Herättäjäjuhlilla ihmetytti niin monen naisen puheenvuorot. Oli lapsista ja ympäristön saastumisesta ja ties mistä tärkeästä asiasta, kuin myös tietysti hengellisistä.
Ihmetyttivätkö naisten puheenvuoroissa lapsista ja ympäristöstä puhuminen vai niin monen naisen puheenvuorot ylipäätään?
Raamattua voidaan tulkita niin monin tavoin, itse en ole mikään teologi, mutta sen valossa mitä olen kristinuskosta ymmärtänyt, pidän miehen korottamista ainoaksi seurakunnan paimeneksi patriarkallisten perinteiden aiheuttamana.
Jaa. Varmaankin on totta että monen jyrkkään suhtautumiseen vaikuttaa patriarkaalinen perinne, mutta minulla lähinnä se että minusta se on enempi roolikysymys. Seurakuntaperhe ja siinä Isä ja isän ei tulisi olla äiti.
Tajuan kyllä erilaisetkin näkemykset, mutta ihmettelen miksi naiset siihen virkaan haluavat? Ei kai siinä ole joku naisen näyttämisen halu, että kyllä nainenkin pystyy??
Kun minusta siitä ei ole kysymys, sillä monesti tai useammin naiset ovat viisaampia kuin miehet. Kait sitä Isä pystyy olemaan äitinäkin joskus, mutta Raamatun mukaan meillä on erilaiset roolit ja naisen rooli ei ole olla seurakunnasa Isänä.
No en halua tästä riitaa ja kun en ole vielä tajunnut koko körttifilosofiaa ja vasta tutustumassa siihen haluan ensin katella ja kuunnella ja lukea perusteluitanne ja ajattelutapaanne, mikä on aika uutta minulle.
Niistä puheista kyllä oudoksutti naisten puhujamäärä kait siksi, että ne olivat niin erilaisia mihin on tottunut kuullessaan saarnoja.
Tuntui että taas tulee niin erilaisista aiheista puhetta ja siksi se korostui. Siis että nainen oli äänessä.
Miesten saarnat olivat aikalailla eriaiheista, mutta ihan hyvä kun molempien puheita kuuli.
Sitten joku kirjoitti kun ihmettelin miksi ei ollut rukousta Lauantaina ollenkaan, että ne virret olivat rukousta.
Sekin on mulle ihan uutta että silleen voi rukoilla.
Siis anteeksi nyt jos loukkaa kirjoitukseni. tässä nyt ollaan ihan alkutaipaleilla tutkimassa körttien ajattelutapaa ja muuta.
Paavo Ruotsalaisen elämänkertakin on ihan alkuluvuissa menoissa.
Tosta politikoinnista kirkonpiirissä vielä.
Yksi syy mikä sai aikoinaan mut hermostumaan kirkkoon oli juuri se kun siellä voi valtaa pitää joku jolla ei ole muuta kuin ammatinharjoittaminen ilman mitään uskonvakaumusta tai vastaavaa. Siksi tässä tiedustelinkin Raamatun asemaa körteillä.
Tietysti kukaan ei voi toisen uskoa nähdä. Sydämenusko on sydämenusko.