Paavali aloitti kirjeensä
Efesolaisille selvittämällä
Hengellistä siunausta
Kristuksessa,
joka on seurakunnan pää.
Ja tähän seurakuntaruumiiseen
eli Kristus-ruumiiseen
Efesolaisetkin kuuluivat.
- Ja Jumala on eläviksi tehnyt teidät,
jotka olitte kuolleet
rikoksiinne ja synteihinne,
joissa te ennen vaelsitte
tämän maailman menon mukaan,
ilmavallan hallitsijan,
sen hengen hallitsijan, mukaan,
joka nyt tekee työtään
tottelemattomuuden lapsissa,
joiden joukossa mekin kaikki
ennen vaelsimme lihamme himoissa,
noudattaen lihan ja ajatusten
mielitekoja,
ja olimme luonnostamme
vihan lapsia niinkuin muutkin;
mutta Jumala,
joka on laupeudesta rikas,
suuren rakkautensa tähden,
jolla hän on meitä rakastanut ...
Tästä eteenpäin jatkuvaa
katkelmaa selvitin edellisessä viestissä.
Se, että Jumala pelasti heidät,
teki kuolleista eläviä
yksin armosta,
on se Jumalan Rakkaus
joka vetää ihmisiä kääntymykseen.
Ei siis meidän tekomme
eikä ansiomme,
vaan Jumalan hyvyys.
Mutta sitten Efeso sai
toisenkin kirjeen,
jonka Jeesus saneli Johannekselle.
Efeso toki oli edelleen pelastettu.
Mutta se oli menettänyt jotakin,
jonka tähden se ei voisi
enää olla maailman valkeus,
jos se ei tee parannusta.
- Efeson seurakunnan enkelille kirjoita:
'Näin sanoo hän,
joka pitää niitä
seitsemää tähteä oikeassa kädessään,
hän,
joka käyskelee niiden
seitsemän kultaisen lampunjalan keskellä:
Minä tiedän
sinun tekosi
ja vaivannäkösi
ja kärsivällisyytesi,
ja ettet voi pahoja sietää;
sinä olet koetellut niitä,
jotka sanovat itseänsä apostoleiksi,
eivätkä ole,
ja olet havainnut heidät valhettelijoiksi;
ja sinulla on kärsivällisyyttä,
ja paljon sinä olet saanut kantaa
minun nimeni tähden,
etkä ole uupunut.
Mutta se
minulla on sinua vastaan,
että olet
hyljännyt ensimmäisen rakkautesi.
Siis tiivistäen Jeesuksen viesti
Efesolle on,
että Hän tietää
heidän tekonsa ja ansionsa,
Ja senkin,
että he ovat vaatimassa niitä muiltakin.
Mutta siitä huolimatta Efeso,
vaikka onkin Kristuksen ruumiiseen
kuuluva joukko,
ei enää voi olla maailman valkeus,
jos se ei nouse ylös
lankeemuksensa paikasta
ja palaa ensirakkauteen.
- Muista siis,
mistä olet langennut,
ja tee parannus,
ja tee niitä ensimmäisiä tekoja;
mutta jos et,
niin minä tulen sinun tykösi
ja työnnän sinun lampunjalkasi
pois paikaltaan,
ellet tee parannusta.
Monikin seurakunta
on kautta aikain langennut
tässä kohden.
Se on oikein peruslankeemus,
mikä tuodaan Ilmestyskirjan
seurakuntakautta koskevassa osiossa
heti ensimmäiseksi esille.
Vaikka olisimme ihan täydellisiä
kaikkine armolahjoineen,
mutta meiltä puuttuu Rakkaus,
niin emme mitään ole
Jumalan elopellolla.
Sinänsä on tietenkin hyvä asia,
että me vihaamme
Nikolaiittain tekoja,
joita Jeesuskin vihaa.
- Mutta se sinulla on,
että sinä vihaat
nikolaiittain tekoja,
joita myös minä vihaan.
Nikolaiitat ottivat osaa
pakanallisiin uhriaterioihin,
ja söivät epäjumalille uhrattua.
Mutta meidän tulee silti Rakastaa
näitä pahoja tekoja tekeviä,
niinkuin Jeesuskin rakastaa
ja tarjota heille
ihan toisenlaista ruokaa,
joka ei ole kuolemaksi vaan elämäksi.
- Jolla on korva, se kuulkoon,
mitä Henki seurakunnille sanoo.
Sen, joka voittaa,
minä annan syödä elämän puusta,
joka on Jumalan paratiisissa.'
Ja silloin Jeesus voi meidän kauttamme,
jotka näin Rakastamme lähimmäisiämme,
osoittaa heille paikan aivan toisenlaisessa
ateriayhteydessä, jossa muistelemme
Jeesuksen kuolemaa, emmekä suinkaan
ajattele epäjumalia ja niille uhrattua.
Ja tästä on kysymys myös
Paavalin kirjeessä efesolaisille.
Me voimme Rakastamalla
tuoda ihmisiä Jeesuksen luo
ihan uudenlaiseen ateriayhteyteen.
Me olemme kutsukirje aterialle
Jumalalta, joka ...
- on tehnyt meidät,
jotka olimme kuolleet rikoksiimme,
eläviksi Kristuksen kanssa
Jokainen ymmärtää,
että ei ole kysymys
meidän ansiosta eikä teoista,
vaan olemme pelastetut yksin armosta.
- - armosta te olette pelastetut -
Siis juuri se,
että me emme mitään ole,
paljastaa,
että meissä on jotakin,
mikä ei ole lähtöisin meistä.
Se Valo, joka meissä on,
ei totisesti näytä tulevan meistä.
- ja yhdessä hänen kanssaan herättänyt
ja yhdessä hänen kanssaan
asettanut meidät taivaallisiin
Kristuksessa Jeesuksessa,
osoittaakseen tulevina maailmanaikoina
armonsa ylenpalttista runsautta,
hyvyydessään meitä kohtaan
Kristuksessa Jeesuksessa.
Mutta ihan oma lukunsa on se,
miten me pelastetut vaellamme.
- Sillä armosta te olette pelastetut
uskon kautta, ette itsenne kautta
- se on Jumalan lahja -
ette tekojen kautta,
ettei kukaan kerskaisi.
Sillä me olemme hänen tekonsa,
luodut Kristuksessa Jeesuksessa
hyviä töitä varten,
jotka Jumala on edeltäpäin valmistanut,
että me niissä vaeltaisimme.
Noissa hyvissä teoissa vaeltaminen
ei ole mahdollista ilman Rakkautta.
Efeso
(kaunis/täydellinen/haluttava)
oli sellaisella paikalla,
jossa sitä sanottiin
kulkuyhteyksien vuoksi
Aasian valoksi.
Jeesus puhuu kullekin
seurakunnalle kieltä,
jonka se voi ymmärtää.
Efeson seurakunta
otti Jeesuksen sanat vakavasti,
ja niin Efeso sai olla
hengellisestikin Aasian valona.
Ja samalla epäjumalanpalveluksen
loisto himmeni tuon
Todellien Valkeuden rinnalla.
Ef 2:1-10
Ilm 2:1-7