Kirjoittaja Aihe: Sleyn tilaisuuksiin turha mennä...  (Luettu 37766 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa llwyd

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 766
    • http://stockholmslender.blogspot.com/
Sleyn tilaisuuksiin turha mennä...
« Vastaus #45 : 14.07.07 - klo:20:16 »
Minustakin kysymys on lähinnä tästä käytännön yhteistyöstä: voi ajatella mitä haluaa, saarnatakin, mutta jos asia on niin polttava, että sen takia täytyy boikotoida ja boikotoimalla haavoittaa työtään tekevää ihmistä, niin on toki parempi vaihtaa yhteisöä. Tästä ei voida tinkiä, eikä asia ole edes mitenkään ihmeellinen. SLEY:n keskushallinnon asiat eivät suuresti kiinnosta sinänsä, outo ideologinen politbyroo siellä tuntuu hallitsevan, vähän kuin SRK:ssakin - mutta jotenkin olen aina suhtautunut itse evankeliseen kansanliikkeeseen hyvin positiivisesti, eivätkä nämä asiat tunnu liikettä ruohonjuuritasolla niin kauheasti vaivaavan. Joskin ehkä tämä uusi käänne, uusi jyrkkyys liikkeen johdossa tuo tähän muutoksen. Toivottavasti ei. Herännäisyyden kanta asiaan on ollut täysin johdonmukainen, ei tässä ole mitään syytä ruveta toisia tuomitsemaan tai elämöimään, mutta täällä naispapit ovat täysin samassa asemassa kuin miespapitkin - toivottavasti vanha matalakirkollisuuskin pysyy vahvana, koko virka on viime aikoina ollut nousemassa suorastaan katolilaisiin korkeuksiin.
Opeta tälläisena luoksesi tulemaan

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8612
Re: Pappi Isä Paimen?
« Vastaus #46 : 14.07.07 - klo:21:33 »
Lainaus käyttäjältä: "Laura"
Lainaus käyttäjältä: "Viisveisaaja"
Herättäjäjuhlilla ihmetytti niin monen naisen puheenvuorot. Oli lapsista ja ympäristön saastumisesta ja ties mistä tärkeästä asiasta, kuin myös tietysti hengellisistä.


Ihmetyttivätkö naisten puheenvuoroissa lapsista ja ympäristöstä puhuminen vai niin monen naisen puheenvuorot ylipäätään?

Raamattua voidaan tulkita niin monin tavoin, itse en ole mikään teologi, mutta sen valossa mitä olen kristinuskosta ymmärtänyt, pidän miehen korottamista ainoaksi seurakunnan paimeneksi patriarkallisten perinteiden aiheuttamana.


Jaa. Varmaankin on totta että monen jyrkkään suhtautumiseen vaikuttaa patriarkaalinen perinne, mutta minulla lähinnä se että minusta se on enempi roolikysymys. Seurakuntaperhe ja siinä Isä ja isän ei tulisi olla äiti.

Tajuan kyllä erilaisetkin näkemykset, mutta ihmettelen miksi naiset siihen virkaan haluavat? Ei kai siinä ole joku naisen näyttämisen halu, että kyllä nainenkin pystyy??
 Kun minusta siitä ei ole kysymys, sillä monesti tai useammin naiset ovat viisaampia kuin miehet. Kait sitä Isä pystyy olemaan äitinäkin joskus, mutta Raamatun mukaan meillä on erilaiset roolit ja naisen rooli ei ole olla seurakunnasa Isänä.
 No en halua tästä riitaa ja kun en ole vielä tajunnut koko körttifilosofiaa ja vasta tutustumassa siihen haluan ensin katella ja kuunnella ja lukea perusteluitanne ja ajattelutapaanne, mikä on aika uutta minulle.

