Kirjoittaja Aihe: Itsetunnosta...  (Luettu 40963 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Leena

• ystäväkansaa
Vs: Itsetunnosta...
« Vastaus #45 : 11.06.10 - klo:10:03 »
Kyse on nimenomaan itsetunnosta. Ei ihan aina sinusta. Eräs itsetunnon peruskysymyksistä kun on se minkä Jampe tuolla edellä otti puheeksi: Ei voi ruveta kynnysmatoksi. Ei voi niin. Eikä se oikein ole hyväksikään, ei kenellekään.  Siitä lähtyee liikkeelle sadomasokistinen peli, ja jos huvittaa tietää niin omaa työpaikkaani minä lähinnä ajattelin nyt.  

Mtta milloin jo kyykytetään toisia koska minähän saan olla oma itseni, muuten minä ihan katoan maailmankartalta?

Jos nyt sattumoisin sinä olisit joskus niin kirjoittanutkin -- muuta tuosta ei oikein voi päätellä -- niin et ole kuule ainoa jonka suusta se on kuultu tai kynänjäljistä tavattu, joten rauhoitu nyt. hyvä ihminen. Maailmassa on muitakin kuin sinä! Ehkä peräti ajankohtaisempia ja oman elämän kannalta vähän tärkeämpiä ihmisiä.

Mikä riivattu sinua vaivaa, kun suhteutat joka sanan itseesi? Ei aina ole puhe Benkku Suuresta!
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

santtu-62

• Vieras
« Vastaus #46 : 11.06.10 - klo:11:38 »
Kyse on nimenomaan itsetunnosta.
Aivan, mutta jos katsoo Sinun... :eusa_silenced:

Lainaus
Mikä riivattu sinua vaivaa, kun suhteutat joka sanan itseesi? Ei aina ole puhe Benkku Suuresta!

Nyt ei ole todellakaan kyse Herra.B tai Benkusta eikä Benkku Suurestakaa.
Katsoisin kyllä että on enemminkin "aikuisten oikeesti" puhe ihan kokonaisvaltaisesti muistakin ihmisistä.

Tällä hetkellä minua ei riivaa mikään.
Toiseksi jos nyt haluat olla keskustelualueen "terapeutti".
Noudatan neuvoasi ja hyppään yli :icon_wink:

ps. kiitos muuten yksityisviestistäsi, mutta seuraavan kerran voisitko jättää pois ihmisen anatomian käsittelyn vähän vähemmälle.
Joten hyvää kesää ja voimia Sinulle.

Benkku   :icon_cool:
« Viimeksi muokattu: 11.06.10 - klo:11:42 kirjoittanut Benkku »

Poissa Leena

• ystäväkansaa
« Vastaus #47 : 11.06.10 - klo:12:48 »
Ibsenin Peer Gyntin perustarina on itsetunnon perustarinoista eräs parhaita.  Aikanaan Hesan Kaupunginteatterin neljä vuotta pyörinyt versio oli vielä siitä hyvin tehty, näkikö kukaan? Peer miettii halki elämänsä, kumpi olisi todempaa: "Ole oma itsesi" vai "ole itse itsellesi kylliksi". Jos ja kun ihminen aivan täysillä ja toisia huomioimatta "on oma itsensä" hän itse asiassa joutuu olemaankin itse itselleen kylliksi -- kukaan ei pitkän päälle kestä häntä.

Tämä on näitä varmaan monenkin työyhteisön ongelmia - ennen luulin että vain naisten ja vain terveydenhuollon, mutta eipä taida olla niin. Ensin ollaan varmuuden vuoksi niin että jokaiselle ilmenee: minähän en ole kynnysmatto. Sitten toiset joutuvat hiukka rajaamaan -- ja seuraa itkn tyrskettä ja märsytään että minähän vain olin oma itseni!

Siinä sitä on ihminen neuvoton. Mitäs tuohon oikeastaan voi vastata?
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Leena

• ystäväkansaa
« Vastaus #48 : 11.06.10 - klo:12:51 »
Toiseksi jos nyt haluat olla keskustelualueen "terapeutti".
Noudatan neuvoasi ja hyppään yli :icon_wink:

Taitaa todella olla viisasta. En minä viitsi enää yrittää. Jos kirjoitan että tasan miksikään taputtelutädiksi en rupea kun alkaa muutenkin olla sarjassamme EVVK, ja että pidin sinusta, niin mitäs siitä sen enempää.

