Huikein yllätys oli äsken kun Ukrainan kävelijä-nainen ohitti vajaalla rinnanmitalla Espanjan kilpailijan maaliviivalla. Espanjattarella oli jo 'varman pronssin' kunniaksi maansa lippu hartioilla. Hämmästys oli ilmeinen kun mitalia ei tullutkaan.
Hah, joo. Minua ovat aina ärsyttäneet kilpailijat, joilla keskittyminen herpaantuu kalkkiviivoilla tai esim. ottelun viime sekunneilla. Siinähän espanjalainen jo käsi pystyssä tuuletteli, mikä rikkoi kävelyn rytmiä. Niinpä iloitsen, kun joku loppuun asti homman hoitava painaa ohi. Tällä kertaa yleisössäkin haksahdettiin, eli espanjalaiselle annettiin maan lippu harteille siinä tunnelissa, josta kävelijät saapuvat stadionille, vaikka vielä stadionilla käveltiin 300 metriä.
Ei oikeastaan paljon pitänyt seurata näitä kisoja, mutta seuraan sivusilmällä kuitenkin. Minua sykähdytti myös Irlannin suoritus sekaviestissä. Ihan harmaapää oli yksi juoksija, katsoin että onko pitänyt raapia joukkue kokoon maan nopeimmista yli nelikymppisistä, mutta kyllähän jotkut harmaantuvat jo nuorena (tai sanotaanko nuorehkona). Ei se voittajaksikin uumoiltu Hollanti ollutkaan niin ylivoimainen: Lieke Klaver katkesi kun aloitti liian lujaa, ja Femke Bol puolestaan ei saanut kirivaihdetta ajoissa päälle.
Kiekonheitto sujuu niiltä yli nelikymppisiltäkin: Ranskan 44-vuotias Mélina Robert-Michon nappasi finaalipaikan ihan kelpo tuloksella. Toinen kiinnostava ranskalainen heittäjä oli Auriana Lazraq-Khlass, joka tosin kilpailee seitsenottelussa. Toisin kuin useimmat ottelijat, käyttää pyörähdystyyliä, ja silläpä saikin siivitettyä kuulan pidemmälle kuin kukaan muu. Riemuisa pomppiminen ja kiljahtelu tuloksen jälkeen oli hupaisaa katsottavaa.
Kun muutkin lajit sujuivat mallikkaasti, on tuloksissa peräti kolmantena. Ja minä en ole hänestä koskaan ennen kuullutkaan.
Enkä ollut kyllä kuullut jostakin Ilona Monosestakaan.
No, eihän hän ole esteitä tainnut juostakaan kuin muutaman kerran. Siihen nähden kyllä hieno suoritus päästä finaaliin.
Ella Junnila yllätti minut menemällä finaaliin, ja vieläpä puhtaalla pöytäkirjalla. Kolmiloikkaajilta en mitään odottanutkaan, joten en yllättynyt.