Niistä puheista kyllä oudoksutti naisten puhujamäärä kait siksi, että ne olivat niin erilaisia mihin on tottunut kuullessaan saarnoja.
 Tuntui että taas tulee niin erilaisista aiheista puhetta ja siksi se korostui. Siis että nainen oli äänessä.
 Miesten saarnat olivat aikalailla eriaiheista, mutta ihan hyvä kun molempien puheita kuuli.

Sitten joku kirjoitti kun ihmettelin miksi ei ollut rukousta Lauantaina ollenkaan, että ne virret olivat rukousta.
 Sekin on mulle ihan uutta että silleen voi rukoilla.

Siis anteeksi nyt jos loukkaa kirjoitukseni. tässä nyt ollaan ihan alkutaipaleilla tutkimassa körttien ajattelutapaa ja muuta.
Paavo Ruotsalaisen elämänkertakin on ihan alkuluvuissa menoissa.

Tosta politikoinnista kirkonpiirissä vielä.
Yksi syy mikä sai aikoinaan mut hermostumaan kirkkoon oli juuri se kun siellä voi valtaa pitää joku jolla ei ole muuta kuin ammatinharjoittaminen ilman mitään uskonvakaumusta tai vastaavaa. Siksi tässä tiedustelinkin Raamatun asemaa körteillä.

Tietysti kukaan ei voi toisen uskoa nähdä. Sydämenusko on sydämenusko.
Kaikki valta tekoälylle!

Poissa Progressor

  • Päättää jatkaa matkaansa Sotkamoon
  • Viestejä: 400
Re: Pappi Isä Paimen?
« Vastaus #47 : 14.07.07 - klo:22:31 »
Lainaus käyttäjältä: "Viisveisaaja"
Varmaankin on totta että monen jyrkkään suhtautumiseen vaikuttaa patriarkaalinen perinne, mutta minulla lähinnä se että minusta se on enempi roolikysymys. Seurakuntaperhe ja siinä Isä ja isän ei tulisi olla äiti.

Tajuan kyllä erilaisetkin näkemykset, mutta ihmettelen miksi naiset siihen virkaan haluavat? Ei kai siinä ole joku naisen näyttämisen halu, että kyllä nainenkin pystyy??
 Kun minusta siitä ei ole kysymys, sillä monesti tai useammin naiset ovat viisaampia kuin miehet. Kait sitä Isä pystyy olemaan äitinäkin joskus, mutta Raamatun mukaan meillä on erilaiset roolit ja naisen rooli ei ole olla seurakunnasa Isänä.


Jotkut muista herätysliikkeistä tulleet ovat muistaakseni aiemminkin esittäneet täällä vähän samanlaisia ajatuksia. Minusta tuollaiset perustelut naispappeuden vastustamiseen ovat kovin epämääräisiä.

Minä en pysty havaitsemaan naisen ja miehen saarnassa mitään eroa. En keksi mitään syytä, miksi naisen antama hengellinen opetus olisi jotenkin huonompaa kuin miehen. Jos meillä on nainen, joka osaa ja haluaa puhua ja opettaa seurakunnassa, niin miksi ihmeessä se pitäisi estää? Raamatussa asialle ei esitetä mielestäni oikein mitään järkevää perustetta. Yleisesti ottaen pidän Raamattua hyvänä ohjenuorana, mutta jotkin tällaiset kohdat tuntuvat minusta epäoleellisilta ja suorastaan järjenvastaisilta, anteeksi vain. Niissä turvaudun mieluummin omaan harkintaani.

Mainittakoon, että en ole körtti syntyjäni, mutta ilmeisen hyvää vauhtia taidan olla sellaiseksi päätymässä.

Poissa Laura

  • Muistelee sepän sanoja: Vain yksi...
  • Viestejä: 354
Re: Pappi Isä Paimen?
« Vastaus #48 : 15.07.07 - klo:11:05 »
Lainaus käyttäjältä: "Viisveisaaja"

Tajuan kyllä erilaisetkin näkemykset, mutta ihmettelen miksi naiset siihen virkaan haluavat? Ei kai siinä ole joku naisen näyttämisen halu, että kyllä nainenkin pystyy??


