Kirjoittaja Aihe: Körttiläisyyden elitismi ja sen määrittely  (Luettu 49104 kertaa)

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

santtu-62

• Vieras
Vs: Körttiläisyyden elitismi ja sen määrittely
« Vastaus #90 : 07.07.10 - klo:18:08 »
Voi hyvänen aika! Kun lapsena ei ollut kenkiä, hampaat heiluivat suussa keripukin suosiollisella avustuksella ja tautivuode oli ainainen tuttava, en olisi arvannut kerran kuuluvani eliittiin.

Jos kerran katsot että kuulut "körtti elittiiin" ja sen itse myönnät.  :icon_wink:
Niin kai se sitten on "parempi myöhää kuin ei milloinkaan",  myöntää se julkisesti ja myös itselleen.
Nyt varmasti on kengät jalassa, eikä toivottavasti ole keripukkia. siitä täytyy varmasti olla kiitollinen Hänelle.
Vai kenelle pitäisi olla?

Poissa Pena

• Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
« Vastaus #91 : 07.07.10 - klo:20:13 »
Emmekö me kaikki viheliäiset kristityt kuulu eliittiin? "Te olette valittu suku, kuninkaallinen papisto, pyhä heimo, Jumalan oma kansa, määrätty julistamaan Hänen suuria tekojaan, joka on pimeydestä kutsunut teidät ihmeelliseen valoonsa."

santtu-62

• Vieras
« Vastaus #92 : 07.07.10 - klo:20:27 »
Emmekö me kaikki viheliäiset kristityt kuulu eliittiin? "Te olette valittu suku, kuninkaallinen papisto, pyhä heimo, Jumalan oma kansa, määrätty julistamaan Hänen suuria tekojaan, joka on pimeydestä kutsunut teidät ihmeelliseen valoonsa."
Ilmeisesti... no mitäs tähän voisi vastata.
En kyllä ymmärrä Sinun vastaustasi, tai ...ehkä on parempi...
 Aihe on muuten edelleekin: "Körttiläisyyden elitismi ja sen määrittely"... eikä mihin eliittiin kuuluvat kristityt.
Sen verran kyllä täytyy vielä kommentoida että en usko Jumalan edessä olevan mitään eliitti joukkoa.
Ihmiset nimittäin tekevät itse "eliitti ryhmiä" kts. edellisiä viestejä.

ps. Mistäs muuten oli teksti lainattu... raamatusta?

Poissa Pena

• Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
« Vastaus #93 : 07.07.10 - klo:20:40 »
Raamatustapa hyvinkin.

Tarvitaanko eliittiä maalitauluksi, syntipukiksi vai sylkykupiksi? Herravihahan on vanha suomalainen kulttuurimuoto. Se ei tarkoita sitä, että se olisi säilyttämisen arvoinen perinne, sellainen, joka pitäisi siirtää jälkipolvillekin.

santtu-62

• Vieras
« Vastaus #94 : 07.07.10 - klo:21:01 »
Raamatustapa hyvinkin.

Tarvitaanko eliittiä maalitauluksi, syntipukiksi vai sylkykupiksi? Herravihahan on vanha suomalainen kulttuurimuoto. Se ei tarkoita sitä, että se olisi säilyttämisen arvoinen perinne, sellainen, joka pitäisi siirtää jälkipolvillekin.

Itse en hae mitään maalitaulua "körttiläisyyden elitismistä ja sen määrittelystä", mutta olen kiinnittänyt huomiota että sitä on herännäisyydessä ja myös meidän körttien joukossa. Miksi se sitten häiritsee minua? Siksi että käsitän kumminkin että herännäisyydessä ja körttien joukossa ei pitäisi olla eliittisiä ryhmiä. Mutta näyttää olevan, kun esimerkiksi Sinun ei tarvitse kertoa viesteissäsi että mistä lainaat tekstejä viesteihin, eli Sinä olet ilmeisesti etuoikeutettu tekemään ja sanomaan asioita viesteissäsi niin kuin haluat. Eli johtopäätöksenä totean itse että ilmeisesti kuulut "körttien eliittiin"  :icon_wink:

Toiseksi, ilmeisesti Sinä et jaksa jostain syystä lukea aikaisempia viestejä.
Esikuvia… jos nyt herännäisyyden esikuvia haen itselleni. Taitaa mennä historian sivuja hakiessa aika pitkälle.

Mutta kun eliitti tarkoittaa myös valtaa käyttävää ryhmää (eliitti, latinan verbissä eligere, mikä tarkoittaa valitsemista/hyväksytty valituksi ryhmään) ja sitähän eliittiä on myös herännäisyydessä ja tällä ”körttifoorumilla”.
Sosiologiassa ja yleisessä käytössä eliitillä tarkoitetaan suhteellisen pientä hallitsevaa ryhmää, joka nauttii etuoikeutettua asemaa.
Keskustelualueelle on myös muodostunut ”eliitti ryhmä”, vaikka ”julkisesti” annetaan ymmärtää että olemme tasa-arvoisia. Välillä tuntuu että ”körttifoorumi” on muodostunut eräiden ihmisten henkilökohtaiseksi ”täydellisten ja siistien ihmisten lempi lapseksi”.

