Kirjoittaja Aihe: Mitä on armo?  (Luettu 25613 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa malla

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 15518
Vs: Mitä on armo?
« Vastaus #60 : 15.01.14 - klo:14:50 »
Seppä Högmanilla oli hyvä neuvo Paavolle aikanaan.

"Jeesuksen Kristuksen sisällinen tunteminen"

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10406
Vs: Mitä on armo?
« Vastaus #61 : 15.01.14 - klo:14:58 »
 
   ^^ Odottaminen on myös keskeistä herännäisyydessä. Sitäkin voi viäntee ja kiäntee. Sitten tulee mieleeni Paavon sanat vilosohveista ja pottuhalameesta. Tämän kirjoitettuani pitäisi ruveta itse ajattelemaan. En kehtoo.



 Tavatessaan Snellmanin Iisalmen pappilassa Ruotsalainen tokaisi tälle Hegelin filosofiaan innostuneelle ajattelijalle: ”Työ philosphit teette saman selevän Raamatusta ko sika pottuhalmeesta." http://www.jukkajoutsi.com/nilsia.html


Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Mitä on armo?
« Vastaus #62 : 15.01.14 - klo:15:13 »
Paavo on tainnut välillä ylilyödä noissa oppineiden ihmisten vastaisissa lausunnoissaan.
Välillä varmaan osunut täysin oikeaankin.
EN tiedä.
Ihmetyttää kuitenkin se kerta, jolloin Paavo kohteli kaltoin Roseniusta.
Roseniuksella oli varmaan liian hienot vaatteet vai mikä lie pohjimmainen syy.
NO, eivät kaikki kyllä pitäneet Paavon suhteutumisesta Roseniukseen siellä Espoossa olleissa häissä.
Itse olen lukenut ja kuulllut Roseniuksen tekstejä ja saanut niistä paljon.
Hyvin mielestäni osaa Rosenius avata armon salaisuuksia.
Vaikutuksen minuun on tehnyt myös Roseniuksen sovitteleva asenne. Hyvä vastapaino Lutherin ja Paavon hyökkäävälle asenteelle.
Asian kuin asian voi monesti kertoa kiltistikin.

Benkku

  • Vieras
Vs: Mitä on armo?
« Vastaus #63 : 15.01.14 - klo:15:19 »
Paavo on tainnut välillä ylilyödä noissa oppineiden ihmisten vastaisissa lausunnoissaan.

Sitä on liikkeellä, vähän joka pirtissä.  :icon_wink:

Poissa Mirjami

  • "Silmäisi eteen, Jeesus..."
  • Viestejä: 100
Vs: Mitä on armo?
« Vastaus #64 : 15.01.14 - klo:22:22 »
Kiitos karjalaisenkyösti kirjavinkkauksesta!

PekkaV, mielenkiintoista kun mainitsit tuon että odottaminen on keskeistä herännäisyydessä. Tuotakin asiaa olen pyöritellyt mielessäni. Miettii, miettii, on ymmärtävinään, sitten ote taas luiskahtaa. Kyllä mää niin toivon ja odotan sitä päivää, että jokun körtin kanssa, jolla on aikaa jutella, niin saisin kysyä ja saisin myös vastauksia. Mää olen nimittäin tällä palstalla jäänyt usein suu auki ihmettelemään, että taas kerran ohitetaan asia, mistä olisin halunnut jutella. Kukaan ei kommetoi, ketään ei ilmeisesti edes kiinnosta nähdä sitä puolta, että ei ne asiat nyt noin vain aukene. Enkä puhu nyt minun suhteestani Jumalaan vaan herännäisyyden piirissä olevista käytänteistä tai käsityksistä.

Poissa vn

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21732
Vs: Mitä on armo?
« Vastaus #65 : 15.01.14 - klo:22:51 »
Joo, vähän on samanlaiset kokemukset.
Aika vähissä on pitkät rakentavat keskustelut myönteisessä ja rakkaudellisessa hengessä.
Yleensä vaan jätetään vastaamatta ja kommentoimatta, rohkaisun ja lohdutuksen sana on vähissä.
Toki näin kyllä välillä on...Ja usein myös niin että ymmärtämättömyys ja suvaitsemattomuus löytyy itsestäni.
Joukkoon rakastamisesta ja armollisuudesta puhutaan...tehkäämme siitä täyttä totta.
Kunpa saisi olla Jumalan rakkauden innostamia...hyväksyen sen että Jumala hyväksyy ja rakastaa meitä
puutteinemme ja vikoinemme..
Saamme katsoa Kristukseen, kiittää häntä pelastuksestamme, elämän tiestä, johdatuksesta.
Armollisuutta ystävät itseämme ja toisiamme kohtaan...jokainen saamme lyöntejä ihan riittoisasti muutenkin.

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10406
Vs: Mitä on armo?
« Vastaus #66 : 16.01.14 - klo:04:35 »


 ... puutteinemme ja vikoinemme.. ...




Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10406
Vs: Mitä on armo?
« Vastaus #67 : 16.01.14 - klo:04:53 »
...

   Paavolle oli olemassa kahdenlaisia kristittyjä: petollisia ja oikeita kristittyjä. Molemmat olivat lähteneet liikkeelle samalla tavalla. Molemmat olivat löytäneet ensimmäisen vanhurskauden, löytäneet Jumalan ja "lasten ruuan". Sitten kun alkuinto ja kokemus laimenee tulee eteen valinnan paikka.