Tuskin. Uskoisin että naiset haluavat opiskella teologiaa ihan samoista syistä kuin miehetkin ja näin ollen päätyvät pappisvirkaan. Jotenkin kuvaavaa, että miehen hakeutuessa ns. perinteisiin naisten ammatteihin tuskin kukaan epäilee, että taustalla olisi joku miehen näyttämisen halu.

Olen samaa mieltä Progressorin kanssa, että tämän kaltaiset perustelut ovat toden tosiaan jokseenkin epämääräisiä.

Mutta, vaikka asia tosiaan nostattaa tunteita minunkin puolellani, en halua minäkään ruveta riitelemään, meillä on molemmilla omat mielipiteemme. En tiedä löytyykö täältä foorumilta mitään selvää Körttifilosofiaa, enemmänkin erinäisten yksilöiden ajatuksia.

Poissa An-na

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 857
Sleyn tilaisuuksiin turha mennä...
« Vastaus #49 : 15.07.07 - klo:12:03 »
Minä en ole ikinä edes ajatellut, että olisi joitain naispuhujia tai miespuhujia. Herättäjäjuhlilla ja seuroissa on aina ollut vain seurapuhujia eikä heidän sukupuolellaan ole ollut mitään merkitystä. Siitä olenkin kovin iloinen, että sukupuoli ei ole eikä ole ollut mikään "issue" ainakaan minun elinaikani herännäisyydessä. Ehkä joskus aiemmin. Mutta ainakaan minun mielestäni puheiden pitäjien sukupuolella ei ole mitään merkitystä puheiden "hyvyydessä". Jotenkin huvittaa ja toisaalta ärsyttääkin, että miksi sitä asiaa pitää yhä edelleen kyseenalaistaa.

Poissa Hanna

  • armon kerjäläinen
  • Viestejä: 451
Sleyn tilaisuuksiin turha mennä...
« Vastaus #50 : 15.07.07 - klo:14:17 »
Noi sukupuolikysymykset on aina jotenkin niin...ah, en tieda...Vallankin taalta katolisen Irlannin nakokulmasta kaikki vaikuttaa jopa jotenkin hassulta...

Tottahan me kaikki olemme miehia ja naisia, sehan nyt on jopa lajin sailymisen edellytys! Naiset kantavat jalkelaisia raskausaikana, synnyttavat ja mahdollisesti imettavatkin...nama seikat eivat miehelta onnistu. Naiset taas eivat pysty siittamaan jalkelaisia. Kuitenkin harva muu asia on sukupuolisidonnainen!

Kuitenkin ensijaisesti jokainen on yksilo, oli sitten mies tai nainen. Useimmiten myos miehet ja naiset ovat myos ruumiinrakenteeltaan (ja voimiltaan) seka ajatuksiltaan hieman erilaisia. Miksi emme voisi "kayttaa naita erilaisuuksia hyvaksi" ja ymmartaa sen taman maailmamme rikkautena.

Kuitenkin, koska olemme ennenkaikkea yksiloita, on meita kovin monenlaisia. Moni nainen haluaa esim. sairaanhoitajaksi, koska saa tyydytysta hoitaessaan sairaita ja apua tarvitsevia. Mutta miksi ihmeessa kieltaisimme sen vaikkapa sen perusteella joltain miehelta "koska miehet eivat ole sellaisia". Esimerkiksi sairaalan osastoilla on todella hyva jos on myos miehia hoitajina ihan jo vaikka silla perusteella etta se "mummojen" kaantely ja nostelu on kuulkaahan ihan fyysisestikin raskasta hommaa!