Eliittiaseman haltijalla ja ryhmällä on paineita pitää yllä oma asemansa. Varsinkin jos joku tuo eriäviä mielipiteitä. Siinä mitataan suvaitsevaisuus ja lähimmäisen rakkaus. Muistutan myös sitten että julkisesti voidaan kyllä puhua ylitsevuotavasti kuinka kaikki sallitaan jne.

Mutta näinhän se tulee olemaan myös tulevaisuudessa…koko yhteiskunnassamme.

ps. mutta eiköhän tämän "lätyn kääntäminen ja eipäs juupas leikki" riitä minun osaltani.

Poissa Pirska

• ystäväkansaa
  • Vihaaja
« Vastaus #95 : 07.07.10 - klo:21:13 »

ps. mutta eiköhän tämän "lätyn kääntäminen ja eipäs juupas leikki" riitä minun osaltani.
:eusa_clap:  :eusa_clap:  :eusa_clap:  :eusa_clap:  :eusa_clap:
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

Poissa Pena

• Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
« Vastaus #96 : 07.07.10 - klo:21:45 »
Tuo 1. Pietarin kirjeen 'valittu suku  ja kuninkaallinen papisto' -eliitti poikkeaa maallisista siinä, ettei valittujen joukkoon pääse (eikä siitä putoa pois) omien tekojen tai taitojen vuoksi, vaan todellakin Jumalan valinnan perusteella.

Poissa seppos

• Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
    • http://www.samila.1g.fi
« Vastaus #97 : 07.07.10 - klo:22:18 »
Lainauksissa on syytä aina näkyä ketä on lainattu ja mielellään myös päiväys, että lukija  voi selvittää missä yhteydessä asia on kirjoitettu.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa Suvikki

• Yhtyy veisaamaan: Koska valaissee...
« Vastaus #98 : 06.09.10 - klo:09:35 »
Heräsin tänään syystä tai toisesta valmiiksi vihaisena, ja sitten vielä silmiin osui tämä kirjoitusketju.
Minua on vaivannut körttiläisyyden "elitismi" parissakin merkityksessä.

Ensimmäisessä merkityksessä siinä, että joskus seuroissakävijän oletustusarvoinen puoluekanta on keskustalais-oikeistolainen, ja joskus peräti kahvipöydässä on ollut tuohon aatemaailmaan soveltuvaa propagandaa tarjolla. Minua ja puna-vihreitä-anarkisti-piraattipuoluelaisia seuratovereitani tuollainen vieraannuttaa.

Ongelmatonta ei ole sekään, että "keskivertokörtti" taitaa olla keskiluokkainen ja hyvätuloinen. Sitä voisi joskus miettiä, onko seuratuvan kynnys liian korkea köyhälle ja koulujakäymättömälle ja puheet joskus muotoiltu varakkaita akateemikoita varten. Pois kaikki oppineisuudella ja maallisella menestyksellä - rivien välissäkään - keekoilu!

Toisessa merkityksessä körttiläisyyden "elitismi" on minua risonut siinä, että omahyväinen sisäpiiriläisyys körttiläisyydessä joskus lyö yli. Se on minusta kamalaa ja irvokasta, kun vielä meikäläiset puhuvat "ystäväkansasta" ja "joukkoon rakastamisesta".

Siis syyllistyn tähän välillä itsekin. Herännäisyys on se oma herätysliike, johon kulttuurisesti olen kasvanut lapsena sisälle, ja jonka seurapuheet minut myöhemmin aikuisena nuoruuden panteismi/ateismi-vaiheen jälkeen kristityksi herättivät ja kirkkoon kiinnittivät. Niin kyllähän minä välillä puhua retostan siihen tyyliin että miten mahdottoman hyvä herännäisyys on liikkeenä ja körttiset ihmisinä ja miten ne toiset kristityt ovatkin niin kummallisia ja vääräoppisia ja sopimattomasti käyttäytyviä. Tuon piirteen koen omissa puheissani noloksi, ja toisten puheessa se pistää vihaksi.

Joku aika sitten olin körttiseuroissa, joissa pidettiin sietämättömän omahyväinen puhe. "Heränneet osaa kasvattaa lapsensa Herran kurissa ja nuhteessa, mutta kirkossakäymättömien ihmisten joukossa sitten on näitä yksinhuoltajia ja rikkinäisiä perheitä ja niistä lapsista tulee rikollisia." Odotin, että puhuja olisi katkaistu virrellä, mutta ei katkaistu, enkä sitten itsekään alkanut päälle veisata - olin vieraalla paikkakunnalla ja vähän niin kuin vieraana. Ei kehdannut. Olisinpa edes keksinyt jonkun hyvän kommenttivirren puheen jälkeen, mutta ei.

