Kirjoittaja Aihe: Aamuhartaus 25  (Luettu 76798 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Pena

• Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
Vs: Aamuhartaus 25
« Vastaus #120 : 06.09.24 - klo:08:44 »
On aivan ihmeellistä ajatella, minkätähden Vapahtaja piti niin kalliina publikaanin nöyrän mielen. Olisikohan meissä sitä? Miksei, kyllä se on mahdollista - oi, että olisimme sellaisia kaikki! On aivan ihmeellistä ajatella pitkin Raamattua, kuinka kallis on Jumalalle ahdistettu ja särjetty henki. Hän on aina antanut siellä sen todistuksen, niinkuin nytkin näiden kahden henkilön kautta. Se toinen meni kotiinsa vanhurskaampana kuin toinen. Hän oli niin viallinen tunnossansa, ettei hän kehdannut ollenkaan mennä lähelle sitä rukouspaikkaa, sillä hän häpesi niin omaa surkeuttansa - ja sittenkin sai hän sen todistuksen, että hän meni kotiinsa vanhurskaampana kuin toinen.

Juho Malkamäki

Poissa Riitta-mummi

• ystäväkansaa
« Vastaus #121 : 06.09.24 - klo:10:33 »
Nöyryys on ihmisessä hyvä ja arvokas ominaisuus Jumalan silmissä.

Ihmiset eivät sitä niinkään arvosta, paitsi eräät uskovat. Nöyrä ihminen on helppo hyväksikäytettävä ja kiusattava. Hän kääntää sen kuuluisan 'toisen psken' . Oletteko kukaan esim. politiikassa tätä nähnyt.

Huomatkaa tämä te kaikki kiusatuksi tulleet ja nöyrät: Olette hyviä ihmisiä Jumalan lasten joukossa .Nöyrät ja hiljaiset saavat periä Maan.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Pena

• Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
« Vastaus #122 : 06.09.24 - klo:10:38 »
Nöyristely on eri asia kuin nöyryys. Nöyryyttäminen on synti.

Poissa Riitta-mummi

• ystäväkansaa
« Vastaus #123 : 06.09.24 - klo:10:42 »
Inhottava nöyristelyn ikoni on Charles Dickensin Uriah Heep. Elokuvissa rooli on tehty ellottavasti, ja siten hyvin. :023:

Poissa Pena

• Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
« Vastaus #124 : 07.09.24 - klo:08:43 »
Kyllä mekin menisimme kotiimme aina uudistetulla mielellä, jos se Jumalan ääretön armo, josta me toivomme, että se on voimallisempi kuin saatana työtä tekemään, saisi meissä vaikuttaa; koetetaan toivoa sitä, kyllä se meiltä itseltä jää tekemättä. Kyllä silloin huomattaisiin meistäkin, että nyt on tapahtunut uutta herättäjäjuhlilla kävijöissä, nyt on nöyrä henki, nyt on mieli uudistunut. Olisi pakko ruveta puhumaan siitä, kuinka kurja raukka minä olen ollut, kun olen niin vähän jaksanut kotiväelleni puhua kaikista niistä varjopuolista, mitä meissä on ollut ja joka on ollut minun syyni, ei teidän, vaan minun syyni, kun olen antanut omien ajatuksieni hallita, enkä Jumalan ajatusten.

Juho Malkamäki

Poissa Riitta-mummi

• ystäväkansaa
« Vastaus #125 : 07.09.24 - klo:10:52 »
Kovin hurskasta tekstiä. Asia on oikea, mutta aika on kuluttanut siitä terän.

Vielä 1990-luvulla kyllä eräs viidesläinen puhuja puhui näin.

Itselle aukeaa ja avartaa toisenlainen tyyli. Ortodoksinen veisuu on toista, siinä ei ole mitään liiallista eikä myöskään mitään turhaa.

Poissa Pena

• Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
« Vastaus #126 : 07.09.24 - klo:18:19 »
Juho Malkamäen puheissa on kuitenkin selkeä herännäisyyden viesti. Parannus jää ihmiseltä tekemättä, jos Herra ei paranna. Se jää kyllä tässäkin vanhahtavien väkevien ilmaisujen alle.

Poissa Riitta-mummi

• ystäväkansaa
« Vastaus #127 : 07.09.24 - klo:20:58 »
Onkin, vaan nuo kielikuvat vieraannuttavat hiukan minua vaikka asian ymmärrän.

Poissa Pena

• Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
« Vastaus #128 : 08.09.24 - klo:07:18 »
No, eikö täällä sitten koskaan ole muuta kuin ainaista valitusta ja surkeutta? On, on sitä muutakin. Kristitty on merkillinen ihminen; ei kukaan muu voi iloita ja itkeä yhtaikaa kuin hän. Me näemme sen hyvin niistä hedelmistä, mitä on näkyvissä näissä opistoissa niistä nuorukaisista, joita siellä on; ne itkeskelevät ja iloitsevat samalla kertaa. Minkätähden ne silloinkin, kun ovat saaneet tunnollensa ikäänkuin vitsaa, joka tekee kipeää, painuvat vaan lähemmä Herraa? Sentähden, että Jumala suuresta armosta on pysäyttänyt heidät kadotuksen tieltä.

Juho Malkamäki

Poissa Pena

• Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
« Vastaus #129 : 09.09.24 - klo:08:30 »
Eivät koskaan vanhemman ajan heränneet tunteneet, eikä nuoremman ajan uudistuva herätys tunne kipuja siitä, että saavat kärsimyksiä siitä työstä, mitä Jumala tekee heissä. Eivät he murheella sitä ajattele, mutta soisivat monta kertaa, että ne kivut, mitä he ovat saaneet, tulisivat uudistukseksi ja muistuttaisivat silloin, kun näyttää, että nyt taas minä raukka olen eksymässä pois.

