Kirjoittaja Aihe: Kotikokki XII  (Luettu 44596 kertaa)

0 jäsentä ja 3 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa luterilainen

• ystäväkansaa
Vs: Kotikokki XII
« Vastaus #45 : 12.01.25 - klo:15:58 »
Tänään meillä oli ruokana savutofukiusausta. :)

Poissa öppiäinen

• ystäväkansaa
« Vastaus #46 : 13.01.25 - klo:12:26 »
Perheessämme sellaista on kutsuttu tekomaksalaatikoksi.

Ehkä se voisi olla maksatonlaatikkoa?  :017:  Seitanpalasista tehtyä uuniruokaa olen kuullut kutsuttavan karjatonpaistiksi.

https://vegaaniliitto.fi/karjatonpaisti-karjalanpaisti-seitanista/
https://vegaaninenversio.blogspot.com/2011/08/maksalaatikko-rusinoilla-ilman-maksaa.html

Muistelen tuosta "maksa"laatikosta nähneeni toisenkinlaisen ohjeen, johon tulisi pähkinää, ja joka kuulemma maistuu maksalaatikolta. En ole kokeillut kumpaakaan.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa Pena

• Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
« Vastaus #47 : 13.01.25 - klo:17:17 »
Tänään meillä oli ruokana savutofukiusausta. :)

Ketähän sillä kiusataan? Ei Janssonia ainakaan. Miten olisi Kungfutse?

Poissa öppiäinen

• ystäväkansaa
« Vastaus #48 : 14.01.25 - klo:11:18 »
Ketähän sillä kiusataan? Ei Janssonia ainakaan. Miten olisi Kungfutse?

Syön melkein kaikkea, mutta kiusaukset ovat sieltä kiusallisimmasta päästä, riippumatta siitä mistä ovat tehtyjä. Jos mahdollista, valitsen jotakin muuta (esim. joltakin ruokalan linjastolta). Ikinä en ole itse mitään kiusausta valmistanut.

Minun tulee seurailtua YouTube-kanavaa, jolla sumopainijat valmistavat ruokaa itselleen. Nuoret miehet siis asuvat ja harjoittelevat yhteistaloudessa, jonka askareet hoitavat keskenään. Talo kustantaa kaksi muhkeaa ateriaa päivässä, mutta itse on kokattava. Aina on tietenkin riisiä ja toinen vakioruokalaji on sakea soppa tai pata, johon tulee sitä lihaa mitä on, niitä vihanneksia joita on, ja sieniä ja tofua. Raavaat kundit vetävät sitä tofua ihan mukisematta, samoin kuin varsinaisia tofuruokalajeja. Joskus on ruokalistalla hapatettuja soijapapuja eli nattoa, sitä näkyvät pitävän oikein herkkuna.

Poissa Riitta-mummi

• ystäväkansaa
« Vastaus #49 : 14.01.25 - klo:11:55 »
Aasialaisilla on aivan omat ruokatottumuksensa. Minä en ole viitsinyt niihin paljon tutustua, mitä nyt kiinalaisissa ravintoloissa olen syönyt.

Riisi on hyvää kun sen oikein keittää. Ei kovaa, eikä limaista saa olla.
Soijakastiketta on kaapissani, sekä wokkikasviksia pakastimessa. Siinä lähes kaikki mitä kotona käytän. No, onhan kookosmaitoakin tölkissä juuri riisiä varten.

Eniten tykkään friteeratusta , ja sen on sitä kaikkein kielletyintä tietysti.

Meillä oli äsken porkkanalaatikkoa, veriohukaisia ja puolukkasurvosta, sekä tomaattilohkoja.

Porkkanalaatikko, kuten keitetty porkkana yleensäkin maistuu minulle hyvin. Tilasinkin heti lisää laatikoita torstein kuormaan.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa öppiäinen

• ystäväkansaa
« Vastaus #50 : 14.01.25 - klo:13:37 »
Minulla on myös seesamiöljyä, ja inkivääriä mieluusti käytän mausteena.

Aasia on toki iso paikka, puolet maapalloa, ja kokkaustavat sen mukaan monenlaisia. Ei japanilainen ruoka pakistanilaista taida paljon muistuttaa, vaikka riisiä kummassakin keittiössä käytetään. Eri lajikkeita, jotka valmistetaan eri tavoin, kuten leipääkin on monenlaista ja perunan voi valmistaa monella tapaa.

