Ensimmäiseksi kysyit:
Eikö Ismaelkin ole Abrahamin poikana siunattu?
Ehdottomasti.
Jo edellisessä viestissänikin totesin:
Jumala oli vannonut
yksipuolisesti,
että kaikki tulee tapahtumaan.
Abramin
ei tarvinnut tehdä mitään.
Valitettavasti Abram kuitenkin teki
vaimonsa yllyttämänä.
Abramin omapäinen harharetki
aiemmin Egyptiin
oli nyt kantava satonsa.
Abramin silloinen epäuskon teko
toisi valtaisan kärsimyksen Israelille.
Mutta niinkuin aina ennenkin,
Jumala kääntää ihmisen
aiheuttaman pahan
ikuiseksi siunaukseksi.
Ja niin
ympärileikkauksen liitostakin
tuli Ismael osalliseksi
ennen Iisakkia.
Itse asiassa
samana päivänä kuin Abram.
Pakanakansojen äidin poika
ympärileikattiin
ennen kuin Iisakkia olikaan.
Ja siis ennenkuin
Iisak sai Jaakobin,
josta tuli sitten Israel.
Näin Jumala on
suuressa viisaudessaan
alusta asti määrätietoisesti
asettanut jokaisen ihmisen,
niin juutalaisen kuin kreikkalaisen
Sovituksen Sanan alle,
joka tuo Pelastuksen lahjan
kaikille ihmisille,
jotka sen vain tahtovat
ottaa vastaan.
________________
Loput kysymyksesi liittyvät
NAISEN rooliin.
Raamatun syvimpia ja suurimpia
salaisuuksia on NAINEN.
Kun luemme
Genesiksen alkulehdiltä
Jumalan luomistekoja
taivaiden luomisesta alkaen,
niin loppuhuipennus kaikelle on NAINEN.
Koko Raamatun Sanoma
alusta loppuun saakka
kytkeytyy käsitteeseen NAINEN.
Luomistapahtumien loppuhuipennus
oli siis NAINEN.
Mies luotiin ensin ja
sitten tuon päivän päätteeksi NAINEN.
Ja sitten kaikki oli valmista
sillä näyttämöllä,
jossa näytös on vieläkin kesken,
mutta käsikirjoitus
lopputapahtumia myöten on jo tiedossa.
Ja koko näytöksen ajan
- niinkuin näytöksissä yleensäkin -
ratkaisevan tärkeässä roolissa
on alusta loppuun saakka NAINEN.
Raamatun Peruskertomus (Gen 1-2:3)
päättyy siihen,
että kaikki oli valmista,
kun kaiken päätteeksi oli luotu NAINEN.
Ja tarkastuksen jälkeen
loppuarvosana kaikelle luodulle oli
sangen hyvää.
Ei vain hyvää vaan sangen ...
Ja nyt Jumala saattoi levätä.
Ja Jumala oikein pyhitti
seitsemännen päivän,
josta tuo lepo alkoi.
Ja Jumala katsoi kaikkea,
mitä hän tehnyt oli,
ja katso,
se oli sangen hyvää.
Ja tuli ehtoo, ja tuli aamu,
kuudes päivä.
Niin tulivat valmiiksi
taivas ja maa kaikkine joukkoinensa.
Ja Jumala päätti
seitsemäntenä päivänä työnsä,
jonka hän oli tehnyt,
ja lepäsi seitsemäntenä päivänä
kaikesta työstänsä,
jonka hän oli tehnyt.
Ja Jumala siunasi seitsemännen päivän
ja pyhitti sen,
koska hän sinä päivänä lepäsi
kaikesta luomistyöstänsä,
jonka hän oli tehnyt.
Valitettavasti sapatinlepo jäi lyhyeksi,
johtuen syntiinlankeemuksesta.
Ja niin ei Jumalalla eikä ihmisellä
nyt ole sapatinlepoa,
mutta aikanaan se tulee,
ja silloin jälleen kerran
kaikki on valmista.
Ja täyttyy suuri salaisuus siitä,
miksi Jumala loi ihmisen.
Tähän päättyi Raamatun Peruskertomus.
Sitten alkaa ensimmäinen jatkokertomus,
joita Genesiksessä on kymmenen
ja jokainen niistä alkaa heprean ilmaisulla
toledah.
תּוֹלְדָה = jatkokertomus
Jo peruskertomus paljasti sen,
että ihminen luotiin
Jumalan kuvaksi ja kaltaiseksi
ja ihminen sai jumalallisen tehtävän
ja asetettiin tehtävään "Vallitkoot"
Jumalan luomakunnassa.
(Jumala = Elohim = Valtiaat).
Raamatun ensimmäinen
jatkokertomus (Gen 2:4-)
paljastaa jotain siitä,
miksi Jumala loi ihmisen,
ja miksi nimenomaan
mieheksi ja naiseksi.
Paavali lainaa tekstiä tuosta
ensimmäisestä jatkokertomuksesta,
ja sanoo näin:
"Sentähden mies
luopukoon isästänsä ja äidistänsä
ja liittyköön vaimoonsa,
ja ne kaksi tulevat yhdeksi lihaksi."
Tämä salaisuus on suuri;
minä tarkoitan
Kristusta ja seurakuntaa.
Mutta myös teistä
kukin kohdaltaan
rakastakoon vaimoaan niinkuin itseänsä;
mutta vaimo kunnioittakoon miestänsä.
Siis Jumala loi ihmisen
Rakkautensa kohteeksi.