Petollinen kristitty etsii yhä sitä alkukokemusta, ylläpitää sen mukaisia "iloisia" rituaaleja, sitä herätystä, joka alussa oli, vaikka sydän ei enää ole mukana. Ulkoinen ei vastaa sisäistä, toisin kuin alussa. Oikea kristitty suostuu tässä kapean portin tilanteessa olemaan rehellinen, kaipaamaan ja ikävöimään Jumalaa, odottamaan Jumalan vihan alla, kunnes saa armon. Oikea kristitty joutuu luopumaan kaikesta omasta yrittämisestä (oli se rukousta, Raamatun lukua tai parannuksen tekoa).

...

http://teologiaa.wordpress.com/2008/07/07/


« Viimeksi muokattu: 16.01.14 - klo:04:57 kirjoittanut PekkaV »
Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33833
Vs: Mitä on armo?
« Vastaus #68 : 16.01.14 - klo:10:04 »
Mikäli olen oppinut tuntemaan heränneitä näiden vajaan seitsemän vuoden aikana, olen oivaltanut ettei körttiläinen ala sielunhoitajaksi mielellään sillä se on vain ammatti-auttajien, ja ennen muuta pelastettavan ja Vapahtajan kahdenkeskinen asia. Rinnallakulkijoina arjessa, siinä on meidän tehtävä. Mutta ei lyöttäydytä, eikä ripustauduta muuhun kuin Sanaan ja sakramentteihin.

Sellaisille toisista suunnista ( olin itsekin ) tulijoille voi olla alkuun vaikea hyväksyä tätä karua tapaa olla vaitonaisena uskonsa kanssa, ja etenkin olla koskematta naapurin uskon asioihin. Yleisesti vain puhutaan, ja päälle veisataan. Minulle tämä koitui helpotukseksi. Ja rikkaudeksi omaan kahdenkeskiseen Jumala-suhteeseeni. Tässäkin on tietty viisaus, armonvilahdus.
Tämä ei tarkoita sitä ettemme muistaisi toinen toisiamme rukouksin ja kannustavin tervehdyksin. :039:
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Mitä on armo?
« Vastaus #69 : 16.01.14 - klo:18:37 »
Viimeaikoina olen oppinut, että on olemassa myös "huonon omantunnon armo", eli jatkuva ja loputon huono/yliherkkä/sairas omatunto voi olla Jumalan armoa.
Se ei automaattisesti aina sitä toki voi olla, mutta joissain tapauksissa se voi sitä olla.
Ajattelen niin, että jos huono omatunto saa ihmistä hapuilemaan ja etsimään Kristusta, tällöin se on armoa, jos taasen ei johda hapuilemiseen, se saattaa olla kirous.
Tämänkin asian oppimiseen meni muutamia kymmeniä vuosia.
Huono omatunto ikään kuin pakottaa ihmistä Jumalan puoleen samalla tapaa, kuin nuotiossa seisova ihminen pyrkii nuotiosta pois.

Näin itse näen asiaa ja ymmärrän ihmisiä, jotka eivät voi ajatella asiasta kanssani samalla tavalla.

Benkku

  • Vieras
Vs: Mitä on armo?
« Vastaus #70 : 16.01.14 - klo:18:47 »
Viimeaikoina olen oppinut, että on olemassa myös "huonon omantunnon armo"...

Eiköhän omatunto ole omatunto, niin hyvässä kuin pahassa. Minusta turhaa pilkot asioita.

Näin itse näen asiaa ja ymmärrän ihmisiä, jotka eivät voi ajatella asiasta kanssani samalla tavalla.

Pitäisikö ajatella, minusta ei. Vai haluatko olla "pukki kaalimaalla".

Poissa malla

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 15518
Vs: Mitä on armo?
« Vastaus #71 : 16.01.14 - klo:18:58 »
Jumalan armo ja anteeksiantamus on jotain niin hyvää ettei sitä oikein kyllä tajua.
Jumalan täydellinen lahja.
Joskus vaan ihmettelen sitä hyvyyttä.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33833
Vs: Mitä on armo?
« Vastaus #72 : 16.01.14 - klo:19:06 »
Anteeksisaaminen. Vapaus. Rakkaus.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa vn

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21732
Vs: Mitä on armo?
« Vastaus #73 : 16.01.14 - klo:19:56 »
Joskus näköjään nousee hassujakin ajatuksia mieleeni... :icon_eek:

Jäin miettimään mitä ovat "huono omatunto" ja "hyvä omatunto"?

Huono omatunto = syyllisyyden tunne synnistä...onko myös itsensä aliarvioimista, mollaamista yms.?

Hyvä omatunto = ????...onko myös ylpeyttä, itseriittoisuutta, omahyväisyyttä, onnistumisen riemua?

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Vs: Mitä on armo?
« Vastaus #74 : 16.01.14 - klo:20:41 »
Joskus näköjään nousee hassujakin ajatuksia mieleeni... :icon_eek:

Jäin miettimään mitä ovat "huono omatunto" ja "hyvä omatunto"?

Huono omatunto = syyllisyyden tunne synnistä...onko myös itsensä aliarvioimista, mollaamista yms.?

Hyvä omatunto = ????...onko myös ylpeyttä, itseriittoisuutta, omahyväisyyttä, onnistumisen riemua?


Jos näen jonkun ihmisen avun tarpeessa enkä auta, vaikka voisin, niin siitä tulee (toivottavasti) huono omatunto.

Olen innoissani menossa uimaan, mutta kohtaan matkalla ihmisen, joka tarvitsee apua. Jätän uimisen ja autan häntä. Siitä tulee hyvä omatunto ja saa tulla. Se ei ole ylpeyttä.
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.