Samat sinne, kaikin tavoin.

Hop - sammakko loikkaa.

Poissa vaivattu sielu

• ystäväkansaa
« Vastaus #49 : 11.06.10 - klo:16:15 »
http://koti.mbnet.fi/lanivala/Mua%20pida.jpg

Sionin Wirret 1836, numero 24, kymmenes säkeistö.

Toivottavasti ei koeta hurskasteluksi.
Murtunutta ruokoa hän ei muserra, lampun hiipuvaa liekkiä hän ei sammuta. Tinkimättä hän toteuttaa oikeuden.

Poissa Leena

• ystäväkansaa
« Vastaus #50 : 11.06.10 - klo:16:39 »

Toivottavasti ei koeta hurskasteluksi.
Ei koeta muttei myöskään löydetä luettavaksi kun niitä ei ole nykyversiossa noin montaa. Jostakin syystä tämä masiina ei näytä kuin osan muutamasta rivistä.

Poissa Pirska

• ystäväkansaa
  • Vihaaja
« Vastaus #51 : 11.06.10 - klo:22:50 »
"Mua pidä kiinni ristis all', etten saa sieltä juosta, Ja Siionin mua kukkulall' armosa ulosnosta: Unn (Ann?) minun olla yhden niist', Joist' ilos näet, syntisist, Joist' ravituxi tulet."

Huh huh, tulikohan Vaivatun Sielun virrestä sinne päinkään oikein tämä kirjoitus. Tulipa tässä vain mieleen, että on ihan käytännöllistä, että näitä veisuuastioita välillä uudistetaan. Ei sillä, ihan mielenkiintoista on tutkia näitäkin vanhoja versioita.
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

Poissa vaivattu sielu

• ystäväkansaa
« Vastaus #52 : 12.06.10 - klo:14:20 »

Itsetunto on oman itsensä hyväksymistä ja omiin mahdollisuuksiin uskomista. Itsetuntoa voi myös ylläpitää rukouksessa erästä virrensäkeistöä myötäillen. Hyvä itsetunto saa ihmisen kaipaamaan muutakin kuin yksin maallista hyvää.

Mua rakastuta ristihin, Jot' en saa pakoon juosta, Ja kukkulalle Siionin Mun toivon' silmä nosta! Tee minut niistä yhdeksi, Jotk' ovat sulle iloksi Ja taivaan enkeleille!
Siionin Virret 1960, 22: yhdeksäs säkeistö.

Minulle risti rakkaaksi Tee, etten pakoon juokse. Taluta, ohjaa kulkuni Siionin vuoren luokse. Mua auta ahdingoissa maan Iloa sulle tuottamaan Ja taivaan enkeleille.
Siionin Virret 1996, 145: kuudes säkeistö.

Johan Kahl

Paras ja koskettavin rukous, joka on tullut minua vastaan. Senkin tähden yhä uudelleen ja uudelleen rohkenen tuoda tämän virrensäkeistön esille. Sisältöön on tullut muutoksia, mutta silti se on säilynyt yhä elävänä ja koskettavana.
Murtunutta ruokoa hän ei muserra, lampun hiipuvaa liekkiä hän ei sammuta. Tinkimättä hän toteuttaa oikeuden.

Poissa Leena

• ystäväkansaa
« Vastaus #53 : 12.06.10 - klo:16:06 »
Onkin hyvä. Tiedätkö, Vaivattu Sielu, mitä tämä itselleni tuo mieleen? Se, joka jaksaisi rukoilla noin, ei voisi heittäytyä sadistiksi.
Sadismi, sehän on hyvin lähellä jo aika lailla loppuun vietyä mielen kehitystä, sillä aito sadisti ymmärtää toisen mielenliikkeet ja sen tähden osaa loukata. Sadistin itsetunto on useimmiten kiinni jossakin mitä ryhmä lupaa - ja aika usein ryhmä lupaa vaikka kansanmurhan.

Jos ryhmä jostakin hyvin ihmeellisestä syystä jaksaa yhdessä rukoilla noin, käy sadistinen ja sadismiin pohjautuva itsetunnon pönkitys lopulta mahdottomaksi. Tuo on yksinkertaisesti liian suuri asia - ei ole aikaa pälyillä ympärilleen. Enintään etsii tukea toisista, joistakuista jotka kenties ovat löytäneet jo tuon, ja pyytää: Auttakaa vähän, vaikka niin että pyydätte noin minunkin puolestani. En tiedä toista tietä edes terveyteen. Voinko hyvin täällä - yksi lysti. Se on vielä jotakin muuta kuin se terveys jota kannattaa tavoitella. Se ottaa huomioon toiset.

