Tomi vastasi että on kamala kiire, mutta että Bonhoeffer torjuu ajatuksen jonka mukaan tietyt yksilöt olisi predestinoitu pelastukseen, tietyt kadotukseen, Tähän me palaamme, kun hän palaa Reykjavikista vai missä hän on, ja jokin kokous taas päättyy. Saamme sieltä iloisia linkkejä, keskinäinen ymmärryksemme kasvaa kaiken aikaa. Hän sopii sinne kuin rukkanen käteen, on hyvä pohja. Hänkin totesi että Bonhoefferin jälkeen ei tullut aivan entiselleen, vaikka miten tutki paremmin aatehistoriaa. ---Minun piti välillä osallistua Novellikurssiin.
...........................................................
En mielelläni kääntäisi Bonhoefferin ilmauksia, sillä en ole varma siitä, herätänkö suomen kielessä niille vain harhaanjohtavat assosiaatiot.
Käytän ilmauksia "tosi kirkko" ja "uskontokunta" kun tulkitsen tätä tekstiä. Hän puhuu "tosi kirkosta" puhuessaan Jumalan valtakunnasta maan päällä/meidän keskuudessamme, puhuessaan yllä kuvatusta epätäydellisestä, kaiken aikaa lankeilevasta ja tahrautuvasta, mutta Pyhän Hengen nostamasta ja uudistamasta kirkosta - siitä juuri, joka nimeksi sopisi "toista varten". Jota kyseltiin, jos käsitin, Kristuksen todelliseksib kirkoksi.
................................................................
"Uskontokunnasta" puhutaan, kun käsitellään koko näkyvää kirkkoa, tarkemmin, kaikkia kristillisiä kirkkokuntia. Niile löytyy nykyisin kriteeristö, kolme pääteesiä, jotka ne allekirjoittavat, Kristuksen jumaluus ja kaksiluonto-oppi,. Raamatun ensisijaisuus - tämä ei ole Sanctorum Communiossa, mutta kuvaa hyvin "uskontokunnan" käsitettä (KMN ja RK-kirkko). Se siis ei ole mitään pahaa tai "tosikirkonvastaista". Uskontokunta tilastoi eronneet ja liitetyt, kastetut jne.
Se on aina suurempi, kuin "tosikirkko", mutta ainut, joka meillä täällä on. On vaarallinen illuusio kuvitella itse saavansa aikaan muuta. (Lutherkaan ei halunnut lohkaista kirkostaan mitään pyhempää osaa irralleen, ja lähteä kalppimaan tai toimia sisällä omineen. Hän oli oppinut mies, ja puuttui teeseissään ensin skolastiseen teologian 1517, sitten aneiden saamaan liioiteltuun merkitykseen 1518. Jokainen tietää, mihin keskusteluyritys johti - lopulta tosin myös vastauskonpuhdistukseen, eli onhan rk kirkko tykönään ajatellut näitä seikkoja, kts Kotila H: "Luther, kirkon poika").
Kysyttiin missä sitten kirkon rajat kulkevat, ja tarkoitettiin ilmeisesti "tosikirkkoa", Kristuksen ruumista, Jumalan valtakuntaa maan päällä - Bonhoeffer käyttää näitä ilmauksia puhuessaan "tosikirkosta". Mainittakoon, ettei Bonhoeffe pidä luterilaista tai reformoitua kirkkoa sellaisena. Se saattuu edustamaan hänen hengellistä kotimaataan, siinä kaikki. Taistelun ja vastaanhangoittelun asemesta tulee yhteisymmärrykseen pyrkien kunnioittaa toisia kirkkokuntia, sillä jokaisen "kirkon" kanssa voi keskustella. Sitaatit laitoin, sillä hän kohtasi itse sellaisen kuin epäkirkko, natsien Volkskirche eli Saksalaiset Kristityt (esim. Murtorinne). "On vain kirkko ja epäkirkko. Epäikirkon kanssa kirkolla ei ole mitään tekemistä" hän vastasi hiljaa, tupakanmittaisen tauon jälkeen, kun eräs Finkenwalden oppilaista osallistui myös Saksalaisten Kristittyjen toimintaan. Se poika sai lähteä.
