Kirjoittaja Aihe: Politiikka 22.osa  (Luettu 9724 kertaa)

0 jäsentä ja 4 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8392
Vs: Politiikka 22.osa
« Vastaus #135 : 12.04.24 - klo:12:22 »
En nyt vieläkään tajua vihreiden ja öppiäisen ajatuksen kulkua.

Ihan oon äimäkäkenä, illalla enempi onhan perjantai.

Siis jos on sovittu että eläkkeet on näin ja näin, niin se että niitä sitten kun olet päässyt pienelle eläkkeelle niin aletaankin ryöväämään sinulta. Ei pidetä kiinni mistä on sovittu.
Eiks oo vähän niinku halpamaisesti tehty. En nyt laittanut sitä ilkeämpää ilmaisua, "eläkeläisiä kustu silmään", kun sellainen kirjoittelu ei sovi foorumin henkeen

Sitäkään en oikein ymmärrä miten se eläkkeiden leikkuu tai lisäverotus kansankassaa siis valtiota lihottaisi.
No jos prosentti nousisi niin eläkeläinen joutuisi hakea tukea ja muutenkin byrokratian määrä lisääntyisi ja sen vuoksi.

Ja väite että Ilmarisella ei olisi varaa maksaa on tuulesta temmattua. On sillä ja siltä voisi jopa leikata.

Vihreät ensimmäisenä ehdottivat eläkkeistä leikkaamista ja nyt valtiovarain ministeri kehuu vihreitä. Minä en kyllä kehu.

Jos nyt ois pakko leikata niin leikatkaa yritystuista, mut ei mun yrityksen, mut en saa tukeakaan. Ja teen verokortilla paitsi sijoitus hommalle varmaan pitää firma pistää.
Mut siis niinku*:
Tallink. Sitten ne punaiset laivat. Niiden miljoona tuet vääristävät kilpailua ja keinotekoisesti pidetään yllä ylisuurta armadaa ja laivoja uusitaan, kun valtio tukee.
Sitten on raviratoja joille jokusia miljoonia.
Ottakaa sieltä ja jättäkää eläkeläiset rauhaan.

Ois kyllä kirveelle työtä sanoin härmän häijjy.

Aikoinaan hain tukea kun sitä tarjottiin firmalleni puoliväkisin. No kysyin mitä Finvera nyt tukee. He että saat lainaa pienellä korolla.
Siis noin pikkuyrittäjää vedätetään muka tuella.

Eläkkeisiin on rahaa, se on kyllä suurikusetus, et ei riittäisi raha Ilmarisen kassasta siihen.

Köyhää kansaa taas kusetetaan ja herrat nauraa. Mrrrrr.

Kaikki valta tekoälylle!

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22058
Vs: Politiikka 22.osa
« Vastaus #136 : 12.04.24 - klo:13:40 »
En nyt vieläkään tajua vihreiden ja öppiäisen ajatuksen kulkua.

Luuletko vihreiden ja öppiäisen todella haluavan leikata eläkkeitä? Ymmärsin, että ainakin öppiäinen kuvasi valitettavaa kehitystä, joka ikävä kyllä näyttää väistämättömältä. Vihreät ovat kai ottaneet kantaa siihen, mitä eläkkeitä voi leikata, jos se nähdään välttämättömäksi.

En tiedä, nauravatko herrat, muta tämä eräs rouva hallituksesta vääntää vakavasta asiasta vitsejä.

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8392
Vs: Politiikka 22.osa
« Vastaus #137 : 12.04.24 - klo:14:55 »
No itse ymmärsin öppiksen vastanneen insinöörimäisellä tavallaan pragmaattisesti itse tekniseen ongelmaan keskittyen sen suurempia aatteellisia vaikuttimia en usko hällä olleen.

Noin kuitenkin joku vihreistä oli joka aloitti tämän eläkkeisiin leik, öö koskemisen.

Tykkää siitä tai ei niin en kyllä ymmärrä miten se voisi olla matemaattisestikkaan järkevää.

EU n mukaan alin eläke tulisi olla 1350 euroa ja meillä se on alempi.
Paljon köyhemmässä maassa Latviassa eläkeläiset saavat enempi käteen kuin me Suomessa .

Kyllä ny tämä vihreistä lähtenyt aie on aika pers...tä, huono.

En nyt kuitenkaan ole vihreitä noin muuten vastaan. Olihan kaikenlaista huuhaata jo mun nuoruuden aikananikin.
Sellaista hauskaa, mutta reaalitaloudessa toivoisin muutakin.

