En kuitenkaan kadu kirkon jättämistä, koen että se oli Jumalan johdatusta koska sitä kautta olen löytänyt ihan mukavan porukan jonka seurassa viihdyn seurakunnan ulkopuolellakin.
Eikö tuo pyhien yhteisö ole juuri sitä eriseuraisuutta, josta Paavali varottaa?
Eriseuraisuus jos ajatellaan sanatarkkaan ja myös kreikankielen perusteella, tarkoittaa:
Osastoja, jakamista ja sellaista. Toisin sanoen niitä ovat kaikki nykyiset seurakunnat, jotka jakavat Kristuksen ruumiin ollen katolilaisia, luterilaisia, ortodokseja, anglikaaneja, helluntailaisia, karismaatikkoja ja sellaisia.
Joten en koe kuuluvani tuohon kategoriaan, sillä pidän kaikkia Jeesukseen uskovia veljinä ja sisarina kieltäen kirkkokuntarajat sydämessäni. Viihdyn vain siinä porukassa joka uskoo raamatun ilmoituksen niin kuin se on ja elävät sen mukaan rakkaudellisessa yhteisössä

Alkuseurakunnassa oli monia paikallisseurakuntia, kun oppi jossain poikkesi alkuperäisestä, oikeasta, Paavali nuhteli heitä usein ja kehoitti parannukseen. Siksi pidän siitä, että yhteisö johon kuulun, ottaa oppinsa myös kirjeistä joissa eroitellaan harhaopit, väärinymmärrykset ja väärintekemiset oikeasta. Siellä voi hyvin kasvaa syvempään Jumalan tuntemiseen armolahjojen toimien, Jumala kuitenkin antoi ne seurakunnan rakentamiseksi.
En pidä itseäni eriseuraisena tai lahkolaisena. En erottele kristittyjä lahkoihin tai muutenkaan että olisi eri-kristittyjä olemassa. Opeissa en tietenkään aina ole samaa mieltä ja haluaisin tuoda asian esille monessakin paikkaa perustellen kantani mutta yleensä ihmiset niin tiukasti pitävät kiinni asioista jotka he ovat aiemmin oppineet, että he loukkaantuvat. Siksi en tuo muualla asioita esille kuin siellä missä saarnaan.
Eriseuralaisuus tarkoittaa sitä, mitä Paavali sanoo 1.kor. alussa:
1:11 Sillä Kloen perheväeltä olen saanut teistä kuulla, veljeni, että teillä on riitoja keskuudessanne.
1:12 Tarkoitan sitä, että yksi teistä sanoo: "Minä olen Paavalin puolta", toinen: "Minä Apolloksen", joku taas: "Minä Keefaan", joku vielä: "Minä Kristuksen."
1:13 Onko Kristus jaettu? Ei kaiketi Paavali ole ristiinnaulittu teidän edestänne? Vai oletteko te kastetut Paavalin nimeen?
1:14 Minä kiitän Jumalaa, etten ole kastanut teistä ketään muita kuin Krispuksen ja Gaiuksen,
1:15 niin ettei kukaan saata sanoa, että te olette minun nimeeni kastetut.
Niin, nykyaikaan voisi hyvin soveltaa myös. Tämä on eriseuralaisuutta.
Nykypäivänä ihmiset sanoo: "Olen luterilainen. Olen katolinen. Olen ortodoksi. Olen helluntailainen. Olen körtti". Sitten vielä otetaan esille jatkuvasti tärkeä henkilö joka on esimerkiksi pannut alulle porukan.
Paavali kielsi noilta oppiriidat ja puolueellisuuden, esim. paavalilaisuuden ja sellaisen. Myös meiltäkin.
Siunausta rakas veli Kristuksessa Jeesuksessa