Ja samoin kuin
Jumala Rakastaa ihmistä,
tulee miehen Rakastaa Vaimoaan.
Vaimo luotiin siis
miehen Rakkauden kohteeksi.
Miehen ei ollut hyvä olla yksin,
vaan mies tarvitsee jonkun,
jota Rakastaa.
Tämä on ensimmäinen syy sille,
miksi Jumala loi ihmisen
ja loi ihmisen mieheksi ja naiseksi.
Mutta NAINEN
ei ole pelkästään
Rakkauden kohde.
Aadam tarvitsi rinnalleen NAISEN
myös toisesta syystä, joka on
koko ihmiskunnan kohtalon kysymys.
Toinen syy,
miksi Jumala loi naisen,
paljastuu seuraavasta tekstistä:
Ja Herra Jumala
käski ihmistä sanoen:
"Syö vapaasti
kaikista muista paratiisin puista,
mutta hyvän- ja pahantiedon
puusta älä syö,
sillä sinä päivänä,
jona sinä siitä syöt,
pitää sinun kuolemalla kuoleman".
Ja Herra Jumala sanoi:
"Ei ole ihmisen hyvä olla yksinänsä,
minä teen hänelle avun,
joka on hänelle sopiva".
Siis oli yksi ihminen Aadam,
jota Jumala kielsi syömästä
hyvän- ja pahantiedon puusta.
Ja asia oli hyvin vakava.
sillä sinä päivänä,
jona sinä siitä syöt,
pitää sinun kuolemalla kuoleman
Ja heti perään Jumala taivaissa sanoo:
Ei ole ihmisen hyvä olla yksin
Miksi ei ole.
Syy tähän oli juuri edellä sanottu.
Jos Aadam yksinäisyydessään
syö kielletyn hedelmän,
ei voi syntyä
SUKULUNASTAJAA,
joka voisi pelastaa ihmisen.
Siksi Jumala teki ja jo ennen
mahdollista syntiinlankeemusta
Aadamin kylkisiivusta,
toisen ihmisen,
joka oli samaa lihaa ja luuta
kuin Aadam
ja sai nimekseen NAINEN.
Jos Aadam lankeaisi syntiin
jolloin synti ja kuolema
tulisi maailmaan
tuon yhden ihmisen kautta,
tarvittiin NAINEN,
jonka siemen voi
tulla AUTTAJAKSI,
joka murskaa
synnin ja kuoleman vallan.
Kun Jumala sanoo:
avunniin tuo sana on maskuliini.
Jos ensimmäinen Aadam
syö kielletystä puusta,
ja sen seurauksena
maailmaan tulee synti ja kuolema
tämän yhden ihmisen
eli Ensimmäisen Aadamin kautta,
niin tämän katarstrofin varalta
tarvittiin järjestely,
joka mahdollisti sen,
että maailmaan voisi tulla
kelvollinen sukulunastaja,
Vaimon Siemen eli
Viimeinen Aadam.
Ihmisen PELASTUS
edellytti siis sitä,
että oli olemssa
Aadamin kanssa
samaa lihaa ja luuta
oleva toinen ihminen - NAINEN.
Aadam joutui
heti elämänsä ensimmäisenä päivänä
leikkaukseen.
Ensin Jumala nukutti Aadamin.
Sitten Jumala otti
palasen Aadamin kyljestä.
Ja tästä Aadamin kylkisiivusta
Jumala teki NAISEN.
Niin Herra Jumala vaivutti ihmisen
raskaaseen uneen,
ja kun hän nukkui,
otti Hän yhden hänen kylkiluistaan
ja täytti sen paikan lihalla.
Ja Herra Jumala rakensi
vaimon siitä kylkiluusta,
jonka Hän oli ottanut miehestä,
ja toi hänet miehen luo.
Ja mies sanoi:
"Tämä on nyt luu minun luistani
ja liha minun lihastani;
hän kutsuttakoon miehettäreksi,
sillä hän on miehestä otettu".
Sentähden
mies luopukoon isästänsä ja äidistänsä
ja liittyköön vaimoonsa,
ja he tulevat yhdeksi lihaksi.
Jumala Taivaan Isänä
saattelee Morsiamen Aadamin luo.
Aadam on esikuva Jeesuksesta.
Raamattu käyttää ilmaisuja
- Ensimmäinen Aadam
- Viimeinen Aadam
Jumala kuva oli muuttunut
yhdestä ihmisestä kahdeksi ihmiseksi
- mieheksi ja naiseksi,
jotka lisääntyvät ja täyttävät maan.
Ilman Ensimmäisen Aadamin kylkihaavaa
ei olisi tuota ihastusta,
jonka Aadam sai omakseen,
eikä olisi ihmiskuntaa,
jota Raamatussa sanotaan
Jumalan Morsiameksi ja Vaimoksi.
Ilman Viimeisen Aadamin kylkihaavaa,
ei olisi synnin valtaan joutuneen ihmiskunnan
eli Jumalan Morsiamen ja Vaimon lunastusta,
eikä Jumala koskaan olisi saanut omakseen
ihastustaan - ei Sinua eikä minua,
vaan me olisimme kaikki joutuneet toiselle.
Ja tämä johtuu siitä,
että maailmaan ja myös
juuri minun ja Sinunkin sydämeesi
on jossain vaiheessa
päässyt valtiaaksi synti.
Ja siksi tarvitaan Sovitus,
jonka Jumala toi maailmaan
yksistään NAISEN KAUTTA,
Pelastajan ollessa Vaimon Siemen.