Vähempisanaistakin ylemmyydentuntoa olen todistanut. Eräs körttipuhuja heränneiden tilaisuudessa käännytti kerran vanhan mummon saattajineen pois kirkon penkistä (oikein kivahtaen että "hus!"). Mummo halusi istumaan parempien ihmisten penkkiin - likelle saarnatuolia paremmin kuullakseen. Mainitu körttipuhuja halusi varata kyseisen penkin körttisille kunniavieraille. Kunniavieraille paikan varaaminen nyt vielä hyväksyttäköön, mutta vanhus olisi kyllä pitänyt ystävällisesti ohjata jollekin muulle paikalle, eikä husia torjuvin kädenliikkein pois. Todennäköisesti tuossa oli kyse vain ajattelemattomuudesta ja luontaisesti tökeröstä käytöksestä, ei mistään harkitusta ja periaatteellisesta ilkeydestä, mutta minua suututtaa vieläkin kun muistan tuon tapauksen.

No, ei kaikki ole ihan päin helvettiä.
Tästä heikompien auttamisesta ei tietenkään ole kahta sanaa: nämä asiat mitataan teoissa, ja niitä varmasti on herännäisyydessä aivan liian vähän. Mutta olen kuullut kovia, hyviä sanoja seuroissa ja juhlilla tästä yhteiskunnasta ja sen jäätävästä kylmyydestä. Köyhyys ei ole väistämätöntä ja joskus, ehkä jopa usein, sen lievittäminen hyväntekeväisyydellä voi peittää sen pohjimmaisen hyväksynnän. Varmasti aina tulee olemaan niitä, jotka tässä ihmisen julmuudessa syrjäytyvät, mutta heidän määränsä ei ole vakio - eikä tätä yhteiskuntaa, joka reaalisesti arvostaa mobiilipelien suunnittelua enemmän kuin vaikka sairaanhoitoa, voi hyväksyä. Tässä mielessä uskon körttiläisyyden olevan oikealla puolella väittelyä vaikka itse toivoisinkin vielä radikaalimpaa, vielä kiivaampaa asennetta tätä kovaa, kylmää materialismia vastaan.

Juuri näin. Minäkin olen sentään joskus seurapuheissa kuullut niin suorasanaista puhetta riistoa ja vääryyttä vastaan köyhän ihmisen puolesta, että ihan kyyneleet on silmiin tullut.

Poissa Pena

• Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
« Vastaus #99 : 06.09.10 - klo:10:09 »
Kuvittelen tuon 'tähän nojaa maalaisliitto' -körttiläisyyden olevan erityisen totta perinteisillä herännäisalueilla. Mörtti taisi sanoa, että Lapualla on karua olla demari. Täällä reunalla (Kymenlaaksossa) on hiukan helpompi hengittää.

Poissa armonkerjäläinen

• armon kerjäläinen
« Vastaus #100 : 06.09.10 - klo:11:51 »
Luin juurii koko tämän ketjun loppuen Suvikin puheenvuoroon. Tuntemukset samansuuntaisia. Kuva omahyväisestä, nöyryydellä ratsastavasta joukosta. Samoja teeskentelijöitä olen varmaankin itsekin. Mutta puutteensa ne on kaikissa muissakin. Oletan.

Poissa Mörtti-57

• ystäväkansaa
« Vastaus #101 : 06.09.10 - klo:13:39 »
Kuvittelen tuon 'tähän nojaa maalaisliitto' -körttiläisyyden olevan erityisen totta perinteisillä herännäisalueilla. Mörtti taisi sanoa, että Lapualla on karua olla demari. Täällä reunalla (Kymenlaaksossa) on hiukan helpompi hengittää.
Karuakin se on joskus, mutta Kalistajan hyvä toimittajaystävä Pentti Kangasluoma totes kerran juhulavasti, että Lapualla on jylhää olla demari  :023:
Paree ymmärtää pikkuusen oikeen ku palio väärin.

Poissa Kalistaja

• ystäväkansaa
« Vastaus #102 : 06.09.10 - klo:13:59 »
Karuakin se on joskus, mutta Kalistajan hyvä toimittajaystävä Pentti Kangasluoma totes kerran juhulavasti, että Lapualla on jylhää olla demari  :023:

Eiköhän se ole loppupeleissä tärkeintä se kuinka elät ja toimit. En usko Mörtillä olevan mitää hätää - eikä Kangasluoman Pentin tekstejä kepukokoomus ole repinyt..., joten... Myös: Kristillisen työväenliikkeen eteläpohjalainen demariäijä Tynjälä oli hyvävointinen ja ihan tyytyväinen asioihinsa viime syksynä Petroskoissa.
 :kahvi:

Poissa PekkaV

• ystäväkansaa
« Vastaus #103 : 06.09.10 - klo:14:59 »
Ja eikös kainuun väki ole pannut joskus paremmaksi. Kuulemma siellä on asunut kirkkokommareita, siis kommunisteja, jotka olivat ... niin, siis korpikommunisteja, jotka olivat hartaita uskovaisia - ei kai sentään körttejä? :icon_lol:
🇫🇮

Poissa Pena

• Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
« Vastaus #104 : 06.09.10 - klo:17:55 »
Taisin muistaa väärin kaimani käyttämän sanan. Jylhääpä hyvinkin. Anteeksi!