä sanoma lukijalle.
Ehkäpä tämä on kirjan kirkkain helmi, jonka ytimen tummensin:
4:11. Kaikki kuninkaan virkamiehet ja kuninkaan maakuntien kansatkin tietävät, että sille miehelle tai naiselle, joka kutsumatta menee kuninkaan palatsin sisäpihaan, on laissa yksi ainoa rangaistus: kuolema. Vain jos kuningas ojentaa häntä kohden kultavaltikkansa, hän saa jäädä eloon...
4:16. ...ja sitten lähden kuninkaan luo, vaikka se onkin vastoin lakia. Kun minun kerran on kuoltava, niin kuolen.
5:1-2. Kolmantena päivänä Ester pukeutui kuninkaalliseen asuunsa, meni kuninkaan palatsin sisäpihaan ja jäi seisomaan valtaistuinsalin oviaukon kohdalle. Kuningas istui valtaistuinsalissa kuninkaallisella valtaistuimellaan vastapäätä oviaukkoa. Kun kuningas huomasi kuningatar Esterin seisovan pihassa, hän heltyi ja
osoitti Esteriä kultavaltikalla, joka hänellä oli kädessään...
Siinä on kuva ihmisestä, joka menee Jumalan luo ja joka on täysin Jumalan armon varassa. Jos Jumala armahtaa, niin ihminen pelastuu, jos ei armahda, joutuu ihminen kadotukseen.
Tässä kuva kadotetusta syntisestä, jonka Jumala armahti.
Ehkä tästä voisi vielä ajatella niinkin, että vaikka kaikki ihmiset, oma järki ja tunne ja vaikka itse Jumalakin tai Raamattu tai laki tuntuvat olevan minua vastaan ja yrittävät estää ja kieltää Jumalan luo menemisen, niin silti ehdottomasti pitää kääntyä Jumalan puoleen.