Samaa mieltä minäkin, että opintotuki korkeammaksi. Itselläni on yksiö ja vuokra veden ja sähkön kanssa 338 euroa. Saan siis tuon korkeimman tuen, eli käteen jää pyöreästi 100 euroa kuukautta kohti. Tiukkaa tekee eläminen. Ruuan sillä saa, nälkään ei kuole, mutta muuhun se ei sitten riitäkään. Jos ja kun tulee paljon pakollisia monisteostoksia, kirjoja, vaatteita tms. niin pitää käydä monesti vanhempien kukkarolla. Kesätöistä on hieman rahaa jemmassa, niin on ihan ok mennyt, ei ole tarvinnut köyhäillä.
Kuitenkin jos ei kesätöihin pääse, ja vanhemmat eivät auta, niin herkästi joutuu lainaa ottamaan, jos haluaa itsekseen asua. Toki Kuopiossa on halpoja soluja, vuokra vähän reilu 100 euroa halvimmillaan. Silloin rahaa jäisi ihan kivasti, olen itse seurannut, että minulle riittää n. 150-200 euroa kuukaudessa elämiseen (ruoka, pakolliset opintoihin liittyvät ostokset yms) vuokran jälkeen eli jos solussa asuisin, niin ei olisi mitään hätää. Tosin jos haluaa jotain muutakin eli elokuvissa tms. käydä, harrastaa maksullisia harrastuksia tms. niin silloin pitäisi olla enemmän. Vaatteisiin saa kanssa aika helposti törsättyä, mutta itse ostan aika harvoin uusia ja kun ostan niin käytän ne loppuun asti. Jonkin verran myös Punaisen ristin kontista olen löytänyt.
Lainaa en halua ottaa, koska haluan aloittaa puhtaalta päydältä, kun työelämään menen, ja suunnitella tulevaisuutta, en lainanmaksua. Asuntolainan joutuu kuitenkin heti ottamaan, niin olisi mukava, kun ei ole entisiä jäljellä.
Tulorajoista sanon sen, että minusta nykyinen on ihan ok. Ei ole koskaan tullut ongelmia, ja ensi kesänkin osalta on asia kunnossa. Siis se kattosumma on ihan hullun iso, en uneksikaan semmoisista vuosituloista opiskeluaikaan. Semmoinen systeemi voisi olla hyvä, että vuositulorajaa voisi kasvattaa henk.koht. edellyttäen, että opintopisteitä tulee enemmän kuin nykyinen raja on. Ei tule tilannetta, että käydään töissä, kun opintopisteet riittävät jo kelan tukeen tms. Kannustettaisiin siis nopeampaan valmistumiseen rahallisestikin. En osaa sanoa, miten se toimisi, mutta voisi miettiä ainakin.
Loppujen lopuksi aika tyytyväinen olen elämääni. Semmoinen 150-200 euroa asumisen jälkeen riittää minulle. Opintotuesta jää 100 euroa ja loput eli 50-100 pitää uhrata kesätyösäästöistä. Jää sitten osa kesätyörahoista jemmaankin tulevaisuutta varten. Kotona kun käy, niin sieltä saa ruokaa (mustikkasoppaa, tähderuuat) yms mukaan eli vanhemmat tukevat sillä tavalla. Siis en voi valittaa, vaikka toki lisätulotkin kelpaisivat. Voisi käydä elokuvissa tms. useammin.