Toki monella alalla ei "sovinistien" kohdalla ole kyse tasta. Kyse on varmaankin pohjimmiltaan epavarmuudesta...eiko enaa ole jaljella ainuttakaan "miesten linnaketta". Monelle miehelle tuntuu olevan kovin olennaista kokea olevansa tarkea (toki kelle tahansa, mut naiset saavat tunteen paljon helpommin esim. ihmissuhteista). Kuitenkin miehen "rooli" on muuttumassa. Kuitenkin todellista "miehisyytta" osoittaa se, ettei koe menettavansa mitaan omasta "mieheydestaan" vaikka tekis mita. Suurta huumorintajua osoitti mielestani eraassa naistenlehdessa eraan naisen valitsema Suomen miehekkain mies: M. A. Numminen! Mutta siis erittain suurta tervetta itseluottamusta (minka itse rinnastan miehisyyteen) osoittaa pukeutuminen julkisesti pupupukuun (kuten M.A.teki esiintyessaan Pedro Hietasen kanssa).

Ymmarsitte pointtini, eiks niin?
On monta tapaa solmia kaunis kimppu ja monta tapaa elää onnellinen elämä

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8612
Sovinistikö olen?
« Vastaus #51 : 15.07.07 - klo:19:20 »
Niinpä.
Joku kirjoitti että eri herätysliikkeistä tulevat ovat kirjoittaneet kuten minä, että rooli on se mikä vaikuttaa pappi kysymyksessä.

No juuri roolihan se on. Mielelläni kuuntelen naisten puheita ja teologian ja muun hengellisen sanoman tuomiseen käy ihan yhtä hyvin nainen kuin mies.
 Puheet on puheita, mutta papin tai paimenen virka on paljon muutakin ja siinä se rooli asia korostuu.
Ehkä körttipapit ovat erilaisia kuin muualla, missä niitä kutsutaan enempi paimeniksi.
 Paimenenvirka mitä se sitten pitää sisällä?
No ainakin samaa kuin Isän rooli.
Isähän on perheessä hän joka pitää kuria ja muuta sellaista vallalla.
Tietysti äitikin pitää.
 Kuitenkin kun eri herätysliikkeissä on enempi sellainen "perheyhteisö" kysymyksessä, ehkä siksi juuri rooli tulee viranhoitamisessa esiin enemmän.
Körteillä jos on vain puheilla. ei muulla. niin isoa osaa voipi olla että tämä perhekeskeisyys ei ole niin voimakasta?
Körtithän enempi itse ajattelevat ja käsittelevät asioita. Ainakin kuvittelisin niin.

Tiedä nyt sitten kun ei ole sisällä vielä körttiläisyydessä ja ole saanut selvää mitä se onkaan.
 Ikävää jos pidätte nyt mua sovinistina. Olen täydellisen tasa-arvon puolesta ja mielummin kuuntelen naistensaarnoja kuin miesten.

Sitten joku vielä totesi että asia on enempi yksilö kysymys ja niin kait se on myöskin.
 
Tekisi mieli rukoilla asian puolesta, mutta kun en ole edes saanut selvää rukoilevatko körtit muuten kuin veisaamalla.
Onhan mulla toi Siioninvirret kirjanen, mutta ku en tiiä nuoteista, voisin sen mukaan rukoilla.

 Ei ku vitsailen. :wink:
Kaikki valta tekoälylle!

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16937
    • http://www.samila.1g.fi
Re: Sovinistikö olen?
« Vastaus #52 : 15.07.07 - klo:21:12 »
Lainaus käyttäjältä: "Viisveisaaja"

 
Tekisi mieli rukoilla asian puolesta, mutta kun en ole edes saanut selvää rukoilevatko körtit muuten kuin veisaamalla.
Onhan mulla toi Siioninvirret kirjanen, mutta ku en tiiä nuoteista, voisin sen mukaan rukoilla.