Uskontokunta on aina tosikirkkoa suurempi kooltaan. Näinkin voi ilmaista (SC): Kirkkopuussa on kuivia oksia. Niiden karsimiseen ei pidä ryhtyä, sillä ihminen ei erota kuivaa oksaa elävästä. Tämän tapaisesta puuhastelusta Jeesus nimenomaan varottaa vertauksessaan, jossa mies kylvi hyvän vehnäpellon, ja yöllä tuli vihamies, kylväen sekaan lustetta. Palvelijat kysyivät, nyhdetäänkö luste pois? Ei, ettette vahingoita vehnää. Erotellaan korjuupäivänä, vastasi isäntä. Bonhoeffer luki Raamattua paljon, ja alkukielillä, muttei fundamentalistin tavoin - (Schöpfung und Fall 1932). Tämä on osuva kuva hänen tavastaan tulkita sitä: "Jumala opettaa meitä näyttämällä meille kuvia". Siten alkukertomukset ovat syvästi totta, vaikkei heittäisikään evoluutioteorialla vesilintua. (Eikä kaiketi Kristuksen lunastuskuolemaa vaapota sinne tai tänne jokin avioliittokäsitys...? Tai hänen ylösnousemuksensa muutu, saarnasi siitä mies tai nainen? Eikä sakramentin pyhyyskään riipu sen toimittajasta, siis, kuka konsekraatiorukouksen lukee?)
Miten sitten Bonhoeffer tunnisti kirkkokunnan epäkirkoksi? Sittenkin, vain ja ainoastaan näin: Se julisti kokonaan muuta, kuin Jumalan Sanaa. Sillä oli aivan oma sanoma. Saksalaiset Kristityt opettivat ja oppivat, ettei VT:a saanut käyttää. Jeesuksen juutalainen alkuperä kiellettiin, ja siten antisemitismistä tuli hengellisesti oikeutettua. Lapsille saattoi selittää pyhäkoulussa pahojen juutalaisten tappaneen hyvän arjalaisen Jeesuksen. Sen sanoma oikeutti, jopa velvoitti kansanmurhaan. Viimeistään tästä hedelmästä joka ikinen kyllä olisi tunnistanut puun laadun.
.............................................
Tästä löysin jotakin hyvin mielenkiintoista. Luin tämän taas moneen kertaan varmistuakseni, mutta:Tosikirkolla on oma tahtonsa, muttei se aina tahdo pahoja seikkoja. Kirkko ei ole yhtä, kuin Kristus! Hyvä on, Kristusta voidaan nimittää kirkon pääksi, ja ihmisiä jotka kuuluvat tähän alkumysteeriin, jotka ovat muuta, ulkoisesti vähemmän, sisäisesti enemmän kuin uskontokunta, Kristuksen ruumiiksi - ja sitä se onkin. Mutta aivan kuten meistä jokainen on oma persoonallisuutensa, jota kirkon ei tule yhdenmukaistaa eikä millään tavoin köyhdyttää, myös Kristuksen ruumiilla näyttää kuin näyttääkin Bonhoefferin ajattelussa olevan oma erillinen "persoonallisuutensa" (hurraa, hurraa, minä voitin, Tomi!!
) ja tämä ennen aikojen alkua luotu on muuta, kuin Kristus tai hänen jatkeensa! Ymmärsin sitä paitsi että se on luotu alkumysteeri - Kristus on syntynyt Isästä.
Siten kirkko näyttää myös ajankuvalta, aivan aina. Se menee joka kerran uuteen aikaan käydessään nurin, mutta Pyhä Henki, siitä erillinen, nostaa, puhdistaa ja uudistaa. Tosikirkko tahtoo seikkoja, joista kaikki eivät olekaan vaaraksi sille, ja se saa luottavaisena vaeltaa, sillä Kristus paimentaa sitä aina uusille laitumille - sanoi eräs viisauspappi saarnassaan. Jos se erehtyy, se ohjataan oikeaan (Ps 23). "Me saatamme erehtyä. Me saamme erehtyä" (Bonhoeffer, jokin oma pohdiskelu).
..................................................
Täällä kysyttiin tuota "tosikirkon" rajaa.
Näin ymmärsin, vain ja ainoastaan: Kirkko on muuta, kuin uskontokunta. Uskontokuntana kristittyjä on tuntuvasti enemnmän, kuin kirkossa jäseniä. Täten Bonhoeffer ei tosin ota pelastukseen kantaa kastekysymyksen edessä ainakaan vielä, mutta kirkkoon, "tosikirkkoon" ei jokainen kastettu siis kuulu. Päinvastoin, tosikirkko näyttää pienehköltä. Tosikirkkoa ei voi oikein millään vertailuilla tunnistaakaan - Bonhoeffer edellä totesi, ettei uskontunnustus ole mittari. Herran rukous ja Herran siunaus sitten jo kelpaavat hänelle paremmin - ja Jumalan Sana.