Joskus tuli mieleen, miten voisi luonnehtia eurooppalaista keittiötä. Ajattelin, että ainakin leivällä, monipuolisella maitotuotevalikoimalla ja umpinaisessa uunissa valmistettavilla ruokalajeilla. Maustaminen on hillittyä. Leipä tarkoittaa sellaista kohotettua uunissa gluteenipitoisesta viljasta valmistettavaa juttua (ei siis liedellä paistettava vaikka sekin tunnetaan), joita on lukuisia erilaisia ja eri kansoilla omansa. Uuniruoat tulevat ehkä siitä, kun suuren osan vuotta kumminkin on niin kylmä että asuntoa pitää lämmittää, niin pistetään ruoka kypsymään samalla. Ja toisaalta polttopuuta on ollut verraten hyvin saatavilla. Jossakin toisaalla mieluummin pilkotaan kaikki käsiin saatu syötävä pikku silpuksi ja kypsennetään tosi nopeasti, jottei tule liian kuuma ja jotta puuta säästyy.
« Viimeksi muokattu: 14.01.25 - klo:13:43 kirjoittanut öppiäinen »

Poissa Riitta-mummi

• ystäväkansaa
« Vastaus #51 : 14.01.25 - klo:13:52 »
Äkkiseltään pohittuna eurooppalainen ruoka on aina valmistettu keittiössä tai sen tapaisesssa, jossa on liesi tai uuni tai molemmat.

Siis joko keitetään vedessä tai paistetaan rasvassa paistinpannussa. Tai haudutetaan uunissa kuten yhä särä jopa puukaukalossa.

Savustaminen liityy sianlihaan tai kalaan, rasvaisempiin tuotteisiin. Suolaamalla säilötään kalaa, kasviksia, lähinnä kurkkuja . Pulukat säilyvät omassa hapossaan, tai vedessä.
Pakastaminen on kai tunnettu Pohjois-Euroopassa maissa joissa on ikijää.
Italiassa on ilmakuivaus-perinnettä.
Leipää on paistettu myös kuumilla kivillä tai rautapadan seinämillä tai pohjassa.

Venäläiset monet piirakat paistetaan valurautapannussa liedellä.

Graavattu kala on kalastusmaiden herkkua.

Eurooppalainen rruoka on myös ulkonäötä ollut kookkaampia kappaleita, ei pieneksi pilkottuja tikkuja. Mistä arvelet aasialaisten innon silputa kasvikset. Kypsymisenkö vuoksi ?

Nämä tuli äkkiseltään mieleen. :039:

Poissa öppiäinen

• ystäväkansaa
« Vastaus #52 : 14.01.25 - klo:13:57 »
Itä- ja länsisuomalainen leipäperinne eroavat toisistaan: Lännessä leivottiin pari kertaa vuodessa (usein erillisessä leivintuvassa) reikäleivät, jotka sitten ripustettiin orteen kuivumaan ja säilymään. Idässä leivottiin ainakin kerran viikossa tuvan uunissa tuoretta limppua. Ehkä vähän kuuma idässä kesällä joskus hoitaa tuo leipomishomma? Lieneekö helteillä vaihdettu talkkunaan. Toisaalta lännessä mennyt lämpöä hukkaankin.

Ehkä tuosta johtuen lännessä ovat keitot eli sopat olleet enemmän suosiossa, pitihan se kovettunut leipä jossakin liottaa syömäkelpoiseksi. Joskus luin perinneruokakeittokirjaa ja totesin, että pohjalainen ruoka valmistuu yhdistämällä liemi (vesi, kalja, maito, veri) kokkareisiin (perunat, liha, myvyt, ryynit, herneet, (kapa)kala, veripalttu, lanttu tai nauris). Erilaisia liemiä voi käyttää sekaisin sen mukaan mitä sattuu olemaan saatavilla, samoin kokkareita. Näin saa ruokavalioon kivasti vaihtelevuutta.

Poissa Pena

• Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
« Vastaus #53 : 14.01.25 - klo:14:03 »
Mistä arvelet aasialaisten innon silputa kasvikset. Kypsymisenkö vuoksi?

Nopea kypsentäminen lienee sekä terveellisempää että taloudellisempaa. Säästetään näin sekä polttoainetta että ravinteita.

Poissa öppiäinen

• ystäväkansaa
« Vastaus #54 : 14.01.25 - klo:14:05 »
Eurooppalainen rruoka on myös ulkonäötä ollut kookkaampia kappaleita, ei pieneksi pilkottuja tikkuja. Mistä arvelet aasialaisten innon silputa kasvikset. Kypsymisenkö vuoksi ?

Kypsyyhän se nopeammin, kun on pienenä silppuna. Ja vie vähemmän lämmityspuuta. Toisaalta silppuaminen kysyy käsityötä.