 Ei ku vitsailen. :wink:


Oli niin paljon kysymyksiä, että vastaan vain viimeiseen. Herättäjä sivuilta löytyy vanhoihin virsiin myös sävelmät
 http://www.h-y.fi/sv/sv_num.html
Klikkaa vain virren lopussa olevaa sävelmä sanaa niin sieltä se tulee midi muodossa. Toisekseen ei rukoilelemiseen nuotteja tarvitse, mutta vesuussa niistä on iso apu.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa Hanna

  • armon kerjäläinen
  • Viestejä: 451
Sleyn tilaisuuksiin turha mennä...
« Vastaus #53 : 16.07.07 - klo:00:34 »
Parahin Viisveisaaja, en mina sinua ihan paatuneena sovinistina pida ja tottahan meissa korteissakin on niita jotka pitaa enemman miespapeista (ainakin tuo Johannes tais joskus taalla sellasta kirjoitella, et miespappi=perinteisempi=parempi). Minulla on usein tapana vahan karjistaa ja jopa joskus hieman arsyttaakin, silla haluan etta ihmiset tuovat oman mielipiteensa selkeasti esiin (Ja okei myonnetaan nyt sit rehellisyyden nimissa et jo pienena siskon arsyttaminen oli lempihuvini :wink: )

Ja siis et ees vaikuta kovin pahalta fundamentalistilta, silla heidan kanssaan on kovin vaikea vaitella tai keskustella kun vastapuoli pitaa omia mielipiteitaan ainoina oikeina. Tosin logiikkasi pikkuisen horjuu ainakin minun lukemani. Pappi=paimen=mies...ainakin meilla pohjammaalla entisina aikoina on paimenessa kayny niin tytot kun pojatkin. Ja miten niin isat pitaa kuria...ehka joskus vuonna kivi ja kanto...Tassa perheessa ainakin kovin kuri on au pairilla elikkas mulla. Noi isit on niin kovin helppo kietoo pikkusormen ymparille :D Joko menin ulos aiheesta?

Joo ja korttien keskuudessa oma ajattelu on enemman ku suotavaa, onneksi! Ja tossa veisaamisessa on se hyva puoli, et ei siihen kukaan siihen pakota! Seuroissakin voi vaan kuunnella puheita ja veisuuta. Niin ja et oo ollenkaan outo maailman mittakaavassa: Just tanaan yks katolinen kerto mulle, et oli luullu ekaa kertaa protestanttisissa hautajaisissa ollessaan virsien numeroita vedonlyontinumeroiksi :lol:
On monta tapaa solmia kaunis kimppu ja monta tapaa elää onnellinen elämä

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22743
Sleyn tilaisuuksiin turha mennä...
« Vastaus #54 : 16.07.07 - klo:00:45 »
Paimenen (siis elikoiden kaitseminen) toimi on suomalaisuudessa mielenkiintoisesti erilainen kuin etelämpänä. Taitaa olla maailmalla yleisempää, että karja kuuluu miesten maailmaan ja pelto naisten. Meilläpä pelto on isännän heiniä (ja hevosen tai traktorin) ja lehmät, lampaat, siat ja kanat emännän vastuulla. Emännän apuna voi sitten olla paimentyttö yhtä hyvin kuin -poikakin.

Raamatussa paimen on tietysti mies, mutta me saamme omasta kulttuuriperinnöstämme katsoen nähdä, että toisinkin voi vallan hyvin olla seurakunnankin paimentamisessa.

Poissa mt

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2621
Sleyn tilaisuuksiin turha mennä...
« Vastaus #55 : 16.07.07 - klo:10:05 »
Tuo isän ja äidin rooliin vetoaminen on minusta mielenkiintoinen perustelu roolien kehittyessä ja vaihdellessa eri aikoina ja eri kulttuureissa. Minulle ei ole selvinnyt, liittyykö naispappien vastustamiseen myös julkilausuttu "koko programmi toimeen" -linja, eli "Sitä en salli, että nainen opettaa, enkä sitä, että hän hallitsee miestä; hänen on elettävä hiljaisesti".