Tätä usein manailen kun mietin sitä, että tämä puoli ja tarve ihmisen hoitamisessa jää nyt sitten kokonaan syrjään kun niin kerran on keksitty päättää. Ja sanon senkin ihan suoraan, että kenenkään Leenan ajatuksiin Bonhoefferista ei todella kannata perehtyä -- se Leena yritti pärjätä ilman tätä rukousta, jonka DB olisi rukoillut muitta mutkitta, ja sillä tavalla teki oikeastaan postuumin murhan.

Poissa Riitta-mummi

• ystäväkansaa
« Vastaus #54 : 12.06.10 - klo:16:42 »
Tietämättäni, tajuamattani olen saanut rauhan itseni kanssa juuri vaivatun sielun sanoin hyväksymällä itseni.
Ihmiset jotka tuntevat minut pitävät minua vahvana, itsetuntoisena ja itsekeskeisenä. En tiedä. Tiedän vain ettei tällaisena ole hyväksytty eikä ole ollut helppo elämä. Paljolti kaikki näennäinen on vain heikkouksien peittelemisen osaamista.
Vähä vähältä on elämä ja usko opettanut olemaan vähemmällä. Luopuminen ja hiljeneminen on tehnyt hyvää. Sisäinen minäni on silti se sama intomieli ja liukaskieli, olen Paavon heimoa ja siksi myös Paavon virsi SV 282 on omani.

http://www.h-y.fi/sv/sv_281-290.html#282
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa seppos

• Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
    • http://www.samila.1g.fi
« Vastaus #55 : 12.06.10 - klo:17:08 »
Itsetunto on oman itsensä hyväksymistä ja omiin mahdollisuuksiin uskomista. Itsetuntoa voi myös ylläpitää rukouksessa erästä virrensäkeistöä myötäillen. Hyvä itsetunto saa ihmisen kaipaamaan muutakin kuin yksin maallista hyvää.

Mua rakastuta ristihin, Jot' en saa pakoon juosta, Ja kukkulalle Siionin Mun toivon' silmä nosta! Tee minut niistä yhdeksi, Jotk' ovat sulle iloksi Ja taivaan enkeleille!
Siionin Virret 1960, 22: yhdeksäs säkeistö.

Minulle risti rakkaaksi Tee, etten pakoon juokse. Taluta, ohjaa kulkuni Siionin vuoren luokse. Mua auta ahdingoissa maan Iloa sulle tuottamaan Ja taivaan enkeleille.
Siionin Virret 1996, 145: kuudes säkeistö.

Johan Kahl

Paras ja koskettavin rukous, joka on tullut minua vastaan. Senkin tähden yhä uudelleen ja uudelleen rohkenen tuoda tämän virrensäkeistön esille. Sisältöön on tullut muutoksia, mutta silti se on säilynyt yhä elävänä ja koskettavana.

Edellisessä painoksessa 1828 sama säkeistö kuuluu

Mua pidä kiinni ristis all' Etten saa sieltä juosta, Ja Sionin mua kukkulal' Armosta ylösnosta: Ann' minun yhden niist', Joist' ilos näet, syndisist', Joist rawituksi tulet*).
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

santtu-62

• Vieras
« Vastaus #56 : 12.06.10 - klo:18:56 »
Joku sanoi kerran että körttiläinen itsetunto on todella huono.
Pikkusiskonikin on ihmetellyt kun virsissä veisataan kokoajan kuinka ihminen on kurja syntinen, huono ja paha, mutta toisaalta pitäisi uskoa itseensä ja omata hyvä itsetunto että pärjää maailmassa. Oon aikoinaan rypenyt tosi kovassa synnintunnossa ja tunsin itseni todelliseksi maan matoseksi kauan. Nykyään yritän uskoa ja luottaa itseeni, pitää itseäni enemmän arvossa, tykätä itsestäni. Eikö Jumalakin meitä rakasta ja Hän on luonut meidät joten miten voisimmekaan olla jotain kauhean ala-arvoista

