Öppiäinen, ehkä sinä sitten tunnetkin islamia paremmin, kuin se taho, jolta tuon siteeraamasi ajatuksen lainasin.
Opendoorsin tilasto selityksineen kannattaisi varmaan korjata?
Opendoorsin tilastoa ja sen lähteitä en tunne arvioidakseni tarvetta sen korjailuun. Sinun lainaamasi taho taas taii olla "joku joskus". Voin melko varmasti väittää, että ihmisryhmään, jonka jäsentä voi luonnehtia termillä "joku joskus", kuuluu sekä islamia minua paremmin tuntevia että minua huonommin tuntevia.
Mistä johdut ajatukseen, että Opendoorsin tilasto kannattaisi korjata?
Opendoorsin tilasto taitaa yrittää kertoa tilanteesta tällä hetkellä. Minua kiinnostaa myös historia. Sinä aikana, kun muslimit hallitsivat Granadassa antaen myös monensorttisille kristityille siellä elintilaa, kristityt kristittyjen hallitsemilla alueilla teurastivat toisiaan kerettiläisinä.
Tässä ketjussa nimimerkki luterilainen esitti tällaisen näkemyksen:
Islam on sodan uskonto, joka on samalla myös totalitäärinen hallintojärjestelmä, jota voi verrata stalinismiin ja natsismiin. Julmuudeltaan se voittaa edellä mainitut työskennellessään sellaisen yhteiskuntamallin perustamiseksi vainoten kristittyjä, ateisteja ja kaikkia, jotka eivät usko Allahiin.
Tämä näkemys nyt vain ei ole historian näkökulmasta perusteltu ollenkaan. En uskalla väittää, että natsismi, jossa moni kristitty oli sujuvasti mukana, julmuudeltaan olisi vähäisempi kuin islam. Ja se nyt on historiallinen tosiasia, etteivät muslimit aina ja kaikkialla ole kristittyjä vainonneet.
Tällä en tarkoita sanoa, etteivät muslimit osaisi toisin uskovia vainota, tai toisiaan myös. On heilläkin omat keskinäiset uskonsotansa olleet. Siinä kuin vaikka protestanteilla tai katolilaisilla.
En pidä muslimien toimintaa tällä hetkellä aina ja kaikkialla mitenkään ihanteellisena tai ylistettävänä (en kyllä kristittyjenkään). Mutta minusta vääristelee ko. uskonnon historiaa väite, että se olisi jotenkin
erityisen sotaisa tai vääräuskoisten vainoamiseen keskittynyt.
Voisitko muuten esittää silkan tilaston sijaan muuten myös jotain kontekstia, eli lähinnä sen, miksi sitä haluat siteerata täällä.