Maallikon (kahdessakin merkityksessä) ensi ajatus olisi, että johdonmukaisuus vaatisi molempien rinnastettujen virkkeenosien huomioimista samalla painolla.

Myös seurakunnanpalvelijan tulee olla yhden vaimon mies. Kuuluuko tämäkin mahdollisesti linjaan, ja jos ei, niin miksi ei? Netissä saattaisi olla perusteluja, tietääkö kukaan, missä?

Tällaisia ajatuksia tuli mieleeni vaimon toimintaohjepuhelua odotelessani.

Mt

Poissa Hanna

  • armon kerjäläinen
  • Viestejä: 451
Sleyn tilaisuuksiin turha mennä...
« Vastaus #56 : 16.07.07 - klo:11:38 »
Mika se sit ois ihmisten (maallikkojen ym.) mielesta papin ihanne? Onko se tosiaan taa katolinen "pyhitan elamani Jumalalle" pappi? Alkaa kasittako minua vaarin, elaman Jumalalle pyhittamisessa ei ole mitaan pahaa. Olen aktiivinen vieras luostareissa ja pidan niista paljon, mutta niissa se elaman pyhittaminen Luojalle tosiaan onnistuukin ( ja meikalainenkin paasee hiljentymaan), toisin kun monasti tassa meluisassa maailmassa!

Kuitenkin pappi on ennenkaikkea maallikkojen opettaja tai hengellinen palvelija, miten vain haluatte. Ja tassa paikassa selibaattilupauksen tehnyt on vahan vaarassa paikassa, silla kylla se seksuaalisuus on niin suuri osa tata maallista ihmiseloa ja sen kieltaminen on mielestani tekopyhaa. Enka siis nyt tosiaan tarkoita mitaan seksin harrastamista vaan sita et me ollaan seksuaalisia olentoja syntymasta kuolemaan, nain uskon. Sori saatoin menna ohi alkuperaisesta aiheesta, mut taalta katolisen Irlannin nakokulmasta aihe ei oo lainkaan irrelevantti.

Mut siis mika on minun mielestani papin ihanne. Elamaa nahnyt, viisas, tilannetajuinen ja mieluummin viela kohtuullisilla puhelahjoilla varustettu henkilo. Se onko henkilo mies vai nainen on epaolennaista. Vaikka voisin jopa vaittaa et naiset ois hivenen empaattisempia samaistumaan esim. omaisten suruun hautajaisissa. Vaan tassa tulee taas "rooliajattelu" vastaa, mieltaako papin saarnastuolista rahvaalle opettavana sielunpaimenena vai rinnallakulkijana. Minun asenteeseeni vaikuttanee sekin et lahipiirissani on pappeja ja tulevia pappeja...seka miehia et naisia!
On monta tapaa solmia kaunis kimppu ja monta tapaa elää onnellinen elämä

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
Sleyn tilaisuuksiin turha mennä...
« Vastaus #57 : 16.07.07 - klo:14:15 »
Mielenkiintoista on körttiläisyydessä... Raamatun asema, rukouksen merkitys ja miehen ja naisen tarkoitus jne.
-Raamatun asema minulla on ylivoimaisesti paras munkkien luodessa Raamatun 300-luvun vaihtuessa 400-luvulle. Hienoja ja hurskaita ihmisiä, jotka loivat meille Pyhän kirjan 350 vuotta sitten Kristuksen kuoltua. Yes! Mutta en etsi moraalia tai etiikkaa mukaan ottaen moralismin. Minä etsin sieltä yksinomaan Jumalan armoa enkä lakia.
-Eteläpohjalaisuudessa rukous on niissä seuroissa, mutta vähän idempänä on nykyäänkin Herran siunausta, joskus Isä meidän. Subjektiivisesti pidän etukäteen ajatellen pohjalaisuuden ajattelutavasta. SVthän on parasta rukouskirjaa.
-Ei körttiläisyydessä ole ylhäältä päin annettua viestiä mm. pappeuteen. Mutta kirkollisen lain tuloksena siihen on vuodelta 1986 laki, joka sitoo myös nämä omituiset tyypit pitämään naisia pappeinaan. 1/3 on naisia pappeina suomalaisessa kirkollisessa elämässä.   O:)
wilhelmi niskasen jäljillä