Minulla on se käsitys, että liedellä pannussa kypsentäminen ei suuressa osassa Eurooppaa olisi ollut niin ihan yleistä aina. Meikäläisestä läskisoosista ja pannulla paistetuista pikkukaloista huolimatta. Mutta en tästä mitään varmaa silti väitä. Itä-Aasiassa sen sijaan wok-pannu on vanha tuttu.

Poissa öppiäinen

• ystäväkansaa
« Vastaus #55 : 14.01.25 - klo:14:21 »
Nopea kypsentäminen lienee sekä terveellisempää että taloudellisempaa. Säästetään näin sekä polttoainetta että ravinteita.

En usko, että tuo ravinteiden ajattelu on ollut lähtökohtana. Eiköhän se enemmän ole vaikuttanut, mikä ympäristössä on ollut taloudellisesti kannattavaa - tai välttämätöntä.

Minkähän verran eri puolilla maailmaa ruokavaliot eroavat vuodenajan mukaan? Tietysti eri tuotteilla on sesonkinsa. Mutta säädetäänkö ruoanvalmistusmenetelmääkin? Suomessa on kesäkuumilla saatettu suosia talkkunaa viiliin, piimään tai survottuihin marjoihin sekoitettuna, jotta ei tarvitse lämmittää. Onko vastaavaa muualla? Joissakin slaavilaisissa maissia suositaan kesäruokana kylmiä keittoja ainakin. Puolassa tehdään kylmää punajuurikeittoa.

« Viimeksi muokattu: 14.01.25 - klo:14:32 kirjoittanut öppiäinen »

Poissa Pena

• Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
« Vastaus #56 : 14.01.25 - klo:16:58 »
En usko, että tuo ravinteiden ajattelu on ollut lähtökohtana.

Tuskinpa asiaa on varsinaisesti ajateltu. Sukupolvien mittaiseen kokemukseen tällaiset asiat perustuvat.

Poissa luterilainen

• ystäväkansaa
« Vastaus #57 : 14.01.25 - klo:17:08 »
Tänään meillä oli ruokana linssilasagnea. :)

Poissa Riitta-mummi

• ystäväkansaa
« Vastaus #58 : 14.01.25 - klo:17:44 »
Kyl meijän karjalaissuvuissa ( yhteisöissä ) pantiin paistinpannu( riehtilä ) hellalle useammin ko soppakattila.
Soppia olivat harnesoppa, kaalisoppa,  kalasoppa, lihasoppa. Kerran-pari kesässä kesäkeitto. Puurotkii pantii uuniin usiammin kypsymää ko kattilaa, paitsi kaurauuro.

Paistinpannussa paistettiin lihapullat, kyljykset, maksat, makkarakastikkeet, läskisoossi tai pelkkä ruskea kastike. Uunissa taas karjalanpaisti, lihamureke, uunikala, silakkalaatikko, ja muutkin laatikot juhlapyhiksi.
Tätilässä leivinuunissa kypsyi lohkopiirakka, lanttukukko, perunapiirakat, ja muut leivonnaiset.

Äiti laittoi paistinpannulla hailia vedessä, sipulissa ,pippurissa  ja suolassa.
Mie onn tent samal viisii muikuist.

Ai ku viel sais joskus sitä hyvvää silakkalaatikkoo jota lapsuuvenystän luon oon saant maistaa. Niksi on siin et silakka suolataa jokskuu aikaa enne ko aletaa laatikkoo tekemää.

:039: :039:

Poissa öppiäinen

• ystäväkansaa
« Vastaus #59 : 14.01.25 - klo:18:33 »
Kyl meijän karjalaissuvuissa ( yhteisöissä ) pantiin paistinpannu( riehtilä ) hellalle useammin ko soppakattila.

Keitonhan voikin tehdä uunissa. Saattaa siitä tulla sillä tapaa muhennoskin, mutta mitä väliä? Astiana vaikka savipata.

Oma keitontekoni tänään tyssäsi siihen, ettei kaupassa ollut varsiselleriä. Tai ehkä sitäkin olisi ollut purkamattomilla kuormalavoilla. Ei ollut fenkoliakaan ensin, mutta kun myyjältä kysyin, hän sieltä lavojen uumenista sitä kaivoi esiin. Mätin kärryyni porkkanoita ja paprikoita ja sitten etsin sitä selleriä aika pitkään. En halunnut häiritä myyjää enää toista kertaa. Tampereen Sokoksen heviosasto oli ennen hyvä, mutta ankeutui sen myötä kun paikka muuttui Prismaksi.