Itsetunto on tunnetta, että olen hyvä Benkku
Itsetuntoa on se, kuinka paljon hyviä ominaisuuksia minä näe itse itsessäni.
Itsetunto on hyvä silloin kun minun minäkäsityksessä on voitolla positiiviset ominaisuudet.
Minun itsetunnon minäkuva on ”totuudenmukainen”. Hyvien ominaisuuksien lisäksi minä havaitsen ja tiedän heikkouteni.
Heikkouksien ja puutteiden myöntäminen ei romuta minun itseluottamusta.
Heikkouksien myöntäminen ei tarkoita niiden hyväksymistä siten, että niillä voisin selitellä huonoa käytöstäni.
Hyvä itsetunto tarkoittaa minun rehellisyyttä huonojenkin ominaisuuksieni suhteen, ilman , että niiden toteaminen vie minulta itsekunnioitusta.

Itsetunto on itseluottamusta ja itseni arvostamista
Itsetuntoa voidaan nimittää myös itsearvostukseksi, eli en anna esim. loukata itseäni vaan puolustan itseäni ja pidän kiinni oikeuksistani.
Itsearvostusta on kyky että olen myös tyytyväinen omiin suorituksiini.
Itsevarmuutta on vaikkapa se, paljonko uskon voivani ratkaisuillani vaikuttaa elämääni tai miten varma olen kyvyistäni hallita vastaan tulevia asioita ja ongelmia.
Itsevarmuutta on se, etten aina jää miettimään ja katumaan tekemiäni ratkaisuja.
Itseluottamusta on sekin, että uskallan asettaa korkeitakin vaatimuksia itselleni ja ottaa haasteita vastaan.

Itsetunto on oman elämäni näkemistä arvokkaana ja ainutkertaisena
Hyvään itsetuntooni kuuluu nähdä että oma elämäni ainutkertaisena ja että ymmärrän olevani tärkeä sinänsä, tarvitsematta erityisiin suorituksiin tai onnistumisien sitä osoittamaan.
Ajatus oman elämäni tärkeydestä ja ainutkertaisuudesta perustuu sisäiseen itsearvostukseeni ja tunteeseeni, että elämä, jota elän, on OMA elämäni ja siksi tärkeä.
Elämäni arvo ei tule muiden antamasta arvostuksesta.
Näen oman arvoni ja osaamiseni, mutta se ei ole sitä harhaa, että olen ainoa, joka osaa, tai että olen ainoa jota tulee arvostaa.
Ei ole olemassa yhtään menestyksekkään ja onnistuneen elämän mallia, näin ollen joudun arvioissa luottamaan omiin tunteisiini.
Koska itsetuntoni on minun sisällä oleva tunne, se ei ole selitettävissä niillä tapahtumilla tai ominaisuuksilla, joita te näette.
Tyytyväisyys itseeni – ilman että sitä voisi perustella aikaansaannoksilla -  vaatii itseltäni paljon.

Itsetunto määritellään itseluottamukseksi ja itsensä arvostamiseksi

:icon_cool:

Poissa Riitta-mummi

• ystäväkansaa
« Vastaus #57 : 12.06.10 - klo:19:11 »
Hienoa Benkku. Rohkaiseva ja lohduttava on näkemyksesi. Käsivi oppikirjaan tällaisenaan. :039:

santtu-62

• Vieras
« Vastaus #58 : 12.06.10 - klo:19:12 »
Kun tehdään jako lutherilaisittain niin ihmisen on niin p..........n olematonta suhteessa pelastuksen asioihin. Mutta ihminen kädet hihan suut yhteen käärittyinä hän tekee rakkauden töitä sukulaisilleen, omaisilleen, ystävilleen tai jopa vihulaisilleekin.
Itsetunto on itsenäisyyttä oman elämäni ratkaisuissa ja riippumattomuutta muiden mielipiteistä.

Itsenäisyyden ja itsetunnon välillä on yhteys.
Itsetunto on epäonnistumisten ja pettymysten sietämistä.
Se, että tekee jonkin asian huonosti, ei tarkoita, että itse on huono.
Ja lopuksi…
Hyvä itsetunto auttaa myös tulkitsemaan ympäristöään oikein ja näkemään , että pettymyksiä on kaikkien ihmisten elämässä.

Poissa Riitta-mummi

• ystäväkansaa
« Vastaus #59 : 12.06.10 - klo:19:21 »
Joo, näin on. Kylläpä nyt Benkulta irtoaa!