Toki uskova ihminen ymmärtää että tarvitaan evankeliumi että tapahtuu kääntymys, pelastuksen tae. Ei lain saarna pelasta, eikä omat parannusyritelmät.
Aivan.
Eli järjestys on tarkkaan ottaen:
1 kuulemme evankeliumin
2 käännymme
3 tulemme uskoviksi
Hänessä on teihinkin,
sittenkuin olitte kuulleet
totuuden sanan,
pelastuksenne evankeliumin,
uskoviksi tultuanne
pantu luvatun Pyhän Hengen sinetti
Ratkaisevan tärkeä
on tuo kääntyminen.
Ilman sitä meistä ei tule uskovia.
Tarkkaan ottaen on kysymys
mielenmuutoksesta.
Paholainen on kyllä kuullut
evankeliumin.
Mutta hän ei ole kääntynyt.
Hänessä ei ole tapahtunut
mielenmuutosta.
Hän on aivan yhtä paha
kuin on ollut siitä asti,
kun Hänen sydämessään oli
syntynyt vääryys.
Eikä hän tule koskaan
myöskään kääntymään.
Tuhat vuotta syvyyden kahleissa
ei muuta hänen mieltään.
Verbi,
joka käännetään
eri käännöksissä
vähän eri tavoin,
tarkoittaa siis
kirjaimellisesti käännettynä
mielenmuutosta.
Se on se parannus
eli kääntyminen,
joka meissä täytyy tapahtua,
kun olemme kuulleet
pelastuksemme evankeliumin.
Aika on täyttynyt,
ja Jumalan valtakunta
on tullut lähelle;
tehkää parannus
ja
uskokaa evankeliumi
Hyvä Sanoma
eli evankeliumi
oli siis se,
että Jumalan Valtakunta
oli tullut lähelle.
Jumalan Valtakunnan Kuningas
oli jo keskellä Jumalan maata
eli Israelia
ja julistaa tuossa itse
tuon kehotuksen.
Ja mielenmuutos,
johon Johannes Kastaja
kansaa kehotti jo aiemmin,
oli syntien tunnustaminen
ja parannuksen tekeminen.
Johannes ei kastanut niitä,
jotka eivät tähän suostuneet.
Ja niin rannalle jäi suuri joukko
fariseuksia ja saddukeuksia,
joiden korvissa soi
Johannes Kastajan sanat:
"Te kyykäärmeitten sikiöt".
Siis jos mielenmuutosta eli
elämän suunnan kääntymistä,
niin että parannuksen
soveliaat hedelmät tulevat näkyviin,
ei tapahdu,
niin evankeliumin kuuleminen
ei meitä hyödytä.
Se hyödyttää vain,
jos kuulijassa tapahtuu
mielenmuutos.
Kysymyksessä on verbi
μετανοέω metanoeō noeō = ajatella
Siis kääntyminen
eli parannuksen tekeminen
merkitsee jotakin
liittyen meidän ajatteluumme.
Verbin alkuliitteenä oleva
meta ilmaisee muutosta.
Siis meidän ajatusmaailmassamme
tapahtuu muutos,
kun evankeliumin kuuleminen
vaikutaa meissä kääntymisen
eli parannuksen tekemisen.
Siis ihan yksinkertaisesti
evankeliumi vaikuttaa meissä
mielenmuutoksen
tai sitten ei.
Jos se vaikuttaa
mielenmuutoksen,
niin sitten me tulemme
Jeesuksen tykö,
ja annamme
sovittaa itsemme.
Ja silloin Jumalan armo,
ei ole meidän kohdaltamme
mennyt hukkaan.
Ja tuosta kohtaamisesta alkaen
Jeesus vaikuttaa meissä uskon
ollen sen alkaja
ja täydelliseksi tekijä.
Ja tiedämme tämän tapahtuneen
siitä Hengestä,
jonka Hän on antanut
meidän sisimpäämme.
Ja niin me emme enää elä,
vaan Kristus elää meissä.
Ja se uskokin,
joka meissä on,
on siis Hänen uskonsa meissä.
Elämme Jumalan Pojan uskossa.
Otetaan loppuun vielä
Pietarin ilmoitus Sovituksesta.
Pietari,
Jeesuksen Kristuksen apostoli,
valituille muukalaisille,
jotka asuvat hajallaan
Pontossa, Galatiassa, Kappadokiassa,
Aasiassa ja Bityniassa
Näitä kristittyjä
Pietari lähestyy
Jeesuksen Kristuksen apostolina.
Jeesuksen suurlähettiläänä.
Pietari kohdistaa sanansa niille,
jotka jo ovat tulleet osallisiksi
Jumalan armosta ja rauhasta.
ja jotka
Isän Jumalan
edeltätietämisen mukaan
ovat Hengen pyhittämisen kautta
valitut
Jeesuksen Kristuksen
kuuliaisuuteen
ja hänen verellänsä vihmottaviksi.
Lisääntyköön teille armo ja rauha.
Minkä edeltätietämisen.
Sen,
minkä Jumala oli edeltä
jo Aadamille ja Eevalle
julistanut käärmeen kuullen.
Vaimon Siemen
oli murskaava käärmeen pään,
samalla kun käärmeen siemen
lyö viimeisen naulan
Jumalan Pojan kantapään läpi.
Tämä Jumalan Pojan
viattoman veren tuoma sovitus
oli edeltä tiedetty.
Tämä pelastusratkaisu
oli jo ennen maailmanperustamista
sovittu Isän ja Pojan välillä.
Pojan, jonka Isä oli asettanut
kaiken pääksi tässä spektaakkelissa,
jossa toista pääosaa näyttelee
ihminen Jumalan kuvana.
Ja tämän edeltätiedetyn
sovituksen kautta
tapahtuu kolme asiaa,
jotka Pietari tuossa mainitsee.
Jumalan armo ja rauha
täyttää ihmisen.
Henki erottaa eli pyhittää
ihmisen Jumalan omaksi.
Pojan veri vihmoo ihmisen
jatkuvasti puhtaaksi
kaikesta synnistä.