Esimerki8ksi punkbiisi i dont care what teacher say i dont care it all. oli kova ja hauska biisi, mutta tyhmähän se oli ja sen sanoma.
Kaikki valta tekoälylle!

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22058
Vs: Politiikka 22.osa
« Vastaus #138 : 12.04.24 - klo:15:57 »
Hain tietoa suomalaisten eläkkeistä. Vähintään 2 000 euron eläke oli vain kolmasosalla suomalaisista. Yli 3 000 euroa kuussa sai 10 prosenttia eläkkeensaajista. Näin tiedettiin Iltasanomissa. Suomen suurin eläke on 70 000 euroa kuussa. Tämän kertoi Kansan Uutiset. Kenellä mahtanee olla?

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6335
Vs: Politiikka 22.osa
« Vastaus #139 : 13.04.24 - klo:12:43 »
Siis jos on sovittu että eläkkeet on näin ja näin, niin se että niitä sitten kun olet päässyt pienelle eläkkeelle niin aletaankin ryöväämään sinulta. Ei pidetä kiinni mistä on sovittu.
Eiks oo vähän niinku halpamaisesti tehty. En nyt laittanut sitä ilkeämpää ilmaisua, "eläkeläisiä kustu silmään", kun sellainen kirjoittelu ei sovi foorumin henkeen

Sitäkään en oikein ymmärrä miten se eläkkeiden leikkuu tai lisäverotus kansankassaa siis valtiota lihottaisi.
No jos prosentti nousisi niin eläkeläinen joutuisi hakea tukea ja muutenkin byrokratian määrä lisääntyisi ja sen vuoksi.

Ja väite että Ilmarisella ei olisi varaa maksaa on tuulesta temmattua. On sillä ja siltä voisi jopa leikata.


Ketkäs sen sopimuksen osapuolia on? Ja mitä kaikkea muuta ehkä on sovittu, mitä ei ole pidetty?

Eli onko se sovittu mielestäsi sen vankemmin kuin moni muu lakisääteinen asia (joita lakeja muutetaan milloin mitenkin)?

Se epäreiluus on siinä, että nykyinen työssäkäyvä joutuu maksamaan paljon kovempia työeläkemaksuja kuin aikoinaan maksoivat ne, joiden eläkkeitä hän nyt maksaa.

Tietysti jos työllisyysastetta saataisiin nostettua, ongelmaa ei olisi. Ja se pienenisi myös, jos eläkeikää nostettaisiin ja työnantajat kelpuuttaisivat ikääntyneemmätkin töihin. Tuo jälkimmäinen on kyllä omankin kokemukseni mukaan ollut aika nihkeää, pl. sote-ala. (Sitähän me kaikki puoluekannasta riippumatta toivomme, että talous saataisiin kasvuun, mutta käsityksemme siitä, miten se onnistuisi, ovat sitten erilaisia, ja näin luulisin siksi että ihmiset liikaa seurustelevat kaltaistensa keskuudessa ja luulevat, että kaikilla on toiminnoilleen samat motiivit kuin heillä itsellä on, mikä ei pidä paikkaansa.)

Mutta joo, minäkin kyllä ihmettelen joidenkin puheita, että eläkkeitä pitäisi vain pienentää, koska, kuten koetin esittää, sehän vain lihottaisi eläkevakuutusyhtiötä. Valtio luultavasti jäisi tappiolle.

Se valtiolle voitollisempi keino olisi eläkkeiden verotuksen kiristäminen.

Ja ei kaikki eläkeläiset siinä tilanteessa ole, että johonkin tukiin joutuisivat turvautumaan, jos eläkkeestä leikataan. Kyllähän moni kuitenkin saa reippaasti yli toimeentulotuen verran sitä eläkettä.

Minä en kyllä muista, ehdotinko eläkkeistä leikkaamista. Vai koetinko vain perustella näkemystä, miten systeemi on nuoria sukupolvia kohtaan epäoikeudenmukainen, ja selittää, miksi joku suora leikkaus ei välttämättä ole niin hyvä idea kuin verotuksen kautta tehtävä. Mutta tämä ei ole minulle mitään uutta, että jos teoreettisesti pohdin kaikenmoisia vaihtoehtoja niin luullaan, että kannattaisin niiden täytäntöönpanoa oitis.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8392
Vs: Politiikka 22.osa
« Vastaus #140 : 13.04.24 - klo:19:56 »
Orpo lupasi että eläkkeistä ei leikata.