Poissa eeva-kaisa

  • Jatkaa kamarikeskusteluihin
  • Viestejä: 250
Sleyn tilaisuuksiin turha mennä...
« Vastaus #58 : 20.07.07 - klo:21:21 »
Tuo Viisveisaajan ajatus seurakunnasta perheenä ja papista sen isänä herättää pari kysymystä:
1) Jeesus kielsi kutsumasta ketään isäksi, sillä meillä on vain yksi Isä, taivaassa. Eikö tämä tue sitä körttiläistä ajatusta, että jokaisella on oma suhde Jumalaan, ja tämä suhde on pyhä ja loukkaamaton, siihen  ei voi mennä toinen ihminen väliin säätämään? Kristityt ovat siten keskenään tasaveroisia uskonkysymyksissä, jokainen on lapsen asemassa suhteessa ylöspäin ja sisaruksen asemassa sivulle päin.
2) Jos ajatellaan seurakuntaa perheenä, ja pappi olisi sitten sen perheen isä, niin mikä/kuka tässä kuviossa olisi äiti?

Olen miettinyt kovasti papin roolia ja tullut siihen tulokseen, että minulle tärkeintä on pappi jonkinlaisena "kirjastonhoitajana". Meillä on tämä kirkollisen  tradition aarteisto, edellisten sukupolvien viisaus ja tieto, tavat ja oivallukset ja taidot. Pappi perehtyy niihin lahjojensa ja taitojensa mukaan, opiskelee teologiaa ja elämää,  ja ammentaa kaikesta tästä viisautta eteenpäin välitettäväksi nykykielellä. On tärkeää, että papilla on kyky nähdä asiat laajasti ja tuntea kirkon aarteita. Näin hän voi ohjata kysyvää oikealle "hyllylle", oikean lähteen ääreen, kysyjän ongelmasta ja elämäntilanteesta riippuen. Varsinainen työ ja vaikutus on kuitenkin Jumalan eli tässä vertauskuvassa tapahtuu "kirjailijan" ja "lukijan" välillä. Se on yksilöllistä ja intiimiä eikä kuulu enää kirjastonhoitajalle.
Toiset tykkää saatanasta, se on silkkaa seksiä / Toiset tykkää Jumalasta, sillä riittää älyä /
Mitä mulle jää? - Puupää! (Ismo Alanko)

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
Sleyn tilaisuuksiin turha mennä...
« Vastaus #59 : 21.07.07 - klo:15:47 »
Lainaus käyttäjältä: "Hanna"
Mut siis mika on minun mielestani papin ihanne. Elamaa nahnyt, viisas, tilannetajuinen ja mieluummin viela kohtuullisilla puhelahjoilla varustettu henkilo. Se onko henkilo mies vai nainen on epaolennaista. Vaikka voisin jopa vaittaa et naiset ois hivenen empaattisempia samaistumaan esim. omaisten suruun hautajaisissa.


Mutta minkäslaisia pappeja sieltä teologisesta tiedekunnasta tulee. Sellaisia nuoria, kokemattomia, elämästä mitään tietämättömiä, teoreetikoita ja yleensä vielä kovin kirkasotsaisia. Asia on myös minulle tuttu, koska exvaimoni opiskeli papiksi aikuisiällään ja ihmetteli sitä, että kuinka aikuisen elämästä täysin tietämättömistä ja mustavalkoisesti ajattelevista nuorista voi tulla hyvä pappeja. Naiset ovat selvästi sosiaalisempia ja empaattisempia. Poikkeuksiakin tietysti on, mutta yleensä on niin.
Acta, non verba.