Jeesuksen opetuslapset olivat
mitä epäuskoisinta joukkoa.
Jumalan valinnat on ihmeellisiä.
Kun Jumala valitsi kansan,
jonka kautta
tuo Pelastajan maailmaan,
Hän valitsi niskurikansan.
Toorassa todetaan kuusi kertaa,
että Israel on niskurikansa.
Ja kun Hän valitsi opetuslapsensa,
Hän valitsi
mitä epäuskoisimman joukon.
Ja näiden tulisi viedä
evankeliumi maailmaan.
Suuri osa opetuslapsista,
ei ollut vielä nähnyt
ylösnoussutta Jeesusta,
eivätkä uskoneet toisten
heille kertomaa ilosanomaa.
Ja sitten Jeesus itse ilmestyy
koko opetuslapsijoukolle.
Paitsi kaikkein epäuskoisimmalle
Tuomaalle.
Hän kun tarvitsi käsinkosketeltavan
kohtaamisen Jeesuksen kanssa,
jotta uskoisi.
Olemme sitten
miten epäuskoisia tahansa,
niin Jeesus voi synnyttää
meissä uskon.
Hän kohtaa meidät
siten kuin parhaaksi näkee.
Ja silloin tapahtuu ihme.
Usko syntyy.
Mutta palataan Markuksen
tallennuksen loppuosaan.
Jeesus siis ilmestyy lopulta
opetuslapsijoukolle.
Vihdoin hän ilmestyi
myöskin niille yhdelletoista
heidän ollessaan aterialla;
ja hän nuhteli
heidän epäuskoaan
ja heidän sydämensä kovuutta,
kun he eivät olleet uskoneet niitä,
jotka olivat nähneet
hänet ylösnousseeksi.
Ja sitten ...
ei suinkaan ...
tapahtunut niin,
että Jeesus jatkoi ja sanoi:
Menkää kaikkeen maailmaan ...
Markus ei siis tallennuksessaan
kylmäverisesti vain ilmoita
Jeesuksen ilmestyneen
keskelle ateriahetkeä
nuhtelemaan heidän epäuskoaan,
ja samaan hengenvetoon
antaneen lähetyskäskyn
todeten, että joka ei usko,
tuomitaan kadotukseen.
Jos tuo tilannekuvaus
pitäisi paikkansa,
niin opetuslasten ruoka
olisi jäänyt kurkkuun kiinni.
Mutta tosiasiassa
tuohon kohtaamiseen ei sisältynyt
lähetyskäskyn antamista.
Se oli kohtaaminen,
jolla opetuslapset
herätettiin eloon
tai elvytettiin ymmärtämään se,
missä nyt mennään.
Aivan samoinkuin
Emmauksen tien kulkijat
tarvitsivat saada kuulla
pitkän selvityksen
Mooseksesta alkaen,
mitä Raamattu kertoo Jeesuksesta,
tarvitsivat kaikki
Jeesuksen opetuslapset
pitkän briiffauksen.
Ei siis niin,
että kesken ateriaa tullut
Jeesuksen ilmestyminen
ja moitesana
ja sitten käskysana
lähteä liikkeelle.
Ei ollenkaan.
Tuossa tilanteessa Jeesus
ei antanut tuota lähetyskäskyä.
Sen antaminen tapahtui
vasta neljäkymmentä
päivää myöhemmin.
Briiffaus kesti siis 40 päivää.
Siis mitä tapahtui
tuossa tilanteessa,
jossa Jeesus ilmestyy
ensimmäisen kerran
opetuslapsijoukolle.
Markus on sen
kirjoittanut evankeliumiinsa.
Jostain syystä sitä vaan ei ole
otettu mukaan käännöksiin.
Mutta useissa käsikirjoituksissa
tuo teksti on
alkuperäisessä muodossaan
ja suomennettuna se menee
kokonaisuudessaan siis näin:
Vihdoin hän ilmestyi
myöskin niille yhdelletoista
heidän ollessaan aterialla;
ja hän nuhteli
heidän epäuskoaan
ja heidän sydämensä kovuutta,
kun he eivät olleet uskoneet niitä,
jotka olivat nähneet
hänet ylösnousseeksi.
Ja he pyysivät anteeksi sanoen:
"Tämä
laittomuuden ja uskottomuuden aika
on Saatanan alainen,
eikä hän salli
Jumalan totuuden ja voiman
kukistaa saastaisia henkiä.
Ilmoita siksi nyt vanhurskautesi'
He sanoivat näin Kristukselle,
ja Kristus vastasi heille:
"Saatanan valtakauden aika
on ohitse,
mutta muita pelottavia asioita
on pian tapahtuva.
Minut annettiin kuolemaan
niiden tähden,
jotka ovat tehneet syntiä,
jotta he palaisivat totuuteen
eivätkä enää syntiä tekisi
ja niin perisivät taivaan
hengellisen,
turmeltumattoman
ja hengellisen
kunnian."
Opetuslapset
uskoivat Jeesuksen elävän,
kun näkivät Hänet.
Eli kun edes opetuslapset eivät
uskoneet heidän keskuudessaan
olevien naisten todistusta,
kuinka maailma uskoisi
kalastajien todistuksen Jeesuksesta.
He olivat edelleen peloissaan,
ja viittasivat pahuuden voimiin.
Mutta Jeesus kertoo asioiden
nyt muuttuneen.
Saatanan valtakauden
aika on nyt ohitse.
Mutta se edellyttää,
että ihmiset saavat kuulla
ilosanoman Jeesuksesta.
Silloin ihmiset vapautuvat
paholaisen vallasta.
Tämän kohtaamisen jälkeen
seuraa siis 40 päivää
pitkä aikajakso,
jonka aikana opetuslapset
monestikin kohtasivat Jeesuksen.
Niin myös monet muut.
Jeesus näyttäytyi kerralla
jopa yli puolen tuhannen
suuruiselle ihmisjoukolle.
Ja viimeisenä päivänä maan päällä
Jeesus pitää puheen,
josta Matteus on tallentanut
opetuslapseuttamisosan
ja Markus lähetyskäskyn.
Siinä on vastaus kaikkeen siihen,
mitä opetuslapset olivat
sanoneet Jeesukselle
esimerkiksi saatanan vallasta.
Ja hän sanoi heille:
"Menkää kaikkeen maailmaan
ja saarnatkaa evankeliumia
kaikille luoduille.
Joka uskoo ja kastetaan,
se pelastuu;
mutta joka ei usko,
se tuomitaan kadotukseen.
Ja nämä merkit seuraavat niitä,
jotka uskovat:
minun nimessäni
he ajavat ulos riivaajia,
puhuvat uusilla kielillä,
nostavat käsin käärmeitä,
ja jos he juovat jotakin kuolettavaa,
ei se heitä vahingoita;
he panevat kätensä sairasten päälle,
ja ne tulevat terveiksi."
Ja nyt opetuslapset
rohkenivat mennä
kaikkeen maailmaan.
Tosin vasta Helluntain jälkeen,
niinkuin Jeesus oli heitä käskenyt.