No veroprosenttia nostetaan.
Miten se eroaa leikkaamisesta?

Eihän eläkeläisraukka saa kuin vähemmän rahaa lääke ja muun ostamiseen.
Kaikki valta tekoälylle!

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33756
Vs: Politiikka 22.osa
« Vastaus #141 : 13.04.24 - klo:20:13 »
Mitäs meni Orpo lupaamaan. Eikö ollut jo Ukrainan sodan alettua  selvää että maamme Venäjän kauppa tyrehtyy.
Monet suuryritykset tulivat pois ja myivät tuotantoyritykset muualle.

Jo pelkästään täällä Lahdessa ovat Raute ja Luhta menettäneet suurimmat tilaajansa. Samoin Lahden kaupunki osti kaasua ja öljyä.

Sodassa kärsivät kaikki, eläkeläisetkin.   Venäjä oli hyvin suuri kauppakumppani, mutta nyt vihollinen. That´s  it !

Eläkkeistä, ainakin niistä suurimmista saisi verottaa vähän enemmän. Nyt jokainen eläkeläis-julkkis on vihainen, ainakin iltalehtien mukaan. Voi sitä keskikokoisen eläkkeen saajakin säästää. Kun ei kuluta enemmän kuin eläkettä tulee, jää 'pahan päivän varalle' jotakin.

Taloudenpito on laskutoimitus !
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6335
Vs: Politiikka 22.osa
« Vastaus #142 : 13.04.24 - klo:20:51 »
Orpo lupasi että eläkkeistä ei leikata.

No veroprosenttia nostetaan.
Miten se eroaa leikkaamisesta?

Eihän eläkeläisraukka saa kuin vähemmän rahaa lääke ja muun ostamiseen.

No se nyt ei ole kovin sitovaa, jos yksi poliitikko jotain lupaa. Purra väitti ennen vaaleja, että pienituloisilta leikkaaminen ei perussuomalaisille käy, mutta kuinkas sitten kävikään? Kuka se ensimmäisenä saksien kanssa poseeraakaan.

Kaikki eläkeläiset nyt eivät kuitenkaan ole mitään pienituloisia raukkoja.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6335
Vs: Politiikka 22.osa
« Vastaus #143 : 16.04.24 - klo:17:58 »
Ja niinhän siinä sitten kävi, että eläkeläisten verotus kiristyy, ja nimenomaan parempituloisten eläkeläisten.

Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33756
Vs: Politiikka 22.osa
« Vastaus #144 : 16.04.24 - klo:18:50 »
Niihä tuo tekköö ! Ei koske minua, mutta Mattia jonkin verran.

Minä ajattelen kuitenkin mitä tämä vaikuttaa kansa ostohaluihin ja miten käy kansantulon kasvun. Jos tällaiset kuin minä eivät osta muuta kuin ruoan ja lääkkeet 'Suomen kasvojen pelastasinen' tja panevat ' sukan varteen' niin paljon kuin liikenee, voi käydä niin että syntyy jopa lama.
Sitähän emme toivo, mutta kyllä tämä on Suomen kasvojen pelastamiseksi tehty.
Kun ollaan oltu mallioppilas niin kunnia ja mainehan menee jos jäämme luokalle ja meidän siirretään tukiopetuksiin.

Sote-maksut nousee, mutta soten henkilökunta vähenee. Mikä yhtälö !

Tämä Orpon hallitus tullaan muistamaan pakkokeinoista.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Mörtti-57

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1565
Vs: Politiikka 22.osa
« Vastaus #145 : 16.04.24 - klo:19:45 »
Jos nyt ois pakko leikata niin leikatkaa yritystuista, mut ei mun yrityksen, mut en saa tukeakaan. Ja teen verokortilla paitsi sijoitus hommalle varmaan pitää firma pistää.
Mut siis niinku*:
Tallink. Sitten ne punaiset laivat. Niiden miljoona tuet vääristävät kilpailua ja keinotekoisesti pidetään yllä ylisuurta armadaa ja laivoja uusitaan, kun valtio tukee.
Valtion tukemat yritysten osinkojuhlat saa vain jatkua, kun Purra sanoi, että yritystuet ja verovapaat osingot eivät kuulu hallitusohjelmaan.
Viime vuonna eniten yritystukea sai Viking Line reilut 20 miljoonaa euroa, josta on mukava jakaa osakkeenomistajille nyt huhtikuun lopussa 1€/osake. ???
Paree ymmärtää pikkuusen oikeen ku palio väärin.