Juho Malkamäki

Poissa Riitta-mummi

• ystäväkansaa
« Vastaus #130 : 09.09.24 - klo:10:17 »
Tässä Juho Malkamäki sanoo lyhyesti herännäisyyden olemuksen erään ydinajatuksen.
Olemme heikkoja ihmisiä, uskossakin epävarmoja. Emme ole 'onnistuneita uskovaisia' vaan jatkuvaa koulutusta tarvitsevia.
Herra kynii 'kukkoaan' aina kun on tarvis, ja se on ymmärrettävä Isän rakkaudeksi.
Perillepääsyä toivotaan.

Poissa Pena

• Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
« Vastaus #131 : 10.09.24 - klo:08:04 »
Ei ole saatana meitä kiusaamatta, ei se ole nytkään kaukana, jos täällä kerran on Kristus. Mihin Hän tulee, siihen saatana asettaa kappelinsa viereen. Ei se nyt mahda täällä sitä vaikuttaa, vaikka kohta se pyytää aina viedä sanan ihmisten sydämistä, etteivät he uskoisi ja vapaiksi tulisi.

Juho Malkamäki

Poissa Pena

• Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
« Vastaus #132 : 11.09.24 - klo:07:41 »
Se oli surkea aika v. 1883, ennen tämän vainajan* kuolemaa. Mutta se sentään meni sekin sentähden, että hänellä oli niin paljon rakkautta. Siitä on eläviä muistoja. Minulla oli juuri hänen eläessänsä onni saada nauttia tätä rakkautta enemmän kuin kellään muulla, vaikka meitä onkin täällä koossa näin paljon, sentähden, kun asuin aivan lähellä häntä ja jouduin nuorena hänen lämpimän ja nuhtelevan kätensä ohjattavaksi. Minulla olisi kerrottavana monta tapausta, jotka valaisevat sitä kun minulle tulivat kovat kiusat ja murheet niinä aikoina. Emäntäni tuli sairaaksi ja hänet täytyi viedä pois kotoa puoleksi vuodeksi lääkärin hoitoa saamaan ja oli hän koko sen ajan elämän ja kuoleman vaiheilla, milloin vähän toivoa, milloin toivottomuutta, ja kotia jäi 7-8 pientä lasta. Ja tämä vainaja lähti minua auttaakseen omasta tahdostansa käymään toverinani lääkärin luona Kristiinassa asti. Näin hän tuotti aina lohdutusta minulle ja sairaalle. Sitten sairas vaimoni siirrettiin Helsinkiin, ja hän kävi sielläkin minun kanssani. No, mitä tätä muu olisi tehnyt kuin rakkaus? Nyt, kun ensiksi ottaa huomioon nämä pääkohdat, saa niistä viittausta siihen, kuinka se rakkaus ulottui muihinkin. Kuinka äärettömän paljon se tasoitti erimielisyyksiä ihmisten välillä, kun kärsimyksiä tällä tavalla yhdessä tasattiin, niin että kaikki kertoi Kristuksen rakkaudesta.

Juho Malkamäki

*Arvi Logren https://lapuanhelemi.fi/index.php/Arvi_Logren

Poissa Pena

• Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
« Vastaus #133 : 12.09.24 - klo:07:52 »
Onko sitten ihme, että sellainen persoona jätti jälkeensä suurta surua siitä, ettei hän ollut enää läsnä. Ja tuokin puu, jonka hän on itse tuohon istuttanut siitä muistuttaa. On sitä suojaa muidenkin puiden alla, mutta ei tuollaista, jonka oksat ulottuivat niin leveälle ja laajalle kuin tämän. Ja sitä rakkautta, jota minä sain häneltä osakseni, ulottui sitten muillekin. En tiedä, minkä verran se voi enää laajeta siitä, mutta rakastavalla ihmisellä on sitä kauemmaksikin kuin omiinsa. Siitä sanoo elämän Herra: "mikä palkka teille siitä on, jos te niitä rakastatte, jotka teitä rakastavat, eivätkö pakanatkin tee samoin?" Mutta silti kuuluu asiaan, kuinka kauas siinä on mentävä. Minä muistan hänen monta puhettansa siitä asiasta. Kerran hän sanoi, ettei ole lähimmäiselle yhtään muuta niin pientä loukkausta kuin se, että rakastaa sitä, joka ei meitä rakasta, tekee hyvää sille, joka ei meille hyvää tee. Ne olivat ihmeellisiä ohjeita tuohon aikaan. Ne neuvoivat rakastamaan vihollista ja puhumaan hyvää siitä, joka parjaa ja vahingoittaa, neuvoivat kääntymään Jumalan puoleen rukouksella, että jaksaisi tehdä, niinkuin on käsketty.

Juho Malkamäki

Poissa Pena

• Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
« Vastaus #134 : 13.09.24 - klo:08:17 »
Rakkaus on merkillinen siinä suhteessa, että maan päällä ei ole yhtään ihmistä, joka siihen loukkaantuisi ja se on ihmeellinen sentähden, että se on väkevä heikkoa kantamaan, sen puutteita peittämään, eikä koskaan väsy. Ja rakkauden käsky se oli viimeinen, jonka tämä vainaja meille antoi, kun hän näkyväisen maailman jätti, tuo mies, jolle Jumala oli antanut korkeammat lahjat kuin yhdellekään maallikolle näillä seuduin tähän asti, kestävän ja kantavan hengen ja ominaisuuden, siitä olisi meillä äärettömän paljon opittavaa.

Juho Malkamäki