Ja kun hän oli yhdessä
heidän kanssansa,
käski hän heitä ja sanoi:
"Älkää lähtekö Jerusalemista,
vaan odottakaa Isältä
sen lupauksen täyttymistä,
jonka te olette minulta kuulleet.
Sillä Johannes kastoi vedellä,
mutta teidät kastetaan
Pyhällä Hengellä,
ei kauan näitten päivien jälkeen."
Ja kun tuo oli tapahtunut,
alkoi toteutua
Jeesuksen viimeisen puheen
molemmat osiot.
Markuksen tallentaman alkuosan
eli lähetyskäskyn
tuosta puheesta jo lainasin.
Tässä vielä tuon
Jeesuksen viimeisen puheen loppuosa
eli opetuslapseuttamiskäsky.

Minulle on annettu kaikki valta
taivaassa ja maan päällä.
Menkää siis
ja tehkää kaikki kansat
minun opetuslapsikseni,
kastamalla heitä
Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen
ja opettamalla heitä
pitämään kaikki,
mitä minä olen käskenyt teidän pitää.
Ja katso,
minä olen teidän kanssanne
joka päivä maailman loppuun asti.
Näin päättyi Matteuksen evankeliumi.
Ja Markuksen evankeliumin päätös
on maininta siitä,
mitä sitten
kaiken jälkeen
Helluntailupaus mukaanlukien
tapahtui.

Kun nyt Herra Jeesus oli puhunut heille,
otettiin hänet ylös taivaaseen,
ja hän istui Jumalan oikealle puolelle.
Mutta he lähtivät
ja saarnasivat kaikkialla,
ja Herra vaikutti heidän kanssansa
ja vahvisti sanan
sitä seuraavien merkkien kautta.