Poissa luterilainen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4817
Vs: Politiikka 22.osa
« Vastaus #146 : 16.04.24 - klo:19:47 »
Minä ajattelen kuitenkin mitä tämä vaikuttaa kansa ostohaluihin ja miten käy kansantulon kasvun. Jos tällaiset kuin minä eivät osta muuta kuin ruoan ja lääkkeet 'Suomen kasvojen pelastasinen' tja panevat ' sukan varteen' niin paljon kuin liikenee, voi käydä niin että syntyy jopa lama.
Orpon hallitus ajaa Suomea ekologisesti kestävään suuntaan ja luonto kiittää. :)

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22058
Vs: Politiikka 22.osa
« Vastaus #147 : 16.04.24 - klo:21:51 »
Orpon hallitus ajaa Suomea ekologisesti kestävään suuntaan ja luonto kiittää.

Tästä olen toista mieltä. Ympäristöministeri näyttää uskovan vielä kokeilemattomiin teknisiin ratkaisuihin ja haluaa jatkaa tämän uskonsa perusteella luontoarvojemme riistämistä

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6335
Vs: Politiikka 22.osa
« Vastaus #148 : 16.04.24 - klo:22:21 »
Valtion tukemat yritysten osinkojuhlat saa vain jatkua, kun Purra sanoi, että yritystuet ja verovapaat osingot eivät kuulu hallitusohjelmaan.

Joo, ei ole vielä likikään laarin pohjia myöten käyty säästökohteita läpi, vaikka Orpo niin väittää.

ALV-korotukset minusta ok.

Mutta parista asiasta en tykkää: Ensinnäkin perusterveydenhuollon hoitotakuun löysentäminen. Siinähän ne vaivat ehtii pahentua, kun ei pääse heti hoitoon, ja sitten tarvitaankin kalliimpaa erikoissairaanhoitoa. No, sote nyt toki muutenkin on melkoinen solmu. Onko siinäkään tolkkua, että terveydenhuollon maksuja korotetaan ja samalla nostetaan yksityislääkärikäyntien kela-korvauksia?

Helpompi tapaus on toisen asteen oppimateriaalien maksuttomuus, jonka hallitus on viisaudessaan rajaamassa 18 ikävuoteen. Minä antaisin suorittaa ensimmäisen perusasteen jälkeisen tutkinnon kokonaan maksutta, vaikka ikäraja tulisi täyteen. Tuolla ei paljon valtio säästä, mutta vähävaraisia tuokin voi ohjata nopeampien opintojen pariin, tai jättämään opinnot kesken, kun 18 vuotta tulee täyteen. Vai onko tarkoitus varmistaa hampurilaisbaareille ja siivousfirmoille tarpeeksi opiskelijatyövoimaa tilanteessa, jossa osa-aikatyö muulle kansalle ollaan tekemässä kannattamattomaksi?

Oppivelvollisuutta kun edellinen hallitus oli pidentämässä, niin minähän ihan hätkähdin, kuinka iso osa nuorisosta jättää koulunkäynnin peruskouluun. Olin luullut, että nykyään kaikki menisivät peruskoulun jälkeen johonkin opintoihin ja niistä myös valmistuisivat, mutta se oli harhaluulo se. Jos kerran toivotaan, että kaikki jonkin toisen asteen tutkinnon suorittavat, soisi sen olevan maksutonta.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa luterilainen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4817
Vs: Politiikka 22.osa
« Vastaus #149 : 17.04.24 - klo:00:40 »
Tästä olen toista mieltä. Ympäristöministeri näyttää uskovan vielä kokeilemattomiin teknisiin ratkaisuihin ja haluaa jatkaa tämän uskonsa perusteella luontoarvojemme riistämistä
Orpon hallituksen leikkaukset ja veronkiristykset ovat suoraan pois suomalaisten kulutuksesta. Se syventää ja pidentää taantumaa, koska kulutushan on tärkein talouskasvun tekijä. Siksi luonto kiittää Orpon hallitusta taantumasta, sillä suomalaiset kuluttavat asukasta kohden laskettuna osansa maapallon luonnonvaroista nopeammin kuin suurin osa maailman muista maista.  :)

Ylikulutus https://wwf.fi/uhat/ylikulutus/