Kirkon erityislaatu näkyyy, kun katsoo kauempaa, ja miettii kuinkla se poikkeaa toisista uskonnollisista yhteisöistä. Tämän uskonnollisen yhteisön (Bonhoeffer siis varoittaa Raamattuun vedoten kasikesta sisäisestä erottelusta) ominaislaatu on Kristuksen sana. No, eihän se vielä riitä, täytyy tietää, miksi se on niin tärkeää! Palaamme astialle, mutta tästä puhun, kun puhun kutsusta seuraamiseen. Sana on jotakin äärettömän dynaamista - sen on annettava puhutella kirkkoa kaikkina aikoina. Hänen viimeisin huolensa koski kysymystä, kuinka julistaa Kristusta "täysi-ikäiselle ihmiskunnalle". Tätä käsitettä Bonhoeffer käytti ihmiskunnasta, joka ei enää tarvinnut JUmalaa selittämään olemassaoloaan. Olkoon, että käsitteestä voi saivarrella loputtomiin, saivarrelkaa Bonhoefferin itsensä kanssa. Ihmiskunta yhtä kaikki nakkasi Jumalan menemään, tajuamatta "seisovansa silmät sidottuna Jumalan edessä". Jumala antoi käyttää itseään maailmankuvan rakennuspalikkana, vaikkei alun perin siksi ilmoittanutkaan itseään ihmiskunnalle. Hän tahtoo rakastaa. Hän haluaa vastata ihmisen pohjimmaiseen yksinäisyyteen - siihen ei saa käyttää toista ihmistä tai jotakin aatetta, tai seuraa pahat.
Tosikirkko erottuu vain siitä, että se seuraa Kristusta.
Näin itse olen tähän saakka ymmärtänyt, kaiken aikaa, ja korjaan kyllä jos huomaan erehtyneeni.
Se ottaa omaksensa Kristuksen sanan - se pyytää tälle sanalle ymmärrystä siihen aikaan, jonka halkki sen nyt on vaellettava. Bonhoeffer on jossakin muualla, jo aikaisemmin, sanonut, että Jeesus Kristus on koko maailman perimmäinmen realiteetti. Sen mukaisesti asettuvat muut realiteetit paikalleen. Ja korostetusti juuri Jeesus Kristus, ei kumpikaan yksinään. Epätäydelliseen maailmaan syntynyt, itsensä tyhjentänyt Jeesus - ylösnoussut, kaiken takaisin saanut Kristus.
Mutta koska silloin, kun ei vallan päitä putoile, tuo seuraaminen tapahtuu hiljaisesti, parempi on, ettei mieti kuin itseään.
........................................
Tällä kohdalla löytyy muutama sana synnistä.
On jo todettu, että tosikirkko on sangen epätäydellinen. Enemmänkin, se on syntinen. Ja vaarallisinta on yksin tein niputtaa nämä yhdeksi ja nä'hdä synti vain muun erehtyväisyyden pikku osasena. Synti kuitenkin on jotain äärettömän paljon vakavampaa ja vaarallisempaa.
Nyt Bonhoeffer sitten siirtyy sinne lähteisiinsä, ja päihittää Kantin ajattelun. Jos kirkko olisi synnitön, se ei olisi mahdollinen tässä maailmassa. Jos taas täysin pilalla, unohdetaan, että Kristus tuli ihmiseksi, eikä langennut syntiin. Meillä siis on yksi. Ja koska Kristus todella tuli, eli Jeesuksen elämän, kuoli Jeesuksen kuoleman, ja on osa maailmanhistoriaa, on kirkon historia samoin kätketty maailmanhistorian ydin.
Kirkon historia ei Kristuksen tähden ole yhden instituution historia, vaan koko maailman historia, ja niin Jumala tahtoo sen olevan - kuinka kyseenalaista sen toiminta sitten välillä onkin. Jumala tahtoo sen kasvavan kohti ikiomaa täydellisyyttään. Sillä kirkolla on myös ikioma historiansa.
Näin erottuu siis "tosikirkko" omaksi itsekseen Bonhoefferin teologiassa. Se ei ole lankeamaton sillä perusteella, etteihän Kristus voi langeta. Ei Jeesus langennutkaan. Bonhoeffer sekä osoittaa, mikä aarteisto tosikirkolla juuri Kristuksessa on, että erottaa ne toisistaan. Kirkko, eräänlainen alkumysteeri, ei salli ihmisten erotella, kuka siihen kuuluu, kuka ei. Jumala ei tahdo ihmisten vetelevän rajoja. Hän yksin näkee, milloin oksa kuolee tai kuihtuu, ei ihmissilmä.
Sarja jatkuu.